Stulatek za kierownicą. W pewnym wieku już nie wypada kierować

2020-09-19 18:10:23(ost. akt: 2020-09-18 11:04:27)

Autor zdjęcia: Fot. KMP

Kierowanie autem to dla jednych konieczność, dla innych... przyjemność. Olsztyn trafił na usta wszystkich, którzy uważają, że są obowiązki i przyjemności, na które w pewnym wieku jest już zbyt późno. Wszytko przez 100-latka za kierownicą.
Kawały o blondynkach za kierownicą od lat robią furorę i choć mogą być uważane za seksistowskie, to nadal śmieszą. Są powszechnie opowiadane, chociaż kobiety, również te z włosami blond, potrafią być bardzo dobrymi kierowcami. Trudno jednak o wyszukanie kawału o starszym kierowcy, a tych przecież jest dosyć wielu. I potrafią sprawić prawdziwy kłopot, a nawet zagrożenie na drodze. Rekordzista w tej dziedzinie to olsztynianin, który kilka dni temu spowodował groźnie wyglądającą kolizję.

Nie zauważył znaku


Czy 100-latek zwyczajnie nie zauważył znaku „stop”, czy też zapomniał zahamować, to rozstrzygnie sąd. Najwyraźniej zapomniał, że mając tyle lat, trzeba uważać bardziej niż inni kierowcy. Tym bardziej, że 100-letni pirat drogowy z Olsztyna nie jechał sam. Wiózł swoją ukochaną 95-letnią żonę.

Olsztynianin od lat kieruje swoim ulubionym, również wiekowym polonezem. We wtorek 15 września jechał nim razem z żoną przez Zatorze. Wjechał na skrzyżowanie ulic Zientary-Malewskiej z Cichą. Zamiast zatrzymać się przed znakiem „stop”, pojechał przed siebie.

Wystarczył jeden moment, żeby doszło do groźnie wyglądającego wypadku. Weteran szos nie ustąpił pierwszeństwa i wjechał wprost we wjeżdżającego na skrzyżowanie hyundaia i30. Uderzył w niego z lewej strony. I tak można powiedzieć, kierowca poloneza, jak na swoje 100 lat, wykazał się nie lada refleksem. W ostatniej chwili odbił kierownicą i dzięki temu straty nie są tak wielkie.
— Na szczęście w wyniku kolizji nikt nie trafił do szpitala. W trakcie czynności okazało się, że sprawcą zdarzenia drogowego był 100-letni mieszkaniec Olsztyna, który podróżował wraz z 95-letnią pasażerką — informuje Andrzej Jurkun, oficer prasowy z Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie.

Z informacji uzyskanych od policji wynika, że starszy pan stracił prawo jazdy. Przynajmniej do rozprawy sądowej.
— Podczas podejmowania decyzji o zatrzymaniu 100-latkowi prawa jazdy, policjanci brali pod uwagę fakt, że kierowca osobowego poloneza, który od 68-lat posiada prawo jazdy, w tym konkretnym przypadku rażąco naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym — stwierdza Andrzej Jurkun. — Ostatecznie sprawa znajdzie swój finał w sądzie, który zdecyduje o dalszych konsekwencjach, jakie poniesie kierujący polonezem — dodaje oficer prasowy.

Ministerstwo chciało


Polskie prawo nie ogranicza wieku osób, które mogą kierować samochodem. Nie wymusza też na kierowcach w sędziwym wieku robienia okresowych badań, które pozwoliłyby określić, czy nadal mogą kierować pojazdem. Co pewien czas pojawiają się inicjatywy zamiany przepisów i próby wprowadzenia obostrzeń związanych z wiekiem, jednak żadna z nich nie została wprowadzona w życie.
Tak było jeszcze dwa lata temu, kiedy Ministerstwo Infrastruktury planowało wprowadzić takie przepis pod naciskiem instytucji europejskich. Powstało wokół tego pomysłu sporo kontrowersji, zarzucano nawet urzędnikom próbę dyskryminacji.

Sama idea wydaje się całkiem słuszna — spora część kierowców, którzy ukończyli 60 lat, nie bada się regularnie i często nawet nie zdaje sobie sprawy z pogorszenia wzroku czy problemów z orientacją lub równowagą. Większość z nich posiada bezterminowe prawo jazdy, które wyrabiali w czasach niewielkiego ruchu pojazdów i zupełnie innej infrastruktury drogowej.

Ostatecznie Ministerstwo Infrastruktury nie zdecydowało się wprowadzić obowiązkowych badań dla kierowców po 60 roku życia. W zamian za to prowadzone są akcje informacyjne — ośrodki ruchu drogowego prowadzą także darmowe szkolenia i warsztaty w ośrodkach ruchu drogowego skierowanych do seniorów kierowców.

Olsztyńscy policjanci pytani o ty, czy z ich doświadczenia wynika, że potrzebna jest zmiana prawa, która wymusi wprowadzenie badań okresowych, nie chcą komentować sprawy.
— Przepisy, które są,egzekwujemy. Nie jest naszym zadaniem ani ich komentowanie, ani stygmatyzowanie żadnej z grup kierowców. Również ze względu na wiek — mówi Andrzej Jurkun.

Na świecie


Unia Europejska już rozważa wprowadzenie obowiązkowych badań okresowych dla kierowców, którzy skończyli 60 lat. Według dostępnych statystyk w wypadkach drogowych z udziałem osób starszych giną przede wszystkim mężczyźni. Stanowią oni niemal 2/3 wszystkich ofiar (64 proc.) wypadków na drogach UE w tej grupie wiekowej. Ryzyko śmierci w wypadku drogowym jest dla starszych mężczyzn ponad dwukrotnie wyższe niż dla starszych kobiet. W Polsce różnica między starszymi mężczyznami i kobietami zabitymi w wypadkach drogowych jest mniejsza niż w całej Unii Europejskiej.

Starsi kierowcy częściej niż pozostali uczestniczą w pewnych rodzajach kolizji i wypadków drogowych mających związek ze zmianami zachodzącymi w ich organizmie. Najbardziej typowym, niebezpiecznym miejscem dla starszego kierowcy jest skrzyżowanie. Trudność stanowi określenie, kto ma pierwszeństwo przejazdu. Chodzi tu szczególnie o skrzyżowania o nietypowych kształtach np. ronda w kształcie litery Y.

Do sytuacji wysokiego ryzyka dla starszych kierowców należy zaliczyć również włączanie się do ruchu, wjazdy i zjazdy z drogi, zachowanie bezpiecznego odstępu, utrzymanie prędkości i pozycji na pasie ruchu, skręcanie, zwłaszcza w lewo, cofanie oraz parkowanie.

W wielu krajach w Europie obowiązują już przepisy wymuszające okresowe badania. Najbardziej restrykcyjne pod tym względem są Włochy. Tam starsi kierowcy muszą badać się nawet co dwa lata.

Stanisław Kryściński



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl

Komentarze (20) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. jojtek #2975054 | 46.186.*.* 21 wrz 2020 16:16

    100 letni pirat drogowy, jełopie ttochę szacunku ,jak dorzyjesz tego wieku pismaku to nawet się nie będziesz umiał podetrzeć

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. MIREK #2974932 | 83.31.*.* 21 wrz 2020 09:32

    70 lat kierowcy mają więcej w głowach jak ci młodzi , którzy non stop zabijają ludzi na drogach i właśnie tych ścigać a starszy człowiek przynajmniej ma jakąś już wyobrażnie i myślę , że ktoś znowu napcha sobie kieszenie

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. qwas #2974901 | 91.231.*.* 21 wrz 2020 07:36

    Redaktorze, po co ten ironiczny ton artykułu? Bo 100-latek spowodował niegroźną stłuczkę? Czy to https://motoryzacja.interia.pl/raporty/r aport-polskie-drogi/wiadomosci/news-kary godny-przyklad-drogowego-cwaniactwa,nId, 4737252#iwa_source=worthsee tak samo skomentujesz?

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  4. mms #2974895 | 213.76.*.* 21 wrz 2020 07:26

    Cieszę się, że jeszcze są prawdziwi ludzie na tym świecie. Podoba mi się jak jedziecie po gówniarzach, którym się wydaje, że są mistrzami kierownicy i ktorzy myślą, że zawsze będą młodzi.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  5. Yoe #2974760 | 31.0.*.* 20 wrz 2020 18:04

    Są tacy kierowcy co powinni mieć zakaz wyrabiania prawka dla bezpieczeństwa innych użytkowników. Jak jadą wypasiona furami i się wpierd.. na trzeciego widząc, z nad przeciwka jedzie auto i nie maja Stu latek na karku.

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (20)