Zmiany na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Które kanały przejdą remont? Czy będą w tym czasie zamknięte?

2020-07-28 14:42:56 (ost. akt: 2020-07-28 15:02:09)

Autor zdjęcia: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

Kanały Grunwaldzki, Mioduński i Tałcki, a następnie Szymoński i Łuczański zostaną przebudowane. Dzięki temu ma się poprawić drożność szlaku wodnego oraz infrastruktury służącej do jego obsługi. A to z kolei ma sprawić, że zwiększy się liczba turystów. Co ważne, Wody Polskie zapewniają, że w czasie remontu kanały nie będą wyłączone z ruchu. Umowę w sprawie remontów podpisano dzisiaj.

- Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększy potencjał turystyczny regionu, z zachowaniem jego walorów środowiskowych. Inwestycja jest możliwa, dzięki dofinansowaniu unijnemu, które wyniosło 98 mln zł. Remontu pięciu kanałów to koszt ponad 150 mln zł – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.



Koszt remontu Kanałów Grunwaldzkiego, Tałckiego i Mioduńskiego to ponad 65 mln zł. Wody Polskie w przyszłym miesiącu ogłoszą przetarg na roboty budowlane na Kanale Szymońskim, a pod koniec 2020 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na Kanał Giżycki, który będzie ostatnim element projektu. Prace będą prowadzone w latach 2020-2023. Roboty budowlane na Kanale Grunwaldzkim powinny zostać zakończone w 2021 roku, na dwóch pozostałych – w 2022 roku. Natomiast na kanałach Szymońskim i Giżyckim do 2023 r.

Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka” obejmuje pięć odrębnych zadań:
• Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
• Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon.
Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
• Przebudowę i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
• Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
• Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.

- Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.) - informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Tymczasem, jak czytamy w komunikacie resortu, "W wyniku realizacji tych prac wzrośnie długość wybudowanych lub zmodernizowanych wodnych szlaków turystycznych o ok. 8,5 km, zostanie udrożnionych 5 kluczowych elementów szlaku co przełoży się na wzrost liczby turystów korzystających ze szlaku".

A skoro o turystach mowa, to warto zaznaczyć, że...


Obecny podczas uroczystości podpisania umowy burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz podkreślił, że inwestycja, to życie gospodarcze dla Mazur. Przedsięwzięcia z zakresu żeglugi śródlądowej na Szlaku Wielkich Jezior są ważne nie tylko dla turystyki, ale także dla innych gałęzi gospodarki.

– Zmieniamy oblicze Mazur – powiedział dziś podczas briefigu prasowego Przemysław Daca, Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.




Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, red.

Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Remont to #2953658 | 81.190.*.* 28 lip 2020 23:37

    powinny przejść olsztyńskie ulice którymi na co dzień poruszają się dziesiątki tysięcy ludzi, dziur nasrane więcej niż w Moskwie rakiet a wszystko przez obłąkaną myśl tramwajarza która pochłania środki na "modernizację" wszystkie środki pochłania tramwaj, tragedia

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Lisek #2953547 | 94.254.*.* 28 lip 2020 17:37

    Pociąg relacji Szczytno -Olsztyn potrącił śmiertelnie kobietę z rowerem .

    odpowiedz na ten komentarz

  3. Mazur #2953536 | 31.0.*.* 28 lip 2020 16:48

    Chwała PGW Wody Polskie za to co robią a robią w rok więcej niż wcześniej inni robili przez 10 lat. Jak się ma chęci, wolę i myśli pro państwowo w interesie publicznym to i są efekty. Sluza Guzianka II jest tu najlepszym przykładem. Pierwsza tego typu inwestycja na Mazurach od 100 lat. To Tez świadczy jak wcześniej ten region był traktowany. Szczególnie przez tzw. gdańskich liberałów. Ale to temat na dłuższą dyskusję. Inwestycje oczywiście są konieczne i dobrze że wreszcie są. Co do zwiększenia ilości turystów to tu akurat przydałoby się ich zmniejszenie (limitowanie) a nie zwiększanie. Już dziś beldany, Mikołajski a częściowo i mieć nie to jest ściek. Dziesiątki tysięcy turystów wylewa ścieki wprost do jeziora traktując je niczym szalet. Śmierdzi fekaliami, benzyna z filmików, spalinsmi i rozkladajacymi się śmieciami. To się w tym roku dzieje to jest dramat. Ekosystem tego nie wytrzyma i już trzeb a myśleć o limitowaniu dostępu, koncesjonowsniu działalności czarterowej i wprowadzaniu drskonskich kar za wylewanie ścieków do jeziora. Konieczne jest też plombowanie spustow na łodziach. Potrzebne są nowe przepisy w tym względzie i to natychmiast oraz powołanie służby ochrony jezior z uprawnieniami do kontroli jednostek, przedsiębiorców etc. Inaczej to wszystko będzie zadeptane i umrze. To za mały obszar na taka masę ludzi i taka eksploatację. Tym bardziej że region z tego ma niewiele lub prawie nic a zyski z działalności bardzo często (głównie z hoteli) są transferowane do aglomeracji. W tych okolicznościach dziwi mnie jak władze samorządowe zgadzają się na budowę np restauracji na jeziorach czy innych podobnych obiektów kosztem i tak szczupłej przestrzeni publicznej. Przecież gminy z tego nic nie mają a tylko prowadzi to do eksploatacji miejscowych zasobów. Z kolei stosowana jest często obstrukcja inwestycji celu publicznego tak koniecznych dla rozwoju regionu w aspekcie głównie pozaturystycznym (czyli obiektywnie celowym). To właśnie tej asymetrii leży źródło zacofania regionu i niskich dochodów miejscowej ludności.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Wybudujcie lepiej #2953535 | 188.147.*.* 28 lip 2020 16:45

      Pętle mazurska z Giżycka do Mikołajek

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

    2. Teraz zernąłem na mapkę #2953517 | 37.8.*.* 28 lip 2020 15:55

      przecież śluza Guzianka II jest wybudowana? Drugi raz doicie kasę na to samo?

      Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      Pokaż wszystkie komentarze (6)