Zmiany na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Które kanały przejdą remont? Czy będą w tym czasie zamknięte?

2020-07-28 14:42:56(ost. akt: 2020-07-28 15:02:09)

Autor zdjęcia: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

Kanały Grunwaldzki, Mioduński i Tałcki, a następnie Szymoński i Łuczański zostaną przebudowane. Dzięki temu ma się poprawić drożność szlaku wodnego oraz infrastruktury służącej do jego obsługi. A to z kolei ma sprawić, że zwiększy się liczba turystów. Co ważne, Wody Polskie zapewniają, że w czasie remontu kanały nie będą wyłączone z ruchu. Umowę w sprawie remontów podpisano dzisiaj.

- Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększy potencjał turystyczny regionu, z zachowaniem jego walorów środowiskowych. Inwestycja jest możliwa, dzięki dofinansowaniu unijnemu, które wyniosło 98 mln zł. Remontu pięciu kanałów to koszt ponad 150 mln zł – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.



Koszt remontu Kanałów Grunwaldzkiego, Tałckiego i Mioduńskiego to ponad 65 mln zł. Wody Polskie w przyszłym miesiącu ogłoszą przetarg na roboty budowlane na Kanale Szymońskim, a pod koniec 2020 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na Kanał Giżycki, który będzie ostatnim element projektu. Prace będą prowadzone w latach 2020-2023. Roboty budowlane na Kanale Grunwaldzkim powinny zostać zakończone w 2021 roku, na dwóch pozostałych – w 2022 roku. Natomiast na kanałach Szymońskim i Giżyckim do 2023 r.

Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka” obejmuje pięć odrębnych zadań:
• Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
• Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon.
Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
• Przebudowę i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
• Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
• Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.

- Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.) - informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Tymczasem, jak czytamy w komunikacie resortu, "W wyniku realizacji tych prac wzrośnie długość wybudowanych lub zmodernizowanych wodnych szlaków turystycznych o ok. 8,5 km, zostanie udrożnionych 5 kluczowych elementów szlaku co przełoży się na wzrost liczby turystów korzystających ze szlaku".

A skoro o turystach mowa, to warto zaznaczyć, że...


Obecny podczas uroczystości podpisania umowy burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz podkreślił, że inwestycja, to życie gospodarcze dla Mazur. Przedsięwzięcia z zakresu żeglugi śródlądowej na Szlaku Wielkich Jezior są ważne nie tylko dla turystyki, ale także dla innych gałęzi gospodarki.

– Zmieniamy oblicze Mazur – powiedział dziś podczas briefigu prasowego Przemysław Daca, Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.




Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, red.

Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Teraz zernąłem na mapkę #2953517 | 37.8.*.* 28 lip 2020 15:55

    przecież śluza Guzianka II jest wybudowana? Drugi raz doicie kasę na to samo?

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. Funduszon Unii Europejskiej? #2953514 | 37.8.*.* 28 lip 2020 15:51

      Tej Unii na którą Pisiory tak plują? Nie wspomnę o branych dopłatach ;)

      Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

    2. Wybudujcie lepiej #2953535 | 188.147.*.* 28 lip 2020 16:45

      Pętle mazurska z Giżycka do Mikołajek

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

    3. Remont to #2953658 | 81.190.*.* 28 lip 2020 23:37

      powinny przejść olsztyńskie ulice którymi na co dzień poruszają się dziesiątki tysięcy ludzi, dziur nasrane więcej niż w Moskwie rakiet a wszystko przez obłąkaną myśl tramwajarza która pochłania środki na "modernizację" wszystkie środki pochłania tramwaj, tragedia

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    4. Lisek #2953547 | 94.254.*.* 28 lip 2020 17:37

      Pociąg relacji Szczytno -Olsztyn potrącił śmiertelnie kobietę z rowerem .

      odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (6)