Olsztyńskie dworce bez przełomu

2020-08-11 20:00:00(ost. akt: 2020-08-12 07:24:12)

Autor zdjęcia: PKP

Jedni mają projekt, drudzy koncepcję, ale między sąsiadami jakoś nie widać chęci do współpracy. Na razie i tak nie mogą nic budować, bo nie mają zgody prezydenta Olsztyna na rozbiórkę.
We wtorek (11 sierpnia 2020) zebrała się Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna. Temat: olsztyński dworzec, czy może raczej dworce. Przypomnijmy, że mamy tutaj dwóch inwestorów a w planach nowy dworzec PKP oraz galerię handlową z funkcją dworca autobusowego. PKP skłania się ku temu, aby wybudować samodzielny budynek. Z kolei Retail Provider, właściciel dworca PKS chce, aby obie inwestycje stanowiły architektoniczną całość.

Architekci mieli zatem ocenić, czy to co proponują inwestorzy, zarówno PKP SA, jak też spółka Retail Provider jest spójne, pozwoli na nie tylko budowę nowoczesnych obiektów, ale będą one ze sobą też powiązane funkcjonalnie.

Obie inwestycje są od siebie oczywiście niezależne, ale powinny być spójne, bo zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami razem ze zbudowanym już przez miasto centrum przesiadkowym mają stanowić pewną całość. I władze miasta tego właśnie, oczekują od obu inwestorów.

— Ustalenia zakładały wspólne opracowanie projektu przez obu inwestorów na etapie przygotowania i wystąpienie o pozwolenie na budowę — przypominał nie raz Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. — Po to, żeby nie okazało się, że jedna z tych inwestycji powstanie niezależnie od drugiej i bez jakiegokolwiek funkcjonalnego powiązania.

Spotkanie komisji (ma wydać niewiążącą opinię dla prezydenta), w której brali udział przedstawiciele obu inwestorów, było zamknięte dla mediów. — To spotkanie robocze — poinformował Patryk Pulikowski z biura prasowego olsztyńskiego ratusza.

Po spotkaniu rozmawialiśmy z przewodniczącym komisji, znanym olsztyńskim architektem, Piotrem Gadomskim.
— Chcieliśmy poznać projekty PKP i Retail Provider, stan ich zaawansowania i szukaliśmy dla nich pola do kompromisu — powiedział nam przewodniczący komisji. — Teraz spotkamy się na kolejnym roboczym spotkaniu, by wypracować opinię dla prezydenta — dodał.

Czy jako architekt widzi tu pole kompromisu? — Ja to pole osobiście, jako osoba zajmująca się projektowaniem, widzę — stwierdził przewodniczący komisji. — Między inwestorami są powiązana na wielu płaszczyznach, także na polu planistyczno-urbanistycznym. I tutaj widzę taką możliwość. I to rozwiązanie w mojej ocenie powinno bazować na przekształceniu obecnego układu kompozycyjnego, tzn. mamy dwa dworce połączone ze sobą funkcjonalnie.

W koncepcji Retail Provider architekci przewidzieli kładkę, którą można byłoby dojść z Zatorza do galerii, a w projekcie PKP pojawia się tunel, który łączyłby Zatorze z dworcem. — Namawialiśmy do kładki, bo tunel powyżej stu metrów zakończony 10-metrowymi schodami wydaje się nam rozwiązaniem nieprzyjaznym — dodał przewodniczący komisji. —Tunel byłby do obsługi peronów, a kładka na Zatorze. Według mnie to dobre rozwiązanie, ale to moja opinia. Opinia całej komisji jest jeszcze przed nami. Jednak namawialiśmy strony do współpracy, ale nie usłyszeliśmy jakiś deklaracji, ale też nie usłyszeliśmy, że jest to niemożliwe. Przyznam, że wyszedłem z tego spotkania z odrobiną nadziei.

Ostatnio było coraz głośniej o tym, że obaj inwestorzy nie mogą dogadać w sprawie inwestycji. Kolejarze mają już projekt nowego dworca i chcą niebawem ogłosić przetarg na jego budowę, tak by w lutym przyszłego roku podpisać umowę z wykonawcą. Retail Provider, która ma koncepcję Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, nakłania jednak kolejarzy do zmiany swego projektu.

Kolejarze projekt dworca pokazali już w czerwcu, przekonując, że ich projekt to nowoczesna bryła. Obiekt będzie miał trzy kondygnacje, jedną podziemną. Na stacji Olsztyn Główny ma zostać też przebudowany układ torowo-peronowy. Prace mają zakończyć się pod koniec 2022 roku.

Z kolei spółka Retail Provider przedstawiła koncepcję i wizualizację Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego pod roboczą nazwą Synergia. Synergia to kompleks wielofunkcyjny, obejmujący zarówno dworzec PKP, który w koncepcji SUD jest wolnostojącą bryłą, a także dworzec PKS, hotel i centrum konferencyjne, usługi i handel, rozrywkę i kulturę, gastronomię, biura oraz centrum medyczne.

W koncepcji SUD oba dworce są z sobą skomunikowane bez potrzeby wychodzenia na zewnątrz. Natomiast według projektu PKP dworzec z galerią miałyby łączyć podziemny tunel szerokości 2,5 metra i długości około 100 metrów.

Konferencja prasowa Dyplomat PKP

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele obu inwestorów. Tak PKP jak i Retail obstają przy swoich stanowiskach. Przedstawiciele PKP S.A. i PKP PLK już na początku lipca oficjalnie poinformowali, że chcą samodzielnie zrealizować inwestycję nie oglądając się na plan spół Retail Provider. Byłoby to sprzeczne z planem zagospodarowania przestrzennego. Dlatego kolejarze w razie oporu ze strony ratusza chcą skorzystać z specustawę kolejową (o kolejowych terenach zamkniętych) dzięki czemu mogą ominąć zapisy planu zagospodarowania przestrzennego. W tym przypadku pozwolenie na budowę wydaje wojewoda.

Obaj inwestorzy poprosili ratusz o zgodę na wyburzenie swoich obiektów. W sytuacji konfliktu nie bardzo jednak wiadomo, jak miałaby przebiegać rozbiórka na przykład samego dworca PKP, który dzisiaj stanowi przecież jedną bryłę z dworcem PKP.

Na razie prezydent żadnej zgody nie wydał.

Andrzej Mielnicki


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl


Komentarze (18) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. olsztyniak 45 #2971143 | 88.156.*.* 11 wrz 2020 19:51

    To studium rysowania trójkątów, a gdzie jest Dworzec?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. mm #2963750 | 95.160.*.* 24 sie 2020 12:35

    Koncepcje/wizualizacje - prawdziwe potworki.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. jabol #2959902 | 5.173.*.* 14 sie 2020 14:52

    Zostawcie jak jest, szkoda pieniędzy. Budowa centrum handlowego skończy się pewnie tak jak w Poznaniu : od pociągu do kasy - 500 m i 3 piętra. Po drodze można się zabić o sklepiki....

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. Marus #2959602 | 24.228.*.* 13 sie 2020 17:11

    pierwszy projekt byl najlepszy ten nowy nic sie nie rozni od tego dzisiejszego

    odpowiedz na ten komentarz

  5. RUM #2959580 | 82.139.*.* 13 sie 2020 16:05

    Dlaczego w części autobusowej podróżni mają, według projektu właściciela PKS-u, korzystać z usług przewoźników na poziomie minus jeden, czyli pod ziemią jak jakieś szczury? A w tym samym czasie galeria handlowa będzie pięknie wyeksponowana nad powierzchnią? A może zrobimy odwrotnie i cały ten handel wywalimy pod ziemię lub w ogóle wywalić go w cholerę, skoro część dworcowa ma być potraktowana aż tak po macoszemu. Komuś się tam pomyliły cele zabudowy tej nieruchomości... Dworzec powinien mieć góra kilka sklepików, a nie cały pasaż handlowy, który spowoduje, że parking przy takim dworcu będzie wiecznie zajęty przez klientów przyciąganych promocjami galerii. Ten kto to wymyślił, to ma w poważaniu komfort podróżnych i liczy tylko na zysk, bo widać na komunikacji zbiorowej już prawie nie zarabiają...

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (18)