Pozytywny przekaz dnia: Olsztyński Teatr Lalek przenosi się do sieci

2020-03-30 08:43:03(ost. akt: 2020-03-30 10:03:43)

Autor zdjęcia: Grzegorz Czykwin

Choć z uwagi na pandemię koronawirusa instytucje kultury nie mogą działać w tradycyjnej formie, wciąż pojawiają się nowe pomysły na to, jak nie tracić kontaktu z odbiorcami. Olsztyński Teatr Lalek otwiera dla swoich fanów teatralne wideo-archiwum.

W weekendy, począwszy od 4 kwietnia, w serwisie YouTube Olsztyński Teatr Lalek będzie udostępniał swoje spektakle w formie wideo. Do zobaczenia będą zarówno propozycje dla dzieci, jak i dla młodzieży i dorosłych. Na pierwszy ogień pójdą "Bajki pana Perrault", czyli opowieść dla dzieci o doskonale znanych im postaciach: o Czerwonym Kapturku czy Śpiącej Królewnie. Starsi odbiorcy będą mogli z kolei zapoznać się np. z "Kartoteką", czyli klasyką autorstwa Tadeusza Różewicza.


Utwór: Bajki pana Perrault (Hanna Januszewska)

miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 1 grudnia 1996
reżyseria: Wojciech Wieczorkiewicz
scenografia: Leokadia Serafinowicz
muzyka: Jerzy Wasowski
przygotowanie wokalne: Włodzimierz Jarmołowicz

opis: Zbiór najpiękniejszych bajek Charlesa Perraulta, tutaj posłuchamy historii dobrze znanych bohaterek! Ulubione i klasyczne bajki: Czerwony Kapturek i Śpiąca Królewna w lalkowej wersji Olsztyńskiego Teatru Lalek.

*

Utwór: Smok Kuba (Mariusz Kozubek)

miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 15 listopada 2003
reżyseria: Chojnacki Lech
scenografia: Panas Dariusz
muzyka: Dzierma Krzysztof

opis: Bohaterem tej sympatycznej bajeczki jest smok wyjątkowy, niepodobny do tysięcy innych smoków mieszkających w tysiącach innych bajek świata. Jak wiadomo, każdy szanujący się smok powinien porywać bezbronne królewny, pożerać dzielnych rycerzy, straszyć ludzi, zionąć ogniem i podpalać wszystko dookoła. Tymczasem smok Kuba przyjaźni się ze zwierzętami, śpiewa piosenki, wysyła życzenia na latawcach i ani myśli być krwiożerczym potworem, którym straszy się dzieci. Z tak dziwnym przypadkiem nie mogą się pogodzić ani rodzice Kuby, ani piękne królewny zadziwione, że nikt ich nie chce porwać ani pożreć. W końcu jednak w królestwie wybucha wojna i każdy liczy na to, że smok Kuba nareszcie pokaże swoją prawdziwą naturę... Spektakl zrealizowany jest w konwencji żywoplanowo-lalkowej z użyciem masek. Urzeka piękną, wysmakowaną kolorystycznie oprawą plastyczną i budującą ciepłą, pogodną atmosferę - muzyką.

Spektakl dla młodszych dzieci

*

Pinokio (Zbigniew Głowacki na motywach bajki Carlo Collodiego)

miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 2 czerwca 2001
reżyseria: Zbigniew Głowacki
scenografia i rzeźby: Pavel Hubička
muzyka: Krzysztof Dzierma
przygotowanie wokalne: Włodzimierz Jarmołowicz

Opis: Ubogi Dżepetto z kawałka drewna wystrugał zabawną figurkę z długim nosem, nazwał ją Pinokio i wkrótce pokochał jak własnego syna. Pajac nie miał jednak serca, więc nie potrafił odwdzięczyć się staruszkowi za jego dobroć, stale przysparzając mu zmartwień i kłopotów. Na kanwie klasycznej fabuły, zachowując główne jej wątki, Zbigniew Głowacki napisał sztukę odwołującą się do wyobraźni dzisiejszego widza. Bohaterowie bajki mówią językiem współczesnym, używając zwrotów i pojęć obecnych w szkole, w sklepie czy na ulicy. Dzięki temu dialog jest nośny, dynamiczny, a bajkowe postaci bliższe są młodym widzom. Autor nie zapomina przy tym o podstawowym przesłaniu zamkniętym – jak u Collodiego – w słowach: „Kiedy niegrzeczne dzieci stają się dobrymi, otrzymują wielką moc działającą tak, że nie tylko one same, ale nawet wnętrza ich domów przybierają nowy, uśmiechnięty wygląd”. W przedstawieniu wykorzystano różne formy inscenizacji: grę w żywym planie, w masce, elementy komedii dell’arte oraz różne rodzaje lalek, od pacynki do marionetki.

*

Wszyscy kochamy Barbie (Jerzy Niemczuk)

miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 9 listopada 1996
reżyseria: Krzysztof Rościszewski
scenografia: Alicja Chodyniecka-Kuberska
inscenizacja: Krzysztof Rościszewski

opis: Czy uroda jest najważniejsza? Czym są marzenia? Jak je realizować? Klasyczne przesłanie, że dobro płynie z serca, a złośliwość i naśmiewanie się z niedoskonałości będą ukarane. Jak w bajkach bywa – dobro razem z miłością dają zrozumienie i happy end

*

Kartoteka (Tadeusz Różewicz)

miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 22 września 2001
reżyseria: Krzysztof Rościszewski
układ tekstu i inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
Maski: Jadwiga Mydlarska-Kowal
scenografia i kostiumy: Iza Toroniewicz
muzyka: Jerzy Satanowski
konsultacja: Bohdan Głuszczak

opis: Napisana w 1960 r. "Kartoteka" uznawana jest za jeden z najważniejszych polskich dramatów powojennych. Podobnie jak większość sztuk Różewicza, posiada kompozycję otwartą, pozbawioną klasycznej akcji fabularnej i ciągłości czasowej, sceneria jest umowna, a bohater to człowiek anonimowy, o wielu twarzach, uniwersalny. Poeta - główna postać sztuki nie może wyzwolić się ze wspomnień. Dręczą go lęki, koszmary i obsesje związane z różnymi epizodami życia. Zgodnie z poetyką snu - pokój i łóżko, w którym leży dokonując rozrachunków z życiem, stają się we wspomnieniach ulicą, kawiarnią, szkołą, domem. Wyłania się z tego biografia pokolenia boleśnie doświadczonego przeżyciami wojny, a także czasów PRL-u. Spektakl zrealizowany jest w żywym planie z wykorzystaniem sugestywnych masek autorstwa Jadwigi Mydlarskiej-Kowal.

Przedstawienie na scenie dla dorosłych

*

Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim ( Mikołaj z Wilkowiecka)

miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 11 maja 1997
Premiera w Katedrze p.w. św. Jakuba w ramach Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej.
Reżyseria i inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
Scenografia: Jerzy Rudzki
przygotowanie wokalne: Włodzimierz Jarmołowicz

opis: „Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” to wielkanocne misterium wydane w Krakowie około roku 1580–1582, podpisane nazwiskiem Mikołaja z Wilkowiecka. Ten swoisty scenariusz funkcjonował aż do drugiej połowy XIX wieku, wystawiany często lokalnie, we wsiach. Pierwszą sceniczną inscenizację stworzył w roku 1961 Kazimierz Dejmek korzystając z oryginalnego, dawnego tekstu.

*

Wariat i zakonnica (Stanisław Ignacy Witkiewicz)

miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn | Scena dla dorosłych
data premiery: 27 kwietnia 2002
reżyseria i inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
scenografia: Ewa Strebejko
ruch sceniczny: Juliusz Stańda



Czytaj e-wydanie


Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w czwartek i piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



W dzisiejszym wydaniu m.in.

Poprawka 177 zmienia zasady wyborów
Sejm przyjął w sobotę nad ranem pakiet antykryzysowy, a razem z nim poprawkę 177, która zmienia przepisy kodeksu wyborczego. Przegłosowali go zasypiający nad tabletami posłowie, bo głosowanie było zdalne. Teraz krytykują za nią rząd.

Boją się zarazy, ale handlują
Gdyby nie maseczki u części klientów i rękawiczki u sprzedawców, handlowy piątek na olsztyńskim targu przy ul. Grunwaldzkiej wyglądałby jak sprzed koronawirusa. Nawet minister rolnictwa prosi samorządowców, by bazary były nadal otwarte.

Maria Danielewicz, Przewodnicząca ORPiPDziękuję wszystkim za pomoc
Trudna jest sytuacja pielęgniarek pracujących w domowej opiece — mówi Maria Danielewicz, przewodnicząca Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Olsztynie.



Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Mietek #2899842 | 95.160.*.* 4 kwi 2020 07:36

    Boże, co za starocie, zamiast coś z aktualnego repertuaru, jadą z tym co pamiętam z dzieciństwa... cóż za poświęcenie... wyślijcie się bardziej...

    odpowiedz na ten komentarz

  2. An #2896508 | 83.5.*.* 30 mar 2020 17:46

    brawo kochani brawo badzmy dla siebie w tych ciężkich chwilach

    odpowiedz na ten komentarz