Stulatek za kierownicą. W pewnym wieku już nie wypada kierować

2020-09-19 18:10:23(ost. akt: 2020-09-18 11:04:27)

Autor zdjęcia: Fot. KMP

Kierowanie autem to dla jednych konieczność, dla innych... przyjemność. Olsztyn trafił na usta wszystkich, którzy uważają, że są obowiązki i przyjemności, na które w pewnym wieku jest już zbyt późno. Wszytko przez 100-latka za kierownicą.
Kawały o blondynkach za kierownicą od lat robią furorę i choć mogą być uważane za seksistowskie, to nadal śmieszą. Są powszechnie opowiadane, chociaż kobiety, również te z włosami blond, potrafią być bardzo dobrymi kierowcami. Trudno jednak o wyszukanie kawału o starszym kierowcy, a tych przecież jest dosyć wielu. I potrafią sprawić prawdziwy kłopot, a nawet zagrożenie na drodze. Rekordzista w tej dziedzinie to olsztynianin, który kilka dni temu spowodował groźnie wyglądającą kolizję.

Nie zauważył znaku


Czy 100-latek zwyczajnie nie zauważył znaku „stop”, czy też zapomniał zahamować, to rozstrzygnie sąd. Najwyraźniej zapomniał, że mając tyle lat, trzeba uważać bardziej niż inni kierowcy. Tym bardziej, że 100-letni pirat drogowy z Olsztyna nie jechał sam. Wiózł swoją ukochaną 95-letnią żonę.

Olsztynianin od lat kieruje swoim ulubionym, również wiekowym polonezem. We wtorek 15 września jechał nim razem z żoną przez Zatorze. Wjechał na skrzyżowanie ulic Zientary-Malewskiej z Cichą. Zamiast zatrzymać się przed znakiem „stop”, pojechał przed siebie.

Wystarczył jeden moment, żeby doszło do groźnie wyglądającego wypadku. Weteran szos nie ustąpił pierwszeństwa i wjechał wprost we wjeżdżającego na skrzyżowanie hyundaia i30. Uderzył w niego z lewej strony. I tak można powiedzieć, kierowca poloneza, jak na swoje 100 lat, wykazał się nie lada refleksem. W ostatniej chwili odbił kierownicą i dzięki temu straty nie są tak wielkie.
— Na szczęście w wyniku kolizji nikt nie trafił do szpitala. W trakcie czynności okazało się, że sprawcą zdarzenia drogowego był 100-letni mieszkaniec Olsztyna, który podróżował wraz z 95-letnią pasażerką — informuje Andrzej Jurkun, oficer prasowy z Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie.

Z informacji uzyskanych od policji wynika, że starszy pan stracił prawo jazdy. Przynajmniej do rozprawy sądowej.
— Podczas podejmowania decyzji o zatrzymaniu 100-latkowi prawa jazdy, policjanci brali pod uwagę fakt, że kierowca osobowego poloneza, który od 68-lat posiada prawo jazdy, w tym konkretnym przypadku rażąco naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym — stwierdza Andrzej Jurkun. — Ostatecznie sprawa znajdzie swój finał w sądzie, który zdecyduje o dalszych konsekwencjach, jakie poniesie kierujący polonezem — dodaje oficer prasowy.

Ministerstwo chciało


Polskie prawo nie ogranicza wieku osób, które mogą kierować samochodem. Nie wymusza też na kierowcach w sędziwym wieku robienia okresowych badań, które pozwoliłyby określić, czy nadal mogą kierować pojazdem. Co pewien czas pojawiają się inicjatywy zamiany przepisów i próby wprowadzenia obostrzeń związanych z wiekiem, jednak żadna z nich nie została wprowadzona w życie.
Tak było jeszcze dwa lata temu, kiedy Ministerstwo Infrastruktury planowało wprowadzić takie przepis pod naciskiem instytucji europejskich. Powstało wokół tego pomysłu sporo kontrowersji, zarzucano nawet urzędnikom próbę dyskryminacji.

Sama idea wydaje się całkiem słuszna — spora część kierowców, którzy ukończyli 60 lat, nie bada się regularnie i często nawet nie zdaje sobie sprawy z pogorszenia wzroku czy problemów z orientacją lub równowagą. Większość z nich posiada bezterminowe prawo jazdy, które wyrabiali w czasach niewielkiego ruchu pojazdów i zupełnie innej infrastruktury drogowej.

Ostatecznie Ministerstwo Infrastruktury nie zdecydowało się wprowadzić obowiązkowych badań dla kierowców po 60 roku życia. W zamian za to prowadzone są akcje informacyjne — ośrodki ruchu drogowego prowadzą także darmowe szkolenia i warsztaty w ośrodkach ruchu drogowego skierowanych do seniorów kierowców.

Olsztyńscy policjanci pytani o ty, czy z ich doświadczenia wynika, że potrzebna jest zmiana prawa, która wymusi wprowadzenie badań okresowych, nie chcą komentować sprawy.
— Przepisy, które są,egzekwujemy. Nie jest naszym zadaniem ani ich komentowanie, ani stygmatyzowanie żadnej z grup kierowców. Również ze względu na wiek — mówi Andrzej Jurkun.

Na świecie


Unia Europejska już rozważa wprowadzenie obowiązkowych badań okresowych dla kierowców, którzy skończyli 60 lat. Według dostępnych statystyk w wypadkach drogowych z udziałem osób starszych giną przede wszystkim mężczyźni. Stanowią oni niemal 2/3 wszystkich ofiar (64 proc.) wypadków na drogach UE w tej grupie wiekowej. Ryzyko śmierci w wypadku drogowym jest dla starszych mężczyzn ponad dwukrotnie wyższe niż dla starszych kobiet. W Polsce różnica między starszymi mężczyznami i kobietami zabitymi w wypadkach drogowych jest mniejsza niż w całej Unii Europejskiej.

Starsi kierowcy częściej niż pozostali uczestniczą w pewnych rodzajach kolizji i wypadków drogowych mających związek ze zmianami zachodzącymi w ich organizmie. Najbardziej typowym, niebezpiecznym miejscem dla starszego kierowcy jest skrzyżowanie. Trudność stanowi określenie, kto ma pierwszeństwo przejazdu. Chodzi tu szczególnie o skrzyżowania o nietypowych kształtach np. ronda w kształcie litery Y.

Do sytuacji wysokiego ryzyka dla starszych kierowców należy zaliczyć również włączanie się do ruchu, wjazdy i zjazdy z drogi, zachowanie bezpiecznego odstępu, utrzymanie prędkości i pozycji na pasie ruchu, skręcanie, zwłaszcza w lewo, cofanie oraz parkowanie.

W wielu krajach w Europie obowiązują już przepisy wymuszające okresowe badania. Najbardziej restrykcyjne pod tym względem są Włochy. Tam starsi kierowcy muszą badać się nawet co dwa lata.

Stanisław Kryściński



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl

Komentarze (20) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. mm #2974460 | 81.190.*.* 19 wrz 2020 18:34

    ta... na tym skrzyzowaniu duzo młodsi przejeżdzali ten znak stop i tak samo były kolizje. Odczepić sie od dziadka!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (41) odpowiedz na ten komentarz

  2. Bzdury piszesz #2974470 | 37.4.*.* 19 wrz 2020 18:59

    Od kilkudziesięciu lat policja nie potrafi wyeliminować z ruchu tych na gazie i tych na dragach. Najwięcej błędów i wypadków robią młodzi, których porywa żywioł i temperament. W Olsztynie dwa razy w przeciągu ostatnich 20 lat ja i raz żona na dziurawych ulicach przedziurawiliśmy opony. W sumie kosztowało nas ponad 3000 tys zł. Może to jednak Miasto jest winne. Z przerażeniem patrzę jak jadący na dwóch sąsiednich pasach na ulicy czterojezdniowej samochody zbliżają się i oddalają. Dlaczego? Bo od lat studzienki zbudowane za wysoko, bądź za nisko powodują, że kierowcy uciekając od nich często zbliżają się niebezpiecznie do siebie. Kiedy mądry kolego piszący ten artykuł napiszesz o rzeczywistych przyczynach licznych wypadków w Polsce? Podejrzewam, że nasz 100-letni kierowca może być znacznie lepszy za kierownicą niż Ty. Łatwo to sprawdzić sumując Twoje i Jego wypadki w ostatnich 30 latach. Jednak obawiam się, że po sposobie jaki piszesz o starszych być może lepszych od siebie możesz nie mieć nawet 30 lat. Stąd ten ton i te wnioski.

    Ocena komentarza: warty uwagi (40) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. olek #2974514 | 188.147.*.* 19 wrz 2020 20:57

      dlaczego zabrano prawko za kolizję ? nie mogę tego pojąć ,dlaczego sprawa w sądzie ? chyba że nie chciał przyjąć mandatu,dlatego że 100 latek ? jaki paragraf to określa ? pierwsze słyszę.Szacun dla tego pana że w takim wieku jeszcze może jeździć samochodem,

      Ocena komentarza: warty uwagi (34) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. maras #2974467 | 188.146.*.* 19 wrz 2020 18:54

        Najwięcej tragicznych wypadków powodują kierowcy w wieku 18 - 30 lat, tak mówią statystyki, a ile wypadków powodują ludzie starsi?

        Ocena komentarza: warty uwagi (32) odpowiedz na ten komentarz

      2. Wolf83 #2974498 | 83.31.*.* 19 wrz 2020 20:21

        Dziadeka traktować Jak pirata? Czy ten kto pisał ten artykuł jest dziennikarzem? Dla mnie ten artykuł sięga dna ,rynsztoku . Jaki artykuł taki dziennikarz . Nie naznaczajcie ludzi w tej waszej pseudo gazecie, ponieważ normalna prasa nigdy by nie dopuściła do druku takiego gniota! Wypada sto-latkom, prowadzić, nie wypada z nich robić piratów ... !!!!

        Ocena komentarza: warty uwagi (30) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (20)