Rekord Tanaka na torze w Mikołajkach
2024-06-28 13:59:57(ost. akt: 2024-06-28 14:02:24)
Ott Tanak i Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) w imponującym stylu rozpoczęli ORLEN 80. Rajd Polski. Estończycy pobili rekord toru Mikołajki Arena o blisko 1,5 sekundy i zostali pierwszymi liderami polskiej rundy mistrzostw świata.
Widowiskowa rywalizacja w parach na torze przy Hotelu Gołębiewski przyciągnęła setki kibiców, którzy obserwowali zmagania na liczącej 2,5 km nitce toru Mikołajki Arena. Po raz pierwszy na betonowo-szutrowej trasie pojawiły się 530-konne hybrydowe rajdówki, więc można było oczekiwać rewelacyjnych czasów. I tak też się stało - ustanowiony w 2015 roku przez Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassię rekord trasy pobili Tanak i Jarveoja, którzy wykręcili czas 1:42,5 s, czyli o dokładnie 1,4 sekundy lepszy od rezultatu ośmiokrotnych mistrzów świata. Estończycy pokonali też w bezpośrednim starciu Adriena Formaux i Alexandra Corię (Ford Puma Rally1 Hybrid) o blisko dwie sekundy.
Pasjonujący bój stoczyli liderzy mistrzostw świata Thierry Neuville i Martjin Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) z pretendentami do tytułu Elfynem Evansem i Scottem Martinem (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid). Obie załogi uzyskały lepszy czas od rekordu sprzed dziewięciu lat, a na mecie Belgowie byli o zaledwie 0,3 szybsi od swoich brytyjskich konkurentów.
Z załóg w samochodach kategorii Rally2 najlepszą jazdą błysnęli Oliver Solberg i Elliott Edmondson (Skoda Fabia RS Rally2). Szwedzko-brytyjski duet na pokonanie oesu Mikołajki Arena potrzebował 1:48,2 s. Najszybszą polską załogą byli Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), którzy w swoim biegu pokonali o 0,3 sekundy Kajetana Kajetanowicza i Macieja Szczepaniaka (Skoda Fabia RS Rally2).
Rewelacyjnie na torze Arena Mikołajki spisali się Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3), którzy zostali pierwszymi liderami w gronie załóg rywalizujących w autach klasy Rally3. Co więcej, ich wynik (1:52,3) pozwolił im wyprzedzić aż dwanaście załóg mocniejszych aut z kategorii Rally2.
115 km ścigania bez serwisu
Piątek zapowiada się jako wyjątkowe wyzwanie dla kierowców. Trasę siedmiu zaplanowanych na ten dzień odcinków specjalnych o długości 115 km pokonają bez wizyty w serwisie. W przerwie między dwiema pętlami zaplanowano jedynie 15-minutową strefę zmiany opon w Olecku. Choć w harmonogramie ORLEN 80. Rajdu Polski są oesy, których nazwy z pewnością wielu zawodników pamięta z poprzednich edycji, to ich przebieg w większości został mocno zmodyfikowany, nawet w kilkudziesięciu procentach.
Piątek zapowiada się jako wyjątkowe wyzwanie dla kierowców. Trasę siedmiu zaplanowanych na ten dzień odcinków specjalnych o długości 115 km pokonają bez wizyty w serwisie. W przerwie między dwiema pętlami zaplanowano jedynie 15-minutową strefę zmiany opon w Olecku. Choć w harmonogramie ORLEN 80. Rajdu Polski są oesy, których nazwy z pewnością wielu zawodników pamięta z poprzednich edycji, to ich przebieg w większości został mocno zmodyfikowany, nawet w kilkudziesięciu procentach.
– Odcinki specjalne są fantastyczne i będziemy mieli mnóstwo przyjemności z jazdy – ocenił Oliver Solberg (NOR, Skoda Fabia RS Rally2). – Część odcinków specjalnych jest bardzo ciekawych, inne są bardzo szybkie. Spodziewałem się bardziej technicznych prób, ale większość oesów różni się od tych, na których rywalizowałem przed laty – mówił Thierry Neuville (BEL, Hyundai i20 N Rally Hybrid), lider punktacji WRC i zwycięzca Rajdu Polski 2017. Na wysokie prędkości, z jakich znane są mazurskie szutry zwracał uwagę także Elfyn Evans. – To pierwsza tak szybka runda w kalendarzu, więc zawsze to jest wyzwanie, by przestawić swój styl jazdy po nieco wolniejszych rajdach. Bardzo lubię startować tutaj, a mój cel jest taki jak zawsze – zrobić wszystko co w mojej mocy, by wygrać – zapowiedział dwukrotny wicemistrz świata.
Po siedmioletniej nieobecności w mistrzostwach świata dla części kierowców ORLEN 80. Rajd Polski to „ziemia nieznana”. Pierwszy start w tej imprezie zaliczą między innymi Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid). Dwukrotni mistrzowie świata zostali awaryjnie „powołani” po wycofaniu się Sebastiena Ogiera i Vincenta Landaisa. Debiut czeka również Adriena Fourmaux (FRA, Ford Puma Rally1 Hybrid). – Bardzo podobają mi się odcinki specjalne oraz atmosfera, która jest po prostu niesamowita. Pędzimy pośrodku niczego z gazem w podłodze i dopingują nas niesamowici kibice. Jazda z takimi prędkościami jest bardzo wymagająca – zauważył Francuz.
W piątek rano zawodników czeka najdłuższy w rajdzie, blisko trzydziestokilometrowy odcinek Stańczyki (29,4 km). Start do oesu znajduje się obok zabytkowych wiaduktów kolejowych z 1917 roku. Sam odcinek, rozgrywany w innych konfiguracjach w latach 2015 i 2016, wije się wśród wzgórz morenowych, a w jego najbardziej widowiskowych miejscach usytuowano siedem stref dla kibiców, w tym jedną obok dużej hopy. W powtarzanej w godzinach popołudniowych pętli znajda się jeszcze oesy Wieliczki (12,9 km) i Olecko (13,2 km). Ten drugi z kolejną, bardzo znaną hopą Rosochackie przebiegającą w tym roku w przeciwnym kierunku. A wieczorem drugi pojedynek na torze Mikołajki Arena (2,5 km) i spotkanie czołowej trójki kierowców z kibicami w parku serwisowym (Meet the Crews).
ORLEN 80. Rajd Polski – klasyfikacja po OS 1 (Mikołajki Arena, 2,5 km):
1. Tanak/Jarveoja (EST/EST, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 1:42,5
2. Neuville/Wydaeghe (BEL/BEL, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +1 s
3. Evans/Martin (GBR/GBR, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +1,3 s
4. Katsuta/Johnston (JPN/IRL, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +1,6 s
5. Mikkelsen/Eriksen (NOR/NOR, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +1,8 s
6. Formaux/Coria (FRA/FRA, Ford Puma Rally1 Hybrid) +1,9 s
7. Rovanpera/Halttunen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +2,1 s
8. Munster/Louka (LUX/BEL, Ford Puma Rally1 Hybrid) +2,7 s
9. Sesks/Renars (LVA/LVA, Ford Puma Rally1) +3,7 s
10. Solberg/Edmondson (SWE/GBR, Skoda Fabia RS Rally2) +5,7 s
15. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +7,9 s
16. Kołtun/Pleskot (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +8,2 s
17. Kajetanowicz/Szczepaniak (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +8,2 s
20. Matulka/Dymurski (POL/POL, Ford Fiesta Rally3) +9,8 s
ORLEN 80. Rajd Polski – harmonogram I etapu
Piątek, 28 czerwca 2024 (7 odcinków specjalnych, łącznie 113,5 km):
8:45 OS 2 – Stańczyki 1 (29,4 km)
10:20 OS 3 – Wieliczki 1 (12,9 km)
11:10 OS 4 – Olecko 1 (13,2 km)
12:40 Strefa zmiany opon - 15 min (Olecko)
14:05 OS 5 - Stańczyki 2 (29,4 km)
15:40 OS 6 – Wieliczki 2 (12,9 km)
16:30 OS 7 – Olecko 2 (13,2 km)
19:00 OS 8 – Mikołajki Arena 2 (2,5 km)
19:30 Serwis A - 45 min (Mikołajki, Hotel Gołębiewski)
20:00 Spotkanie z zawodnikami (serwis, Mikołajki, Hotel Gołębiewski)
20:00 Rally Party (Rally Fan Park, Mikołajki Arena)
10:20 OS 3 – Wieliczki 1 (12,9 km)
11:10 OS 4 – Olecko 1 (13,2 km)
12:40 Strefa zmiany opon - 15 min (Olecko)
14:05 OS 5 - Stańczyki 2 (29,4 km)
15:40 OS 6 – Wieliczki 2 (12,9 km)
16:30 OS 7 – Olecko 2 (13,2 km)
19:00 OS 8 – Mikołajki Arena 2 (2,5 km)
19:30 Serwis A - 45 min (Mikołajki, Hotel Gołębiewski)
20:00 Spotkanie z zawodnikami (serwis, Mikołajki, Hotel Gołębiewski)
20:00 Rally Party (Rally Fan Park, Mikołajki Arena)
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez