Rusza budowa drogi ekspresowej S5. W przyszłości połączy autostradę A1 z drogą S7
2020-04-28 13:41:21(ost. akt: 2020-04-28 14:11:47)
Podpisana została umowa na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. Kontrakt o wartości 204 mln zł zrealizuje w terminie 31 miesięcy firma Budimex S.A. Budowa potrwa do 2023 roku.
· W przyszłości droga ekspresowa S5 połączy autostradę A1 z drogą ekspresową S7
· W lipcu 2020 r. gotowe będzie studium korytarzowe dla odcinka Nowe Marzy (A1) - Ostróda (S7)
· W lipcu 2020 r. gotowe będzie studium korytarzowe dla odcinka Nowe Marzy (A1) - Ostróda (S7)
Co zostanie zrobione?
Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km. W ramach zadania przewidziana jest budowa dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy. Ponadto przebudowane zostaną drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt.Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo-Wirwajdy to łącznik między drogami krajowymi 15 i 16. Będzie stanowił południową obwodnicę Ostródy. Ten stosunkowo krótki odcinek zasadniczo zmieni układ drogowy w tej części woj. warmińsko-mazurskiego - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, gdyż wykonawca zadania ma możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. W takim wypadku musi w ciągu 5 miesięcy złożyć wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawca może także wykonywać zadanie bez optymalizacji projektu, na podstawie decyzji ZRID, którą otrzymaliśmy w grudniu 2019 r. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2023.
Pierwszy krok do połączenia A1 z S7
Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.Studium korytarzowe
13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim przejdziemy do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. Rozpoczęliśmy od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu tego roku. Wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki”. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km².Opracowanie to, wzbogacone w początkowym etapie o studium sieci drogowej, umożliwi nie tylko określenie korytarzy dla potencjalnych przebiegów trasy i powiązań z siecią dróg publicznych, ale pozwoli przeprowadzić ich analizę i porównania. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwoli na wybór najlepszych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
GDDKiA Olsztyn
GDDKiA Olsztyn
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w czwartek i piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
We wtorkowym (28 kwietnia) wydaniu m.in.
Zwolnienie nawet e-mailem
Dziś rząd ma zająć się tzw. tarczą antykryzysową 3.0. Kolejna wersja tarczy, która ma chronić firmy i miejsca pracy, nie napawa optymizmem, a już na pewno pracowników, bo szef będzie mógł nas zwolnić, wysyłając nam e-mail.
Wrócili zmęczeni i bardzo dumni
W Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Mieście Lub. trwała normalna służba. Nagle22 kwietnia nadeszła wiadomość o alarmowym wyjeździe do pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym. Dowódca zmiany wyznaczył pięciu ludzi...
Za rękę i pod rękę nie wolno
Rząd złagodził nieco obostrzenia związane z pandemią. Nie musimy już siedzieć w domu. Śmiało możemy pojechać samochodem na wycieczkę za miasto, pójść na rower czy umyć samochód w myjni, nie narażając się przy tym na mandat.
Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
co za dureń to wymyślił? #2913105 | 37.8.*.* 28 kwi 2020 23:28
w wyborczej jest mapka pokazująca przebieg S5 z Wrocławia aż do Białegostoku. A znacznie bliżej jest S8 przez warszawę...
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
co tu się odjebało #2912946 | 176.221.*.* 28 kwi 2020 17:34
5km, PIĘĆ KILOMETRÓW?, SERIO???
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)
Ric #2912927 | 80.133.*.* 28 kwi 2020 17:11
Ma 68 lat i jeszcze jako tako jeżdżę autem . Z utęsknieniem czekam na drogę S5 z Grudziądza do Ostródy co ułatwiło by mi podróż z Olsztyna do Niemiec . Czy zdążę pojechać tą drogą w tym życiu ?
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)
może dzieci dzisiaj #2912885 | 188.147.*.* 28 kwi 2020 15:47
Urodzone to zobaczą w takim tempie jak dworzec czy północna obwodnica powstaje to stawiam na 40lat
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz
TAK DLA REFERENDUM #2912850 | 79.191.*.* 28 kwi 2020 14:50
Co ten Grzymowicz znowu tutaj te droge co on
Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)