Sędziowie z Warszawy będą sądzić sprawę dworca kolejowego w Olsztynie

2023-06-15 20:32:31(ost. akt: 2023-06-15 15:32:20)
Prace na budowie dworca idą swoim torem

Prace na budowie dworca idą swoim torem

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Modernizacja stacji Olsztyn Główny i budowa nowego dworca kolejowego idą pełną parą, ale czy tak będzie dalej? Mamy kolejną odsłonę batalii sądowej w związku z tymi inwestycjami.
Był czas przywyknąć można byłoby rzec, odnosząc się do tego, co dzieje się wokół budowy dworca kolejowego w Olsztynie. Są spory sądowe i właśnie mamy finał jednego z nich.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że pozwolenie na budowę dworca w Olsztynie zostało wydane z naruszeniem prawa. Wyrok jest nieprawomocny. Stronom przysługuje skarga kasacyjna do NSA.

Sprawa ciągnie się od kilku lat. A w skrócie chodzi o to, że spółka Retail Provider, która w miejscu dawnego dworca PKS chciała wybudować centrum handlowo-usługowe o nazwie "Synergia", uważa ,że decyzja lokalizacyjna, a potem pozwolenie na budowę dworca, nie mogły być wydane w oparciu o tzw. specustawę kolejową. Ta dotyczy bowiem linii kolejowych, a dworzec nie jest częścią infrastruktury kolejowej. Obie decyzje wydał wojewoda. Spółka zaskarżyła te decyzje, ale Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał pozwolenie na budowę w mocy. Spółka wniosła skargę na te decyzję GINB do sądu.

Zarówno GINB, jak PKP PLK wnosiły o oddalenie skargi, bo jak, np. tłumaczyli kolejarze "inwestycji dotyczącej linii kolejowej ne można utożsamiać tylko z torami".

WSA w Warszawie uznał, że decyzja w zakresie udzielenia pozwolenia na budowę obiektu niebędącego bezpośrednio elementem infrastruktury linii kolejowej została wydana z naruszeniem prawa.

Sąd zauważył, że wśród elementów infrastruktury kolejowej ustawa o transporcie kolejowym nie wymienia dworców kolejowych. Dworzec sam w sobie nie wchodzi w skład linii kolejowej, nie jest też częścią infrastruktury kolejowej w rozumienia załącznika nr 1 do ustawy o transporcie kolejowym, chociaż niektóre elementy tej infrastruktury mogą być w nim usytuowane.

A choć dworzec kolejowy jako obiekt budowlany jest powiązany z infrastrukturą kolejową to nie stanowi elementu infrastruktury kolejowej. Dlatego jak stwierdził sąd budowa dworca nie była inwestycją dotyczącą linii kolejowej w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym, a zatem nie mogła być realizowana w trybie przepisów ustawy. Dlatego sąd uwzględnił skargę Retail Provider w tym zakresie, ale nie uchylił rygoru natychmiastowej wykonalności całej decyzji o pozwoleniu na budowę linii kolejowej, czy w części dotyczącej tylko dworca.
A to oznacza, że prace budowlane dalej mogą się toczyć.

— Wyrok jest nieprawomocny, a pozwolenie na budowę pozostaje w obrocie prawnym — podkreśla Krzysztof Guzek, rzecznik prasowy wojewody warmińsko-mazurskiego.

Jednak jak nam powiedział Rafał Twarowski, prezes spółki Retail Provider ta złoży skargę kasacyjną, domagając uchylenia decyzji pozwolenia na budowę w zakresie dworca kolejowego.

Jeśli jednak NSA nie uzna argumentacji spółki, a utrzyma się wyrok WSA, to spółka —zdaniem prezesa Twarowskiego —będzie miała pełne prawo dochodzenia odszkodowania od Skarbu Państwa.

— Bo zostało złamane prawo przy wydawaniu decyzji administracyjnej, co skutkowało szkodą po naszej stronie, niemożnością realizacji naszego projektu — uważa prezes Retail Provider.

Zapowiada też, że o inwestycji realizowanej w oparciu o decyzję wydaną z naruszeniem prawa powiadomi Brukselę, co może spowodować kłopoty z rozliczeniem tej inwestycji. Zarówno modernizacja stacji Olsztyna Główny, jak też budową dworca kolejowego są realizowane przy wsparciu finansowym UE. Łączny koszt obu to ponad pół miliarda złotych.

Andrzej Mielnicki



Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. olsols #3110010 16 cze 2023 08:48

    Panowie byznesmeny jak pies ogrodnika - sami nie zjedzą i nikomu nie dadzą.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz