Dziś media bez wyboru

2021-02-10 08:39:24(ost. akt: 2021-02-11 08:32:51)
Prywatne media protestują dziś w całej Polsce

Prywatne media protestują dziś w całej Polsce

Autor zdjęcia: archiwum

Rządowy projekt ustawy zakłada wprowadzenie kolejnego nowego podatku — tym razem nałożonego na media, a konkretnie na reklamy. Pieniądze mają zostać przeznaczone na walkę z pandemią i ochronę zabytków. Polskie media wystosowały w tej sprawie list otwarty do władz RP.
Polscy czytelnicy, internauci i słuchacze audycji radiowych obudzili się dziś w nieco innej rzeczywistości. W ogólnopolskich mediach dominuje czerń, a w radiach nie usłyszymy ulubionych audycji, bo nadają komunikat o proteście.
W protest włączyły się największe rozgłośnie, stacje telewizyjne i portale internetowe.

Wszystko przez podatek od reklam, który ma uderzyć nie tylko w media internetowe, ale i te bardziej tradycyjne. I nie ma znaczenia, czy chodzi o mały lokalny portal, czy o media korporacyjne.

Co wiemy o podatku?


Mówimy o projekcie „ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów”.

Z projektu wynika, że 50 proc. podatku trafi do NFZ, 35 proc. do Funduszu Wsparcia Kultury, a 15 proc. do Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków.

Składka ma obejmować reklamę internetową i reklamę konwencjonalną. W przypadku reklamy internetowej podatek zapłacić mają tzw. „giganci cyfrowi”, których globalne przychody sięgają 750 mln euro. Dodatkowo - rodzime spółki i firmy, jeśli przychody z reklamy internetowej przekroczą 5 mln euro.

Jak czytamy w projekcie:
Zaproponowano, że składka z tytułu reklamy internetowej będzie wynosiła 5% podstawy wymiaru składki, będzie ona rozliczana w okresach rocznych, zaś podstawa wymiaru składki będzie wyliczania w oparciu o liczbę odbiorców reklam internetowych danego usługodawcy w Polsce”.

Z kolei opłatą z tytułu reklamy konwencjonalnej objęci będą wydawcy telewizyjni, radiowi, kina, prasa oraz firmy odpowiedzialne za reklamę zewnętrzną. Jeśli przychody z reklamy przekroczą o 1 mln zł, to zapłacą podatek. Wyjątkiem jest prasa — zostanie opodatkowana, gry przekroczy równowartość 15 mln zł przychodu z reklamy.

Publikujemy treść listu do władz RP wystosowanego przez organizatorów protestu:


List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

• osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
• ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
• pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
• faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
Agora S.A.
AMS S.A.
Bonnier Business Polska
Burda Media Polska
CANAL+
Dziennik Trybuna
Dziennik Wschodni
Edipresse Polska
Eleven Sports Network sp. z o.o.
Gazeta Radomszczańska
Gazeta Żoliborza
Green Content sp. z o.o.
Gremi Media S.A.
Grupa Eurozet
Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.
Grupa RMF
Grupa Wirtualna Polska
Grupa ZPR
Helios S.A.
Infor Biznes
Kino Polska TV S.A.
Lemon Records sp. z o.o.
Marshal Academy
Music TV sp. z o.o.
Muzo.fm sp. z o.o.
naTemat.pl
OKO.press
Polityka
Polska Press Grupa
Ringier Axel Springer Polska
STAVKA sp. z o.o.
Superstacja sp. z o.o.
Telewizja Polsat sp. z o.o.
Telewizja Puls sp. z o.o.
Telewizja Regionalna TVT
TIME S.A.
TV Spektrum sp. z o.o.
TVN S.A.
Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
Tygodnik Powszechny
Wydawnictwo Bauer
Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Wydawnictwo Magraf
Wydawnictwo Nowiny
Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański


Komentarze (10) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Tak prawda #3060381 11 lut 2021 05:51

    I tak Telewizja Polska musiałaby zapłacić ok. 70 mln zł. W przypadku TVN, którego dochód z reklam przekracza 1,7 mld złotych, kwota ta sięgnęłaby ok. 144 mln, a dla Polsatu (+Interii) wyniosłaby ok. 108 mln zł. Ile zapłaciliby RMF FM, Radio ZET, RASP czy Agora? Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ. Z około 800 mln zł, które rząd planuje pozyskać w przyszłym roku, połowa trafi do Narodowego Funduszu Zdrowia. 35 proc. wpływów ma być przekazanych do Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, a 15 proc. do Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Grzes #3060374 10 lut 2021 19:57

      A ile podatku płaci TV Trwam ???

      Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Ja. #3060356 10 lut 2021 18:32

        Wiadomo o co chodzi! Kasa pusta! Zaczyna brakować na te wszystkie + , do tego pandemia , a tu trzeba rozdawać żeby potem głosy były...

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

      2. Tak prawda #3060353 10 lut 2021 18:24

        Ludzie zamiast przeczytać o co dokładnie chodzi zagranicznym mediom to chodzą i mówią ze to jest na wolność mediów. Chodź o to żeby zagraniczne media płaciły do Polski podatki normalne a nie śmieszne kwoty. A Polacy powinni popierać to że pieniądze zostaną w Polsce a nie wspierać obce kraje.

        Ocena komentarza: warty uwagi (54) odpowiedz na ten komentarz

      3. Tak prawda #3060333 10 lut 2021 15:11

        Ja właśnie złożyłem reklamację do swojego dostawcy internetu i telewizji. Zwrot pieniędzy od tych programów co zablokowane są. Ja płacę za telewizję a nie wyłączone programy. I niech PO walczy za swoje pieniądze a nie moje. Ten co ma pieniądze to najbardziej krzyczy. A ludzie co zarabiają najniższą. To gdzie mają iść po podwyżki.

        Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        Pokaż wszystkie komentarze (10)