Olsztyn Główny tunelem połączy się z Zatorzem
2020-10-06 15:10:50(ost. akt: 2020-10-06 12:17:37)
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację peronów, torów i przejścia podziemnego, które połączy stację Olsztyn Główny z Zatorzem. Prace mają zakończyć się w 2023 roku. Wciąż nie wiadomo, co z dworcem.
Dwieście milionów złotych to szacunkowy koszty przebudowy układu torowo-peronowego na stacji Olsztyn Główny. Wczoraj PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę stacji, a oferty można składać do 27 listopada.
Jak poinformowała spółka kolejowa, wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co umożliwi wygodny dostęp do pociągów. Zamontowane zostaną nowe ławki i tablice informacyjne. Czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane na wyświetlaczach w infokioskach oraz przez nowe nagłośnienie.
Jak poinformowała spółka kolejowa, wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co umożliwi wygodny dostęp do pociągów. Zamontowane zostaną nowe ławki i tablice informacyjne. Czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane na wyświetlaczach w infokioskach oraz przez nowe nagłośnienie.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Szykuje się wielka przebudowa stacji Olsztyn Główny
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Dworzec Olsztyn Główny: Po pozwolenie na budowę idą do wojewody
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Olsztyńskie dworce bez przełomu
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Wygodniej będzie też dostać się na perony, bo będą windy na każdy z peronów oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Zabytkowe wiaty na peronach 2,3 i 4, które konserwator zabytków uznał za zabytkowe, zostaną poddane renowacji.PKP pokazała nowy dworzec dla Olsztyna
Co najważniejsze ,na stację będzie można dostać się od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. PLK wybudują bowiem nowe przejście podziemne o długości 140 metrów o 100 metrów dłuższe niż obecne. Przejście będzie szersze i wyższe.
Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Szacunkowa wartość projektu przebudowy stacji Olsztyn Główny to ponad 200 mln zł. Zakończenie inwestycji, dofinansowanej ze środków unijnych, planowane jest na 2023 rok.
Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Szacunkowa wartość projektu przebudowy stacji Olsztyn Główny to ponad 200 mln zł. Zakończenie inwestycji, dofinansowanej ze środków unijnych, planowane jest na 2023 rok.
O ile wiadomo, co ze stacją, tak wciąż nie wiadomo, co nowym dworcem klejowym, który ma wybudować PKP SA. Wcześniej przedstawiciele PKP SA twierdzili, że obie inwestycje będą realizowane łącznie. Umowę z wykonawcą spółki kolejowe miały podpisać w lutym przyszłego roku, a prace miały zakończyć się pod koniec 2022 roku. Teraz wiemy, że będą dwa oddzielne przetargi.
— Przetarg PLK jest oddzielnie od przetargu PKP SA, niezależnie od budowy dworca — podkreślił Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK.
— Przetarg PLK jest oddzielnie od przetargu PKP SA, niezależnie od budowy dworca — podkreślił Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK.
Sytuacja jest o tyle dziwna, bo do Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło pismo PLK PKP o wydanie opinii w sprawie wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla inwestycji "budowa i przebudowa stacji Olsztyn Główny wraz z budową dworca Olsztyn Główny". I jak poinformował nas Krzysztof Guzek, rzecznik wojewody, w tej sprawie nie ma jeszcze odpowiedzi.
Jednak kolejnym krokiem byłby wniosek do wojewody o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla tej inwestycji, a następnym wniosek o pozwolenie na budowę. Z kolei PKP SA nie złożyła do wojewody jeszcze wniosku o pozwolenie na rozbiórkę starego dworca. Planuje go złożyć oddzielnym trybem, równolegle z wnioskiem o pozwolenie na przebudowę dworca.
Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, z takim wnioskiem do wojewody może wystąpić jedynie PLK PKP, a inwestycja, na którą PKP PLK ogłosiła właśnie przetarg obejmuje tylko przebudowę układu torowo-peronowego, nie ma tam nic o budowie dworca.
Jak się teraz okazuje, PKP SA sama ogłosi przetarg na budowę dworca. — Będą osobne postępowania z uwagi na zakres przebudowy — poinformował nas Michaił Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.
Kiedy PKP SA zamierza ogłosić przetarg na budowę dworca? — Jeszcze w październiku — dodał rzecznik PKP SA.
Projekt dworca kolejarze pokazali już 22 czerwca przekonując, że ich projekt to "nowoczesna bryła, funkcjonalność i koncentracja przede wszystkim na obsłudze pasażerów" odznaczająca się "nowoczesnością i reprezentacyjnością, zgodnie z obowiązującymi obecnie trendami architektonicznymi". Dworzec ma mieć 11 metrów wysokości, a jego fasada ma mieć 57 metrów długości. Przestrzeń przeznaczona na potrzeby związane z obsługą pasażerów będzie częściowo ulokowana na poziomie -1, a częściowo na poziomie 0. Dworzec ma łączyć się z Zatorzem poprzez tunel. Obok dworca zaplanowany jest parking na 52 miejsca postojowe i 1500 metrów kwadratowych terenów zielonych.
PKP SA zakładała wcześniej, że budowa nowego dworca zakończy w połowie 2023 roku, bo wtedy też PKP PLK planują zakończyć przebudowę układu torowo-peronowego na olsztyńskim dworcu. A tu roboty powinny się zacząć na początku 2021 roku i zakończyć właśnie w połowie 2023 roku.
Andrzej Mielnicki
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Ja #2981806 | 45.85.*.* 7 paź 2020 14:16
Już prawie pół wieku temu planowano budowę kładki albo tunelu Zatorze - dworzec. Nareszcie ,ha, ha ha.Rozwojowy ten nasz Olsztyn
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
Tom #2981705 | 145.237.*.* 7 paź 2020 11:15
I ktoś mi powie, że Polska nie jest krajem bananowym bez bananowca?
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
Jag #2981669 | 157.25.*.* 7 paź 2020 10:06
"52 miejsca postojowe i 1500 metrów kwadratowych terenów zielonych. " !? A proporcje się nie pomyliły?? Tylko 52 miejsca postojowe przed dworcem?
odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
mieszkaniec #2981665 | 81.190.*.* 7 paź 2020 10:00
PKP ma yjebane na wszytko i wszytskich z nikim nie chca sie dogadac dramat!!
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
Gall Anonim #2981626 | 82.42.*.* 7 paź 2020 08:15
Od strony Zatorza brak będzie schodów ruchomych, jedynym ułatwieniem będzie winda. Także większość ludzi będzie zaginać z walizkami po zwykłych, tradycyjnych schodach.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)