Zakład karny będzie miał nową bramę. Czy stworzy się więcej miejsca przy ul. 1 Maja?

2021-12-06 10:51:31(ost. akt: 2021-12-06 11:09:51)
Nowa brama ma zostać zamontowana do 20 grudnia 2021

Nowa brama ma zostać zamontowana do 20 grudnia 2021

Autor zdjęcia: Mateusz Partyga

Przez lata transporty, także z osadzonymi, wjeżdżające na teren zakładu karnego w Iławie powodowały, że fragment ulicy 1 Maja, a także chodnik, był przez to zblokowany. Szczególnie działo się tak przy dużych pojazdach, które czekały przed bramą główną na wjazd do środka więzienia.
Zakład karny mieści się w środku Iławy. Oczywiście, to więzienie było w tym miejscu pierwsze (wcześniej mieściły się tu koszary), dopiero potem zostało "otoczone" przez osiedla mieszkalne. Więzienie "wtłoczone" jest między os. XXX-lecia, os. Gajerek, ulicę Jasielską i ul. Gdańską.

Główna brama, przez którą wjeżdża transport na teren ZK Iława, znajduje się od ul. 1 Maja, czyli najbardziej zatłoczonej ze wszystkich okalających jednostkę. Jak zapewne wielu mieszkańców już odnotowało, brama przesuwna, a dokładnie jej metalowa konstrukcja, zniknęła kilkanaście dni temu.

Major Amadeusz Socha, rzecznik prasowy dyrektora zakładu karnego przy ul. 1 Maja tłumaczy, że dawna, zabrana już brama, była mocno wysłużona.
— Sama jej konstrukcja pochodzi z lat 70-tych ubiegłego wieku, natomiast brama w tej formie funkcjonowała od 1994 roku — mówi mjr. Socha.

Do 20 grudnia tego roku nowa brama powinna zostać zamontowana. Koszt całej inwestycji to 250 tysięcy złotych.


Pytamy jeszcze rzecznika ZK Iława, czy jest szansa na to, aby nowa zapora została przesunięta w stronę środka więzienia? A pytamy dlatego, bo transport wjeżdżający na teren zakładu karnego (konwoje z osadzonymi, ale także transport artykułów spożywczych itd.) powodował często, że na pewien czas — do momentu wpuszczenia pojazdu do środka ZK — fragment ulicy 1 Maja (pas w kierunku os. Podleśnego) oraz znajdujący się w tym miejscu chodnik dla pieszych był blokowany. To utrudniało przejazd kierowcom i przejście pieszym, a nawet powodowało pewne zagrożenie — pojazdy, ale także piesi, chcąc ominąć pojazd transportowy, wjeżdżali na przeciwległy pas (auta) lub wchodzili na drogę (piesi).

Brama znajduje się kilka metrów od ulicy. Przesunięcie jej w głąb "śluzy" (kilkanaście metrów dalej jest kolejna brama, już w środku ZK) i całego więzienia spowodowałoby, że stworzyłoby się więcej miejsca dla oczekujących na wjazd pojazdów.

Jak się okazuje, nie ma na to szans. Na pewno, nie w trakcie tego remontu.
— Prace polegają na montażu nowej bramy, ale w tym samym miejscu, w którym była dotychczas — informuje nas mjr. Amadeusz Socha.

zico
m.partyga@gazetaolsztynska.pl