Cztery kobiety i ich twórczość w piskiej Wieży Ciśnień

2021-08-06 08:00:00(ost. akt: 2021-08-06 04:51:56)

Autor zdjęcia: UM Pisz

Już od dziś (6 sierpnia) do piątku (20 sierpnia) w piskiej Wieży Ciśnień przy ulicy Gdańskiej będzie można obejrzeć wernisaż wystawy "4x4 INSPIRACJE: Anna Grobelak, Monika Hartman, Małgorzata Kania, Iwonnna Rapałło".
Pomysł wystawy w Piszu zakiełkował w głowach Moniki Hartman i Anity Grobelak około trzy lata temu, ale jego katalizatorem okazała się Iwonna Rapałło.

Cztery kobiety chcą pokazać źródła swych inspiracji twórczych nie bez powodu właśnie w piskiej Wieży Ciśnień. Zabytkowa budowla z 1907 roku sama w sobie jest dla nich miejscem niezwykłym.

Z każdej wieży rozpościera się niecodzienny obraz. Spektakularny taras widokowy, w zależności od pory dnia, ujawnia doskonałość natury widzianej z lotu ptaka” – stwierdza jedna z autorek prac.

Druga dopowiada: „Czasem mam wrażenie, że sama mieszkam w jakiejś wysokiej wieży otoczonej fosą, którą jest malarstwo. Wieża chroni przed każdą ciemną i straszną nocą, a jednocześnie symbolizuje erupcję twórczego natchnienia, tegoż niesamowitego ciśnienia, które znajduje ujście na płótnie lub kartonie”.


Iwonna Rapałło, nauczyciel akademicki, kilka lat temu, na emeryturze, zamieszkała na Mazurach i zajęła się swoją pasją jaką jest malarstwo. Wprawdzie uprawia tę dziedzinę sztuki amatorsko, w oparciu o własne studia, ale można o niej śmiało powiedzieć, że jest artystką par exellence. Uczęszcza na zajęcia plastyczne w ramach zajęć prowadzonych na Piskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku, bierze udział w plenerach i wystawach organizowanych przez Dom Kultury w Piszu. W pracy twórczej inspiruje się krajobrazem i klimatem mazurskim oraz swoimi ulubionymi obrazami wielkich mistrzów. Uprawia malarstwo pejzażowe, figuratywne, odchodząc jednakże od ścisłego realizmu czyniąc kolor głównym motywem i środkiem przekazu.


Mazury od lat są wielką miłością Moniki Hartman. Spędza tutaj średnio dwa, trzy miesiące w roku. Uwielbia żeglować po jeziorach i dokumentować na płótnach, czy też papierze urokliwe zakątki Krainy Wielkich Jezior, oddając ich subtelny koloryt i atmosferę. Monika Hartman jest absolwentką krakowskiej ASP ( Filia w Katowicach). Dyplom główny wykonała w Katedrze Grafiki Warsztatowej w Pracowni Druku Wypukłego prof. Romana Staraka, a dyplom dodatkowy - w Katedrze Kształcenia Ogólnoplastycznego w pracowni malarstwa prof. Jacka Rykały. M. Hartman ukończyła też studia na Wydziale Filologii Angielskiej (praca magisterska na temat podobieństw w percepcji rzeczywistości występujących u twórców z różnych dziedzin – sztuk pięknych i literatury). M. Hartman uprawia sztukę figuratywną, w tym grafikę warsztatową (linoryt), rysunek, malarstwo, „rysunkoobrazy”. W swojej twórczości, jaką określa jako „realizm metafizyczny” stara się wyrazić zachwyt nad pięknem oraz wiarę w sensowność i nieprzypadkowość istnienia, spoza którego, niczym zza zasłony, prześwituje inna, mniej namacalna, choć równie realna rzeczywistość – domena Stwórcy. Interesuje ją przedstawienie ciała ludzkiego, które pojmuje jako moment przenikania się pierwiastka materialnego z metafizycznym oraz ostateczną granicą subiektywnej rzeczywistości. Autorka nie czuje się artystą awangardowym, postmodernistycznym, chociażby dlatego, że bazuje na tradycyjnych środkach wyrazu. Ceni sobie sprawność warsztatową, wyrobiony gest ręki, precyzję wykonania, pewną kreskę, jaką widać w jej rysunkach, grafikach i obrazach. Nie ma aspiracji uczestniczyć w „artystycznej rewolucji”, choć czuje piętno postmodernizmu swojego pokolenia. Jest członkiem Grupy artystycznej Atina i ZPAP Okręg Katowice. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt wystaw zbiorowych, indywidualnych w kraju i za granicą.


Anita Grobelak pochodzi z Częstochowy. Mazury zaczęła penetrować od trzech, głównie za sprawą udziału w Ogólnopolskim plenerze „Masuria”. Jest absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie: Wydział Filologiczno – Historyczny (filologia polska), Wydział Pedagogiczny (pedagogika wczesnoszkolna); Wydział Artystyczny (wychowanie plastyczne) oraz Uniwersytetu Humanistyczno – Przyrodniczego im. Jana Długosza (malarstwo). Dyplom z wyróżnieniem obroniła w Pracowni Malarstwa profesora Wernera Lubosa. Następnie otrzymała dyplom z wyróżnieniem z Malarstwa sztalugowego na Uniwersytecie Humanistyczno - Przyrodniczym im. Jana Długosza w pracowni prof. Włodzimierza Karankiewicza i Beaty Bebel - Karankiewicz.
Od 2006 roku jest członkiem Stowarzyszenia Proartystycznego „Integracja”, od 2018 Stowarzyszenia Yes, I can, a od 2019 roku członkiem Związku Plastyków Artystów Rzeczypospolitej Polskiej. W 2006 roku A. Grobelak została kuratorem Galerii Teatru from Poland w Częstochowie; animowała działania artystyczne Galerii Groovy Grupy; była członkiem biura festiwalowego Festiwalu działań parateatralnych i performance'u OFFsceniczny w Częstochowie, I Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Ogródkowych „W Zaułku”. W 2007 roku została właścicielką Galerii Teatr from, a w latach 2011 – 2016 menagerem artystyczny Teatru from Poland. W ramach tej działalności zajmowała się animacją kulturalną (koncerty, imprezy klubowe, charytatywne, spotkania literackie, filmowe, wystawy, warsztaty, przeglądy, konkursy, festiwale, itp.). Udzielała się w biurze Festiwalu Dekonstrukcji Słowa Czytaj! (2011). W latach 2006 – 2009 organizowała Ogólnopolski Plener Malarski pod hasłem „Teatr mundi”. Była współtwórcą i organizatorem projektu częstochowska MłodaScenaArtystyczna (2007-2008); cyklu wystaw fotografii w ramach „GaleriaMłodychTwórców” (2007-2008); 7x7 dni Fest (2011); Manufaktury książki (2012); członkiem jury I i II Ogólnopolskiego przeglądu monodramów 42-200 Monodram w Częstochowie (2008-2009). Anita Grobelak jest też pomysłodawcą i organizatorem Free Art Fest from Poland. Festiwalu Sztuki Niezależnej (2009 -2019); przeglądu zespołów muzycznych Debiuty from Poland (2009 – 2018); projektu Częstochowa Bajkowa (2011- 2012, 2018); Ogólnopolskiego konkursu fotograficznego „Zobacz Częstochowę” i festiwalu Peron Częstochowa (2014-2019); Urban Sketches in Częstochowa (2018,2019); Urban Sketches in Lwów (2019); Międzynarodowego pleneru malarskiego „Gradacja żywiołów” (Opuzen – Chorwacja 2018, 2019); projektu „Generacje 2019”; kuratorem cyklu wystaw ekologicznych Stop!Smog, który został zainicjowany w Brukseli i był prezentowany na Europejskim Szczycie Gospodarczym w Katowicach oraz kilku wystawach w Polsce; komisarzem pleneru MASURIA (2019, 2021); pomysłodawcą projektu i międzynarodowej wystawy "Podróż na Wschód - Wielokulturowość" (2020/21), PO – MOSTY żywiołu wielokulturowości oraz Bogu – Chwała. Historia i tożsamość (2021). A. Grobelak na początku 2018 roku założyła Grupę artystyczną Atina i jest kuratorką większości wystaw organizowanych przez Atinę w ramach współpracy ze stowarzyszeniami, instytucjami kultury, organizacjami i podmiotami w Polsce i poza jej granicami.
Ma na swoim koncie stypendia Rektora WSP (1998, 1999, 2000), Nagrodę Prezydenta Miasta Częstochowy (2016). W 2018 r. jej sylwetka była wyróżniona w konkursie z okazji 100-lecia niepodległości "(NIE)ZWYKŁA KOBIETA Śląska". W 2019 roku została nominowana do tytułu Osobowość Roku 2018 w plebiscycie “Dziennika Zachodniego. Oprócz animacji kultury, zajmuje się głównie malarstwem, ilustracją i instalacją. Uczestniczyła w ok 140 wystawach zbiorowych, międzynarodowych, poplenerowych, pokonkursowych, indywidualnych w: Polsce, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Belgii, Holandii, Francji i na Ukrainie. Prace artystki znajdują się w prywatnych i zinstytucjonalizowanych kolekcjach krajowych i zagranicznych. W malarstwie i ilustracji interesują ją głównie abstrakcyjne lub oniryczne formy, w których skupia się na kształtowaniu materii malarskiej techniką własną.


Małgorzata Kania z Katowic od lat, wyniesione ze studiów plastycznych doświadczenia, wykorzystuje też w pracy jako psychoterapeuta w Śląskim Ośrodku Psychoterapii Psychodynamicznej i arteterapeuta w Górnośląskim Centrum Medycznym w Katowicach. Jest członkiem Grupy artystycznej Atina i ZPAP Okręg Katowice. Od 2012 roku jest członkiem Ekoartu w Poznaniu, w latach 2012-2014 współpracowała z grupą NieZwyczajni oraz Fundacją Hyperion, prowadzoną przez członków oraz sympatyków Śląskiego Okręgu ZPAP, do którego wstąpiła w 2016 roku. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt wystaw zbiorowych, indywidualnych i poplenerowych.
Oprócz malarstwa akrylowego i olejnego jej koronnym cyklem, który realizuje od czasów studiów w Częstochowie, są rysunki z cyklu „Ludzkie drzewa”. Rysunki wykonuje piórkiem, techniką mieszaną i rapidografem o zróżnicowanej kolorystyce. W konarach drzew zamyka twarze, stopy, dłonie i inne części anatomiczne człowieka. Jej prace odsyłają widza do bogatej symboliki drzewa, przywodzą na myśl reinterpretacje literackich motywów oraz odsyłają do sfery sacrum. W malarstwie olejnym i akrylowym pojawia subtelna kolorystyka, sporo odcieni błękitów, postać, która często pokazywana jest z symbolicznym atrybutem.

Źródło: Fb (4x4 Inspiracje: A.Grobelak, M.Hartman, M. Kania, I. Rapałło. Wernisaż)

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5