Z Lubawy do GDDKiA wypłynęło najwięcej ankiet

2023-08-18 15:26:26(ost. akt: 2023-08-30 08:51:58)

Autor zdjęcia: gov

Blisko połowa oddanych do GDDKiA ankiet zawiera głosy poparcia dla wariantu W2, tzw. lubawskiego. Na wynik ten wpłynęły w dużej mierze głosy mieszkańców Lubawy, gdzie akcja zbierania poparcia dla wariantu W2, wspierana była mocno przez lubawski samorząd.


Przebieg drogi ekspresowej S5 na terenie powiatów nowomiejskiego i iławskiego, wzbudza wiele emocji. Nastroje społeczeństwa są różne, zdania podzielone, a dominacja jakiegokolwiek z wariantów nie jest oczywista. Argumenty samorządowców, przedsiębiorców, mieszkańców i rolników są różne, wszystkie tak samo ważne. Można się było o tym przekonać podczas spotkań informacyjnych które odbyły się w Lubawie, Biskupcu, Nowym Mieście i Iławie. Na spotkaniach tych uczestnicy zostali poinformowani, o możliwości pobrania i wypełnienia formularzy ankiet, w których mogą wyrazić swoją opinię na temat wariantów przebiegu drogi ekspresowej S5 oraz zgłosić uwagi i wnioski do proponowanych rozwiązań projektowych.

Najwięcej głosów ZA W2
Wypełnione ankiety należało dostarczyć do GDDKiA. Wiadomo, że mieszkańcy miasta i gminy Lubawa nadesłali ich najwięcej. Wynik nie dziwi, przecież to w Lubawie prowadzona była, przez lubawski samorząd, kampania zachęcająca mieszkańców do złożenia ankiety i poparcia wariantu W2 czyli tego najbliższej miasta.
Z raportu spółki Trakt, która na zlecenie GDDKiA Oddziału w Olsztynie przygotowuje STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) dla tej inwestycji, wynika, że w sumie złożono 5594 ankiety. Duża liczba mieszkańców z miasta Lubawa, gminy wiejskiej Lubawa oraz gmin sąsiadujących podpisała postulat o jednakowej treści, dotyczący budowy drogi S5 według wariantu W2. W ramach ankiet, wariant W2 uzyskał pozytywne głosy w: mieście Lubawa – 1440 głosów na 1476 ankiet, gminie wiejskiej Lubawa - 434 głosów na 1347 ankiet, pozostałych gminach, sąsiadujących z inwestycją – 140 głosów na 191 ankiet, innych rejonach – 81 głosów.
Łącznie 2095 ankiet zawiera poparcie dla wariantu W2, najwięcej ze wszystkich proponowanych przebiegów. Zatem W2 wygrała, ale to jeszcze nic nie znaczy, bo jak podkreśla Karol Głębocki, z GDDKiA, każdy głos społeczny w procesie przygotowania inwestycji jest ważny, i jednocześnie nie można traktować ankiet jako plebiscytu, w którym miałby zwyciężyć ten wariant inwestycji, który otrzyma najwięcej głosów mieszkańców.
— Wyniki działań informacyjnych oraz informacji zwrotnej od społeczeństwa będą rozpatrywane całościowo, łącznie z uwagami, jakie mieszkańcy przekazali podczas cyklu spotkań. Liczba ankiet wyrażających poparcie i/lub sprzeciw dla określonych wariantów również zostanie wzięta pod uwagę, ale nie będzie czynnikiem jedynym czy przesądzającym. Warto też pamiętać, że ostateczny wybór wariantu nastąpi w oparciu o analizę kilku kryteriów: kryterium społecznego, ale też środowiskowego, ekonomicznego, ruchowego, czy technicznego. W tym momencie wszystkie trzy warianty są rozpatrywane jako równorzędne, wybór określonego wariantu nastąpi po zakończeniu prac projektowych i wykonaniu analizy wielokryterialnej —zaznacza Karol Głębocki.

Obrazek w tresci

Obrazek w tresci

Obrazek w tresci

Obrazek w tresci

Wyniki ankiet odwzorowują nastroje, które można było zaobserwować podczas spotkań informacyjnych.
Mieszkańcy i władze samorządowe są zainteresowani budową drogi S5 pod warunkiem, że nie będzie ona naruszać ich własności i/lub powodować negatywnego oddziaływania, tj.: pogarszać klimatu akustycznego, jakości powietrza, jakości wód powierzchniowych i podziemnych, czy też powodować utrudnienia komunikacyjne. Mieszkańcy gmin wiejskich, przez które przechodzą proponowane warianty, wskazywali jako najkorzystniejsze warianty omijające tereny, które zamieszkują. Przykładowo mieszkańcy gmin wiejskich Nowe Miasto Lubawskie i Biskupiec najczęściej opowiadali się za budową S5 w wariancie W1, który jest najbardziej oddalony od terenów tych gmin. Przedstawiciele władz samorządowych są zainteresowani przebiegiem S55 w bliskim sąsiedztwie takich ośrodków jak Iława, Nowe Miasto Lubawskie i Lubawa ze względu na oczekiwane korzyści gospodarcze wynikające z poprawy połączeń komunikacyjnych. Przykładowo władze i mieszkańcy Lubawy, Nowego Miasta Lubawskiego oraz sąsiednich gmin, przez które nie przebiega żaden wariant, opowiadali się za wariantem W2, który przebiega najbliżej Lubawy i Nowego Miasta Lubawskiego. Postulowali też o lokalizację węzłów jak najbliżej ośrodków zlokalizowanych w sąsiedztwie wariantu W2. Natomiast władze i mieszkańcy Iławy optowali za wariantem W1 lub alternatywnymi (społecznymi) wariantami w korytarzu istniejącej DK16 oraz budową dodatkowych węzłów jak najbliżej Iławy.


Głosy mieszkańców oraz władz samorządowych zostaną uwzględnione w kryterium społecznym wielokryterialnej analizy porównawczej wariantów trasy, którą biuro projektów Trakt Katowice wykona w ramach studium techniczno- ekonomiczno-środowiskowego. Na podstawie analizy wielokryterialnej zostanie wybrany przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad najkorzystniejszy wariant przebiegu S-5. Następnie zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi w wariancie wybranym przez KOPI. Po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację drogi S-5 w wariancie, dla którego zostanie wydana decyzja środowiskowa.

red.
lubawa@gazetaolsztynska.pl