Giżycko Baroque Festival – Cisza i Burza
2021-07-03 10:47:14(ost. akt: 2021-07-03 11:07:55)
Koncerty muzyki dawnej Giżycko Baroque Festival – Cisza i Burza z wybitnymi solistami z Czech i Polski oraz zespołem La Tempesta odbył się w miniony piątek, 2 lipca w Giżycku. Planowane widowisko plenerowe w amfiteatrze nad kanałem Łuczańskim przeniesiono do sali koncertowej szkoły muzycznej ze względu na deszczową pogodę. Pomimo niesprzyjającej aury muzyka barokowa rozbrzmiała w mieście nad Niegocinem, a artyści przygotowali wyjątkową ucztę dla giżyckiej publiczności.
Dyrektorem Giżycko Baroque Festival jest od lat Krzysztof Sokołowski, muzyk Filharmonii Świętokrzyskiej, pomysłodawca koncertów muzyki dawnej i opery w plenerze, inicjator i opiekun artystyczny trzech edycji Giżyckiego Lata z G.F. Händlem, Giżycko Baroque Festiwal, założyciel orkiestry barokowej Masovia Baroque Orchestra, grający na kontrabasie barokowym w zespołach muzyki dawnej.
- Poprzednia edycja festiwalu nie odbyła się, gdyż sytuacja epidemiczna sparaliżowała wiele wydarzeń kulturalnych, ale cieszymy się ze spotkania z giżycką publicznością, choć w okrojonym repertuarze - mówi Krzysztof Sokołowski. - W poprzednich edycjach Baroque Festival mieliśmy więcej koncertów. W tym sezonie tylko jeden, ale bardzo piękny i bardzo szczególny.
Miejsce uświęca akcję. Barokowa muzyka rozbrzmiewa głównie w salach zamkowych. Jednak Baroque Festival w Giżycku to koncerty plenerowe. Choć nie tym razem. Po raz pierwszy artyści wystąpili w sali koncertowej szkoły muzycznej. Instrumenty muzyków wymagały wielokrotnego strojenia.
- W barokowych przestrzeniach, które stworzone są do odbioru muzyki pod względem akustycznym, zdecydowanie najlepiej się czujemy – mówi Krzysztof Sokołowski. – Ale muzykę barokową celebrowano również w plenerze. Najlepszym dowodem jest Georg Friedrich Händel, który prezentował swoje dzieła i muzykę dla królewskich ogni sztucznych czy muzykę na wodzie. Dla muzyków jest to niezbyt komfortowa sytuacja. Musimy zmagać się z anomaliami pogodowymi. Duża wilgotność powietrza nie sprzyja naszym instrumentom, które są kopią dawnych instrumentów, posiadają struny jelitowe bardzo podatne na zmiany temperatury. Wszystkie instrumenty dawne są bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany. Po raz pierwszy występujemy też w sali koncertowej szkoły muzycznej. Cóż. Nasza publiczność czeka na ten festiwal cały rok i chce celebrować muzykę barokową niezależnie od miejsca, a my lubimy koncertować w Giżycku.
Program koncertu Cisza i Burza wypełniły dzieła Monteverdiego, Vivaldiego i Händla, a nawet Bacha. Rozbrzmiewały m.in. burzliwe tony Vivaldiego, najsłynniejsze arie Händla będące oazą ciszy i spokoju oraz najsłynniejsze tenerowe arie operowe. Ekspresyjność, energia i dynamika, ale i ukojenie dźwięków, łagodność kompozycji barokowych zaprezentowanych przez artystów La Tempesta nadały wyjątkowy charakter koncertowi zatytuowanemu Cisza i Burza.
Niezwykle utalentowany polski tenor Aleksander Rewiński, który swoją działalność koncertową realizuje w całej Europie, wykonał dzieła oratoryjne barokowe, klasyczne i romantyczne, a także J. S. Bacha. Szczególnym doznaniem była śpiewana aria Vivaldiego, ale zagrana na flecie prostym sopranowym przez czeską artystkę Michaelę Koudelkovą, laureatkę wielu prestiżowych konkursów i nagród muzycznych.
- Michaela Koudelkova dokonała transkrypcji wirtuozowskiego utworu „In furore” Vivaldiego – mówi Jakub Burzyński, dyrygent orkiestry La Tempesta. – To niezwykła podróż, ostoja spokoju, refleksji, pięknego dźwięku. W baroku nic nie było niemożliwe. Często zdarzało się, że utwory instrumentalne były transkrypcjami utworów wokalnych. Chcemy pokazać, że ta wirtuozeria niczym się nie różni.
Baroque Festival to nie tylko wspaniała muzyka, niezwykłe instrumenty, ale przede wszystkim wyjątkowi artyści, którzy z wielką pasją wykonują utwory muzyki dawnej prezentując swój talent. Na scenie poza solistami wystąpili muzycy orkiestry barokowej La Tempesta, jednego z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, założonego w 1998 roku w Warszawie przez Jakuba Burzyńskiego. Zespół wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu. W ubiegłym roku artyści dokonali pierwszego polskiego studyjnego nagrania oratorium Mesjasz J.F. Händla.
Renata Szczepanik
Renata Szczepanik
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez