Zakupy online czy na pokazach...trzeba czytać umowy

2021-03-16 10:05:49(ost. akt: 2021-03-16 10:15:44)
sklep

sklep

Autor zdjęcia: pixabay.com

Chce pani płacić mniej? To proszę pokazać ostatni rachunek – zachęca konkurencja obecnego dostawcy. Klient gdy się zorientuje i chce rozwiązać umowę, musi płacić kary naliczane za kilka lat.
W tym roku Światowy dzień Konsumenta obchodzony jest przez cały tydzień pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci”, gdzie poruszane są przede wszystkim zagadnienia dotyczące zagrożeń w internecie np. podczas zamawiania produktów, szybkich płatności kodem BLIK, fałszywych zbiórek czy oferty inwestycji alternatywnych.

W ubiegłym roku do rzecznika konsumentów w Giżycku wpłynęły 632 sprawy. To znacznie mniej od poprzednich lat, gdzie rzecznik udzielał konsumentom nawet około tysiąca porad rocznie.

– Wynika to zapewne z obostrzeń związanych z pandemią – mówi Katarzyna Tota – Leszczyńska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Giżycku. – Konsumenci znacznie mniej kupowali, a osoby starsze nie dokonywały zakupów przez internet. Dużo spraw dotyczyło rozwiązywania umów dotyczących usług turystycznych, wielu klientom biur podróży, hoteli przepadały zaliczki.

Najwięcej błędów konsumenci popełniali podczas zawierania umów na pokazach różnego sprzętu czy we własnych domach w trakcie spotkań z przedstawicielami firm sprzedających usługi dostarczania gazu, prądu czy operatorów tv i usług internetowych. Problem dotyczył głównie podpisywania i rozwiązywania umów na zakup sprzętu kilkakrotnie droższego od tego w oficjalnych sklepach internetowych.

– Mieszkańcy Giżycka zawierali umowy nie czytając ich i nie znając warunków ich rozwiązania, często kosztownych, a także bez świadomości o zmianie dostawcy różnego typu usług – dodaje Katarzyna Tota – Leszczyńska. – To odbywało się zazwyczaj na zasadzie: chce pani mniej płacić za prąd, to proszę pokazać ostatni rachunek. W ten sposób wszystkie dane zostały przepisane do umowy z innym dostawcą. Konsekwencją były kary za wcześniejsze rozwiązanie umowy, na przykład 11 zł razy 4 lata.

Pani rzecznik apeluje o dokładne czytanie podpisywanych umów i zwracanie szczególnej uwagi na to, na co zawiera się umowę i z kim, a także jakiego przedstawiciela wpuszcza się do domu. Przestrzega również przed nieuczciwymi sprzedawcami, z którymi zawierane są umowy przez internet czy dokonywane są zakupy coraz bardziej w sieci popularne.

– Na stronie konsument.edu.pl znajduje się symulator portalu społecznościowego, który maksymalnie urealnia sytuacje, z jakimi spotykamy się w sieci – informuje Katarzyna Tota – Leszczyńska. – Wybieramy towar, jego parametry, decydujemy o sposobie dostawy i formie płatności. Wypełniamy formularz, zapoznajemy się z ofertą, wchodzimy w konwersację. Polecam także wideoczat z poradami ekspertów z różnych dziedzin. Warto posłuchać, zadać pytanie, poradzić się w swojej sprawie.
Wideoczaty z ekspertami są na żywo transmitowane codziennie do 19 marca, w godz. 12.00-13.00 na https://www.facebook.com/SwiatowyDzienKonsumenta.
rs


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5