Linia tramwajowa w Olsztynie wytnie ponad tysiąc drzew
2020-08-23 12:10:23(ost. akt: 2021-02-09 13:05:54)
Druga linia tramwajowa to jedna z ważniejszych miejskich inwestycji. Drogowcy planują wyciąć ponad tysiąc drzew pod jej budowę. Nasadzeń będzie jednak dużo mniej. Do zwrotu są też pieniądze z dotacji na budowę. Dlaczego? Sprawdzamy.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Przetarg na rozbudowę linii tramwajowej w Olsztynie został rozstrzygnięty
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Olsztyn: Na decyzję w sprawie drugiej linii tramwajowej jeszcze poczekamy
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Czy druga linia tramwajowa w Olsztynie jest zagrożona?
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Dwie nowe linie tramwajowe i punkt przesiadkowy przy Wysokiej Bramie. Olsztyn ogłasza przetarg
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Przypomnijmy, za rozbudowę linii tramwajowej, dzięki której między innymi Pieczewo zostanie połączone ze Śródmieściem, będzie odpowiadać firma ZUE SA z Krakowa. Realizacja zadania ma potrwać około 26 miesięcy (791 dni) od daty zawarcia umowy. Termin składania ofert minął 17 lipca. W przetargu złożonych zostało aż 7 ofert. Krakowska spółka zadeklarowała wykonanie pracę za kwotę około 382,2 mln zł.Ponad 188 mln zł na rozbudowę linii tramwajowej w Olsztynie
Rozbudowa linii tramwajowych w Olsztynie obejmuje całościową budowę infrastruktury tramwajowej zaprojektowanej przy ulicach: Piłsudskiego, Wyszyńskiego, Synów Pułku, Krasickiego i Wilczyńskiego do Pieczewa oraz na placu Jedności Słowiańskiej przy Wysokiej Bramie. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch kolejnych linii tramwajowych (nr 4 i 5).
Linia rozpocznie się na ul. Wilczyńskiego, w rejonie istniejącej pętli autobusowej na Pieczewo, gdzie zlokalizowany jest czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i punktem socjalno-informacyjnym. Od krańcówki linia przebiegnie środkiem ulic Wilczyńskiego i Krasickiego do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego i Boenigka.
Później, poza obszarem jezdni przetnie ulice Barcza i Wańkowicza, aż do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego, gdzie rozpocznie się estakada o długości ok. 270 m, po której poprowadzona zostanie nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku. Na końcowym odcinku ul. Synów Pułku i w ul. Wyszyńskiego torowisko przebiegnie poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy, aż do skrzyżowania z al. Piłsudskiego i przetnie po drodze ulice Pstrowskiego i Żołnierską.
Zakres robót obejmuje m.in. przebudowę skrzyżowań oraz ulic wzdłuż trasy linii tramwajowej, budowę murów oporowych oraz wzmacnianie skarp i podłoża, przebudowę i budowę chodników i dróg dla rowerów wzdłuż linii tramwajowej, jak również... wycinkę drzew i wykonanie nowych nasadzeń zieleni.
O te nasadzenia pytał jeszcze w 2018 roku radny Tomasz Głażewski. Z okazji wyboru wykonawcy wrócił do sprawy.
— Przy okazji wyboru wykonawcy projektu tramwaju wraca kwestia drzew, których ubędzie w poważnej ilości na przebiegu nowej linii tramwaju. Powinniśmy posadzić nowe. Co najmniej 1000. A i to znacznie mniej niż zostanie wyciętych. Na razie projekt zakłada posadzenie trochę powyżej trzystu. Albo tylko trzystu. Jak dla mnie tylko trzystu — napisał na Facebooku.
— Przy okazji wyboru wykonawcy projektu tramwaju wraca kwestia drzew, których ubędzie w poważnej ilości na przebiegu nowej linii tramwaju. Powinniśmy posadzić nowe. Co najmniej 1000. A i to znacznie mniej niż zostanie wyciętych. Na razie projekt zakłada posadzenie trochę powyżej trzystu. Albo tylko trzystu. Jak dla mnie tylko trzystu — napisał na Facebooku.
W 2018 roku Tomasz Głażewski składał interpelację w tej sprawie podczas jednej z sesji Rady Miasta. W odpowiedzi otrzymał informację, że wykonano inwentaryzacje dendrologiczne i projekty nasadzeń zamiennych.
„Na podstawie szczegółowych dokumentacji ustalono, że do usunięcia łącznie wskazano 1627 sztuk drzew (w tym do przesadzenia 121 sztuk), 15 0930 mkw. krzewów (do przesadzenia 806,5 mkw.)” — czytamy w odpowiedzi.
„Na podstawie szczegółowych dokumentacji ustalono, że do usunięcia łącznie wskazano 1627 sztuk drzew (w tym do przesadzenia 121 sztuk), 15 0930 mkw. krzewów (do przesadzenia 806,5 mkw.)” — czytamy w odpowiedzi.
W kwestii nasadzeń zaplanowano łącznie 308 sztuk drzew, 19 tys. 219 sztuk krzewów, 243 sztuki pnączy, 16 tys. 763 sztuki traw ozdobnych oraz 10 tys. 641 sztuk bylin i roślin cebulowych.
Okazało się, że od tamtej pory... zmieniły się liczby. Rozbieżność w kwestii drzew jednak nadal pozostaje. Dlaczego?
— Zoptymalizowana dokumentacja wskazuje konieczność wycięcia 1374 sztuk drzew. Ze względu na to, że większa część zaplanowanej infrastruktury położona będzie obok istniejących dróg, znacząco zawężają się możliwości dokonania nasadzeń kompensujących. Nie ma możliwości wykonania tego w formule „jeden za jeden” — przekonuje Patryk Pulikowski z biura prasowego Urzędu Miasta w Olsztynie. — W tej chwili tylko w pasie drogowym zaplanowano posadzenie 205 drzew. Poza tym — niezależnie od projektu tramwajowego — zgodnie z planami, tylko do końca tego roku mają zostać posadzone drzewa: ul. Paukszty i Sikorskiego 137 szt., ul. Leonharda 102 szt., ul. Artyleryjska 80 szt., Jezioro Długie 62 szt., ul Poprzeczna 36 szt., ul. Głowackiego 24 szt., ul. Warszawska 19 szt., ulice: Augustowska i Lubelska po 15 szt. — wymienia. — Poza tym urządzone otoczenie zbiornika retencyjnego przy ulicy Bukowskiego to kolejnych 18 drzew liściastych, 348 krzewów liściastych, 310 sztuk bylin i 405 mkw. traw. — dodaje.
— Zoptymalizowana dokumentacja wskazuje konieczność wycięcia 1374 sztuk drzew. Ze względu na to, że większa część zaplanowanej infrastruktury położona będzie obok istniejących dróg, znacząco zawężają się możliwości dokonania nasadzeń kompensujących. Nie ma możliwości wykonania tego w formule „jeden za jeden” — przekonuje Patryk Pulikowski z biura prasowego Urzędu Miasta w Olsztynie. — W tej chwili tylko w pasie drogowym zaplanowano posadzenie 205 drzew. Poza tym — niezależnie od projektu tramwajowego — zgodnie z planami, tylko do końca tego roku mają zostać posadzone drzewa: ul. Paukszty i Sikorskiego 137 szt., ul. Leonharda 102 szt., ul. Artyleryjska 80 szt., Jezioro Długie 62 szt., ul Poprzeczna 36 szt., ul. Głowackiego 24 szt., ul. Warszawska 19 szt., ulice: Augustowska i Lubelska po 15 szt. — wymienia. — Poza tym urządzone otoczenie zbiornika retencyjnego przy ulicy Bukowskiego to kolejnych 18 drzew liściastych, 348 krzewów liściastych, 310 sztuk bylin i 405 mkw. traw. — dodaje.
Zwracamy też uwagę na dwie inne kwestie — ratusz dostał unijną dotację na budowę drugiej linii tramwajowej. Po wyłonieniu wykonawcy okazało się, że musi zwrócić nadwyżkę dotacji.
— W rozstrzygniętym teraz przetargu planowaliśmy przeznaczyć na zadanie ok. 479,7 mln zł. Wybrana oferta opiewa na kwotę niewiele ponad 382,2 mln zł.
O tym, jaka jest rzeczywista różnica, będziemy wiedzieć w momencie zawarcia umowy, gdy będziemy pewni ostatecznego rozstrzygnięcia przetargu. Teraz bowiem mogą zdarzyć się odwołania niewybranych oferentów — przypomina Patryk Pulikowski. — Na tę chwilę nie wiemy, jaka kwota będzie musiała zostać zwrócona. To okaże się po całkowitym zakończeniu procedury przetargowej i podpisaniu umowy z wykonawcą. O tym, na jakie zadania trafi zwrócona kwota, decydować będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości — wyjaśnia.
Drugą sprawą jest specyfika jednego z miejsc, przez które przebiegnie inwestycja. Budowa węzła przesiadkowego Wysoka Brama przewiduje bowiem fragmentaryczne rozbiórki ulicy 11 Listopada oraz przedłużenie linii tramwajowej do dwutorowego przystanku końcowego na pl. Jedności Słowiańskiej (wraz z wykonaniem sąsiadującego zagospodarowania). Ten teren częściowo objęty jest strefą ochrony konserwatorskiej, więc niezbędny będzie nadzór archeologiczny nad robotami budowlanymi oraz miejscowe badania wyprzedzające.
O tym, jaka jest rzeczywista różnica, będziemy wiedzieć w momencie zawarcia umowy, gdy będziemy pewni ostatecznego rozstrzygnięcia przetargu. Teraz bowiem mogą zdarzyć się odwołania niewybranych oferentów — przypomina Patryk Pulikowski. — Na tę chwilę nie wiemy, jaka kwota będzie musiała zostać zwrócona. To okaże się po całkowitym zakończeniu procedury przetargowej i podpisaniu umowy z wykonawcą. O tym, na jakie zadania trafi zwrócona kwota, decydować będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości — wyjaśnia.
Drugą sprawą jest specyfika jednego z miejsc, przez które przebiegnie inwestycja. Budowa węzła przesiadkowego Wysoka Brama przewiduje bowiem fragmentaryczne rozbiórki ulicy 11 Listopada oraz przedłużenie linii tramwajowej do dwutorowego przystanku końcowego na pl. Jedności Słowiańskiej (wraz z wykonaniem sąsiadującego zagospodarowania). Ten teren częściowo objęty jest strefą ochrony konserwatorskiej, więc niezbędny będzie nadzór archeologiczny nad robotami budowlanymi oraz miejscowe badania wyprzedzające.
Paweł Jaszczanin
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Komentarze (45) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
No nie #2969403 | 37.8.*.* 8 wrz 2020 13:26
Tysiąc drzew wyciąć ??? Toż to skrajna głupota i idiotyzm A CZY NIE LEPIEJ JEDNEGO GENIUSZ W RATUSZU WYCIĄĆ I ZROBIĆ TAM CHOĆBY TROCHĘ PORZĄDKU?
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz
olo #2967035 | 109.241.*.* 1 wrz 2020 22:51
Podobno właśnie się kończy okres gwarancyjny na te rozsypujące się na naszych oczach tory. Od teraz to my będziemy płacić za tę fuszerkę. A roboty i napraw przy nich co roku od groma. Nie wiem czy to prawda, jeśli tak to arbuz niech lepiej zostawi kasę na ich remont a nie wydaje nieswoją kasę na głupoty. Ciekawe ile razy w ciągu tych kilku lat posadził dupsko w tramwaju. 2-3 razy i to na pokaz podczas otwarcia?
Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz
Paragraf #2966002 | 37.201.*.* 30 sie 2020 07:12
A kiedy linia tramwajowa po ulicy Limanowskiego, Sybiraków aż do byłegp WDK ?
odpowiedz na ten komentarz
0010 #2964077 | 176.221.*.* 25 sie 2020 14:05
Zrobią ładne nowe ścieżki rowerowe i wszyscy będą obok pustego tramwaju rowerkami i hulajnogami śmigać
Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz
Olo #2963722 | 88.156.*.* 24 sie 2020 11:29
Dlaczego nie będzie zielonych torowisk? Po co beton miedzy sxynami skoro może rosnąć tam trawa? Dlaczego nie będzie połączenia istniejącej krańcówki przy ul. Kanta z tą nowoprojektowaną linią na Krasickiego?
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz