Jak zrobić bezpiecznie zakupy przed świętami?

2022-12-02 10:00:00(ost. akt: 2022-12-02 09:20:59)

Autor zdjęcia: PAP

Pada śnieg, pada śnieg dzwonią dzwonki… w telefonie, to sms przyszedł z banku o kupionym dziś zegarku... Ta historia może mieć dwa zakończenia i każde zależy TYLKO od Ciebie!!! Przedstawiamy poradnik nt. bezpiecznych zakupów przedświątecznych opracowany przez FINCERT.PL – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji.
Aby prezenty mogły uszczęśliwić obdarowanego pamiętaj o kilku zasadach bezpiecznych zakupów:


— weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
— uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
—przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
—jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
—jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
—wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
—nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
—przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
—nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
—nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.

Nieprzestrzeganie powyższych zasad może stanowić dla Ciebie zawód, rozczarowanie dla Twoich bliskich oraz straty finansowe.

NIE POZWÓL BY ŚWIĘTA ZDEZORGANIZOWAŁ CI OSZUST!

— jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank;
— zgłoś reklamację w banku;
— złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze;
— jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.
policja

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5