Olsztyn Główny tunelem połączy się z Zatorzem

2020-10-06 15:10:50(ost. akt: 2020-10-06 12:17:37)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację peronów, torów i przejścia podziemnego, które połączy stację Olsztyn Główny z Zatorzem. Prace mają zakończyć się w 2023 roku. Wciąż nie wiadomo, co z dworcem.
Dwieście milionów złotych to szacunkowy koszty przebudowy układu torowo-peronowego na stacji Olsztyn Główny. Wczoraj PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę stacji, a oferty można składać do 27 listopada.
Jak poinformowała spółka kolejowa, wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co umożliwi wygodny dostęp do pociągów. Zamontowane zostaną nowe ławki i tablice informacyjne. Czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane na wyświetlaczach w infokioskach oraz przez nowe nagłośnienie.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Olsztyńskie dworce bez przełomu

Olsztyńskie dworce bez przełomu

Wygodniej będzie też dostać się na perony, bo będą windy na każdy z peronów oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Zabytkowe wiaty na peronach 2,3 i 4, które konserwator zabytków uznał za zabytkowe, zostaną poddane renowacji.

Co najważniejsze ,na stację będzie można dostać się od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. PLK wybudują bowiem nowe przejście podziemne o długości 140 metrów o 100 metrów dłuższe niż obecne. Przejście będzie szersze i wyższe.
Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Szacunkowa wartość projektu przebudowy stacji Olsztyn Główny to ponad 200 mln zł. Zakończenie inwestycji, dofinansowanej ze środków unijnych, planowane jest na 2023 rok.

O ile wiadomo, co ze stacją, tak wciąż nie wiadomo, co nowym dworcem klejowym, który ma wybudować PKP SA. Wcześniej przedstawiciele PKP SA twierdzili, że obie inwestycje będą realizowane łącznie. Umowę z wykonawcą spółki kolejowe miały podpisać w lutym przyszłego roku, a prace miały zakończyć się pod koniec 2022 roku. Teraz wiemy, że będą dwa oddzielne przetargi.
— Przetarg PLK jest oddzielnie od przetargu PKP SA, niezależnie od budowy dworca — podkreślił Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK.

Sytuacja jest o tyle dziwna, bo do Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło pismo PLK PKP o wydanie opinii w sprawie wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla inwestycji "budowa i przebudowa stacji Olsztyn Główny wraz z budową dworca Olsztyn Główny". I jak poinformował nas Krzysztof Guzek, rzecznik wojewody, w tej sprawie nie ma jeszcze odpowiedzi.

Jednak kolejnym krokiem byłby wniosek do wojewody o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla tej inwestycji, a następnym wniosek o pozwolenie na budowę. Z kolei PKP SA nie złożyła do wojewody jeszcze wniosku o pozwolenie na rozbiórkę starego dworca. Planuje go złożyć oddzielnym trybem, równolegle z wnioskiem o pozwolenie na przebudowę dworca.

Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, z takim wnioskiem do wojewody może wystąpić jedynie PLK PKP, a inwestycja, na którą PKP PLK ogłosiła właśnie przetarg obejmuje tylko przebudowę układu torowo-peronowego, nie ma tam nic o budowie dworca.

Jak się teraz okazuje, PKP SA sama ogłosi przetarg na budowę dworca. — Będą osobne postępowania z uwagi na zakres przebudowy — poinformował nas Michaił Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.

Kiedy PKP SA zamierza ogłosić przetarg na budowę dworca? — Jeszcze w październiku — dodał rzecznik PKP SA.

Projekt dworca kolejarze pokazali już 22 czerwca przekonując, że ich projekt to "nowoczesna bryła, funkcjonalność i koncentracja przede wszystkim na obsłudze pasażerów" odznaczająca się "nowoczesnością i reprezentacyjnością, zgodnie z obowiązującymi obecnie trendami architektonicznymi". Dworzec ma mieć 11 metrów wysokości, a jego fasada ma mieć 57 metrów długości. Przestrzeń przeznaczona na potrzeby związane z obsługą pasażerów będzie częściowo ulokowana na poziomie -1, a częściowo na poziomie 0. Dworzec ma łączyć się z Zatorzem poprzez tunel. Obok dworca zaplanowany jest parking na 52 miejsca postojowe i 1500 metrów kwadratowych terenów zielonych.

PKP SA zakładała wcześniej, że budowa nowego dworca zakończy w połowie 2023 roku, bo wtedy też PKP PLK planują zakończyć przebudowę układu torowo-peronowego na olsztyńskim dworcu. A tu roboty powinny się zacząć na początku 2021 roku i zakończyć właśnie w połowie 2023 roku.

Andrzej Mielnicki



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl

Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ja #2981806 | 45.85.*.* 7 paź 2020 14:16

    Już prawie pół wieku temu planowano budowę kładki albo tunelu Zatorze - dworzec. Nareszcie ,ha, ha ha.Rozwojowy ten nasz Olsztyn

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. Tom #2981705 | 145.237.*.* 7 paź 2020 11:15

    I ktoś mi powie, że Polska nie jest krajem bananowym bez bananowca?

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. Jag #2981669 | 157.25.*.* 7 paź 2020 10:06

    "52 miejsca postojowe i 1500 metrów kwadratowych terenów zielonych. " !? A proporcje się nie pomyliły?? Tylko 52 miejsca postojowe przed dworcem?

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. mieszkaniec #2981665 | 81.190.*.* 7 paź 2020 10:00

      PKP ma yjebane na wszytko i wszytskich z nikim nie chca sie dogadac dramat!!

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    2. Gall Anonim #2981626 | 82.42.*.* 7 paź 2020 08:15

      Od strony Zatorza brak będzie schodów ruchomych, jedynym ułatwieniem będzie winda. Także większość ludzi będzie zaginać z walizkami po zwykłych, tradycyjnych schodach.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Pokaż wszystkie komentarze (16)