Wyroki sądowe zapadają a budowa dworca kolejowego w Olsztynie toczy się dalej

2023-07-02 16:10:00(ost. akt: 2023-06-30 15:08:47)
Mowy dworzec ma być gotowy w drugim półroczu tego roku

Mowy dworzec ma być gotowy w drugim półroczu tego roku

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Choć zapadają wyroki sądowe, to budowa dworca kolejowego w Olsztynie, jak też modernizacja stacji, toczą się dalej. Ale jak już doczekamy ich szczęśliwego końca, to trzeba będzie uporządkować przestrzeń wkoło, a to może okazać się misją z gatunku tych niemożliwych.
O hucie Katowice pisali piosenki – czy będą o dworcu w Olsztynie? To niewykluczone, ale sprawa chyba bardziej nadaje się do kabaretu niż na festiwal, skoro budową olsztyńskiego dworca kolejowego i modernizacją stacji Olsztyn Główny zainteresowali się nawet bukmacherzy. To chyba coś jest na rzeczy.
Zresztą wystarczy poczytać komentarze pod tekstami na temat dworca i kolejnych odsłon batalii sądowej, którą toczy spółka Retail Provider, właściciel byłego dworca PKS z kolejarzami za płotu. Prywatna spółka miała w planach wybudować w tym miejscu centrum handlowo-usługowe Synergia, ale nic z tego nie wyszło. Drogi sąsiadów rozeszły się już dawno i dziś rozmawiają ze sobą przez prawników.

Kolejarzom udało się jednak doprowadzić zarówno do budowy nowego dworca, jak też modernizacji stacji Olsztyn Główny. Prace ruszyły w ubiegłym roku. Na tych inwestycjach zależało też miastu, mieszkańcom Olsztyna, bo Olsztyn był jedynym miastem wojewódzkim w kraju, który po przemianach ustrojowych nie doczekał się nowego dworca. Ale równie istotna była modernizacja samej stacji, która poza wymianą infrastruktury związanej z prowadzeniem pociągów objęła też przebudowę infrastruktury związanej z obsługą pasażerów.

Jak jest obecnie stan prac?


— Wykonawca zakończył rozbiórkę dotychczasowego budynku dworca — mówi Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A. — Obecnie finalizowane są prace konstrukcyjne na poziomie -1 nowego Olsztyna Głównego. Rozpoczęliśmy również roboty konstrukcyjne na parterze dworca, w tym m.in. budowę ścian, słupów oraz stropów. Niebawem ruszą również roboty związane z rozprowadzeniem instalacji wewnątrz i na zewnątrz budynku. Planowany termin otwarcia nowego Olsztyna Głównego dla podróżnych to początek 2024 roku.

W przyszłym roku ma też zakończyć się modernizacja samej stacji, gdzie podróżni już mogą korzystać z przebudowanego peronu nr 4. Co tu teraz dzieje się na placu budowy?

— Obecnie prace toczą się na peronie nr 3 — informuje Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK. — Rozebrano już pozostałą starą konstrukcję obiektu. Od wschodniej strony rozpoczęto budowę nowego korpusu, który jest wypełniany gruntem. Zdemontowano także starą konstrukcję części peronu drugiego. Przebudowywane jest przejście podziemne od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Wykonano już 6 z 10 segmentów tunelu. Blisko 140-metrowe przejście będzie szersze i wyższe.

Jak dodaje Martyn Janduła, na stacji położono już ponad 21,8 km torów z zaplanowanych 28 km, jak też 78 z przewidzianych 116 rozjazdów wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną.
Wartość przebudowy stacji Olsztyn Główny to 382,1 mln zł netto, z tego 126,8 mln zł to środki z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Natomiast nowy dworzec ma kosztować ok. 71 mln zł brutto.
Obie inwestycje toczą się, ale zapadają też wyroki sądowe – wprawdzie nieprawomocne, ale jednak korzystne dla spółki Retail Provider.

W maju Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że decyzja dotycząca zdjęcia części neonu z napisem „Dworzec autobusowy” została wydana z naruszeniem prawa. Wcześniej ten sam sąd orzekł, że pozwolenie na budowę dworca kolejowego też zostało wydane z naruszeniem przepisów. Sąd uznał bowiem, że budowa dworca nie była inwestycją dotyczącą linii kolejowej w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym, a zatem nie mogła być realizowana w trybie przepisów ustawy. Ale nie uchylił samego pozwolenia na budowę linii kolejowej czy w części dotyczącej tylko dworca. Oba wyroki są nieprawomocne i stronom przysługuje skarga kasacyjna do NSA.

Prezes Retail Provider już zapowiedział, że spółka złoży kasację, domagając się uchylenia pozwolenia na budowę wydanego kolejarzom w części dotyczącej dworca kolejowego. Czy NSA przychyli się do tego wniosku, skoro WSA tego nie zrobił?

Jednak to niejedyna niewiadoma, która wiąże się z budową dworca, bo pod wielkim znakiem zapytania stoi też kwestia uporządkowania terenu wokół niego.
Zgodnie z planami nowy dworzec kolejowy stanie już w przyszłym roku. Zakończy się też remont stacji Olsztyn Główny, a obok będzie po staremu. Wieżowiec, jak też stary dworzec PKS, dziś oba zamknięte na klucz, będą tu pasować jak przysłowiowy kwiatek do kożucha.

Wprawdzie były sygnały, że władze miasta, chcąc uporządkować ten teren, nie wykluczają zamiany gruntów z Retail Provider, ale — jak się wczoraj dowiedzieliśmy w olsztyńskim ratuszu — wciąż nie ma żadnych konkretnych decyzji.

Niewiele dzieje się też z wieżowcem, który w 90 proc. należy do spółki Polregio, a w ok. 10 proc. do spółki Retail Provider, która jest właścicielem konkretnie jednego pietra.

Wprawdzie Polregio próbuje sprzedać nieruchomość, ostatnio za nieco ponad 4 mln zł, ale w ostatnich dwóch przetargach nie wpłynęła żadna oferta. Jak się dowiedzieliśmy, spółka dalej będzie próbowała sprzedać nieruchomość.

Andrzej Mielnicki


W weekendowym (30 czerwca-2 lipca ) wydaniu Gazety Olsztyńskiej m.in.

TAK dla muru na granicy. NIE dla bezprawnych uchodźców
Wszyscy wiemy o tym, że jeżeli nie zapewnimy sobie podstawowego poczucia bezpieczeństwa, nasze funkcjonowanie stanie się trudne. W tym celu zwołano konferencję dotycząca muru, który stanął na granicy polsko-białoruskiej.

Idzie nowe pokolenie
W Rybakach niedaleko Olsztyna od poniedziałku trwa Letnia Akademia Schumana. To wyjątkowe wydarzenie, które przyciągnęło kilkuset młodych osób z całej Polski. Wczoraj uczestnicy zlotu obchodzili 137. Rocznicę Urodzin Czcigodnego Sługi Roberta Schumana. Dzisiaj przemaszerują ulicami Olsztyna.

Nikola GrbićDo Gdańska przez Filipiny
Wczoraj (29 czerwca) męska reprezentacja Polski odleciała do Pasay na Filipinach na ostatni turniej fazy zasadniczej Ligi Narodów. Trener Nikola Grbic dokonał w składzie kilku zmian, m.in. nie ma przyjmujących Tomasza Fornala i Artura Szalpuka.

Jak kupić e-wydanie? Wystarczy kliknąć w zdjęcie jedynki poniżej, lub wejść na kupgazete.pl