Pozytywny przekaz dnia: Olsztyński Teatr Lalek przenosi się do sieci
2020-03-30 08:43:03(ost. akt: 2020-03-30 10:03:43)
Choć z uwagi na pandemię koronawirusa instytucje kultury nie mogą działać w tradycyjnej formie, wciąż pojawiają się nowe pomysły na to, jak nie tracić kontaktu z odbiorcami. Olsztyński Teatr Lalek otwiera dla swoich fanów teatralne wideo-archiwum.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
![Pozytywny przekaz dnia: trenuj z Rafałem Gikiewiczem [VIDEO]](https://m.wm.pl/2020/03/z2/gik-518302-619668.jpg)
Pozytywny przekaz dnia: trenuj z Rafałem Gikiewiczem [VIDEO]
W weekendy, począwszy od 4 kwietnia, w serwisie YouTube Olsztyński Teatr Lalek będzie udostępniał swoje spektakle w formie wideo. Do zobaczenia będą zarówno propozycje dla dzieci, jak i dla młodzieży i dorosłych. Na pierwszy ogień pójdą "Bajki pana Perrault", czyli opowieść dla dzieci o doskonale znanych im postaciach: o Czerwonym Kapturku czy Śpiącej Królewnie. Starsi odbiorcy będą mogli z kolei zapoznać się np. z "Kartoteką", czyli klasyką autorstwa Tadeusza Różewicza.
Utwór: Bajki pana Perrault (Hanna Januszewska)
miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 1 grudnia 1996
reżyseria: Wojciech Wieczorkiewicz
scenografia: Leokadia Serafinowicz
muzyka: Jerzy Wasowski
przygotowanie wokalne: Włodzimierz Jarmołowicz
miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 1 grudnia 1996
reżyseria: Wojciech Wieczorkiewicz
scenografia: Leokadia Serafinowicz
muzyka: Jerzy Wasowski
przygotowanie wokalne: Włodzimierz Jarmołowicz
opis: Zbiór najpiękniejszych bajek Charlesa Perraulta, tutaj posłuchamy historii dobrze znanych bohaterek! Ulubione i klasyczne bajki: Czerwony Kapturek i Śpiąca Królewna w lalkowej wersji Olsztyńskiego Teatru Lalek.
*
Utwór: Smok Kuba (Mariusz Kozubek)
miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 15 listopada 2003
reżyseria: Chojnacki Lech
scenografia: Panas Dariusz
muzyka: Dzierma Krzysztof
data premiery: 15 listopada 2003
reżyseria: Chojnacki Lech
scenografia: Panas Dariusz
muzyka: Dzierma Krzysztof
opis: Bohaterem tej sympatycznej bajeczki jest smok wyjątkowy, niepodobny do tysięcy innych smoków mieszkających w tysiącach innych bajek świata. Jak wiadomo, każdy szanujący się smok powinien porywać bezbronne królewny, pożerać dzielnych rycerzy, straszyć ludzi, zionąć ogniem i podpalać wszystko dookoła. Tymczasem smok Kuba przyjaźni się ze zwierzętami, śpiewa piosenki, wysyła życzenia na latawcach i ani myśli być krwiożerczym potworem, którym straszy się dzieci. Z tak dziwnym przypadkiem nie mogą się pogodzić ani rodzice Kuby, ani piękne królewny zadziwione, że nikt ich nie chce porwać ani pożreć. W końcu jednak w królestwie wybucha wojna i każdy liczy na to, że smok Kuba nareszcie pokaże swoją prawdziwą naturę... Spektakl zrealizowany jest w konwencji żywoplanowo-lalkowej z użyciem masek. Urzeka piękną, wysmakowaną kolorystycznie oprawą plastyczną i budującą ciepłą, pogodną atmosferę - muzyką.
Spektakl dla młodszych dzieci
*
Pinokio (Zbigniew Głowacki na motywach bajki Carlo Collodiego)
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:

Pozytywny przekaz dnia: z Olsztyna rozsyła wirusa... czytania
Pinokio (Zbigniew Głowacki na motywach bajki Carlo Collodiego)
miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 2 czerwca 2001
reżyseria: Zbigniew Głowacki
scenografia i rzeźby: Pavel Hubička
muzyka: Krzysztof Dzierma
przygotowanie wokalne: Włodzimierz Jarmołowicz
data premiery: 2 czerwca 2001
reżyseria: Zbigniew Głowacki
scenografia i rzeźby: Pavel Hubička
muzyka: Krzysztof Dzierma
przygotowanie wokalne: Włodzimierz Jarmołowicz
Opis: Ubogi Dżepetto z kawałka drewna wystrugał zabawną figurkę z długim nosem, nazwał ją Pinokio i wkrótce pokochał jak własnego syna. Pajac nie miał jednak serca, więc nie potrafił odwdzięczyć się staruszkowi za jego dobroć, stale przysparzając mu zmartwień i kłopotów. Na kanwie klasycznej fabuły, zachowując główne jej wątki, Zbigniew Głowacki napisał sztukę odwołującą się do wyobraźni dzisiejszego widza. Bohaterowie bajki mówią językiem współczesnym, używając zwrotów i pojęć obecnych w szkole, w sklepie czy na ulicy. Dzięki temu dialog jest nośny, dynamiczny, a bajkowe postaci bliższe są młodym widzom. Autor nie zapomina przy tym o podstawowym przesłaniu zamkniętym – jak u Collodiego – w słowach: „Kiedy niegrzeczne dzieci stają się dobrymi, otrzymują wielką moc działającą tak, że nie tylko one same, ale nawet wnętrza ich domów przybierają nowy, uśmiechnięty wygląd”. W przedstawieniu wykorzystano różne formy inscenizacji: grę w żywym planie, w masce, elementy komedii dell’arte oraz różne rodzaje lalek, od pacynki do marionetki.
*
Wszyscy kochamy Barbie (Jerzy Niemczuk)
Wszyscy kochamy Barbie (Jerzy Niemczuk)
miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 9 listopada 1996
reżyseria: Krzysztof Rościszewski
scenografia: Alicja Chodyniecka-Kuberska
inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
data premiery: 9 listopada 1996
reżyseria: Krzysztof Rościszewski
scenografia: Alicja Chodyniecka-Kuberska
inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
opis: Czy uroda jest najważniejsza? Czym są marzenia? Jak je realizować? Klasyczne przesłanie, że dobro płynie z serca, a złośliwość i naśmiewanie się z niedoskonałości będą ukarane. Jak w bajkach bywa – dobro razem z miłością dają zrozumienie i happy end
*
Kartoteka (Tadeusz Różewicz)
miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 22 września 2001
reżyseria: Krzysztof Rościszewski
układ tekstu i inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
Maski: Jadwiga Mydlarska-Kowal
scenografia i kostiumy: Iza Toroniewicz
muzyka: Jerzy Satanowski
konsultacja: Bohdan Głuszczak
data premiery: 22 września 2001
reżyseria: Krzysztof Rościszewski
układ tekstu i inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
Maski: Jadwiga Mydlarska-Kowal
scenografia i kostiumy: Iza Toroniewicz
muzyka: Jerzy Satanowski
konsultacja: Bohdan Głuszczak
opis: Napisana w 1960 r. "Kartoteka" uznawana jest za jeden z najważniejszych polskich dramatów powojennych. Podobnie jak większość sztuk Różewicza, posiada kompozycję otwartą, pozbawioną klasycznej akcji fabularnej i ciągłości czasowej, sceneria jest umowna, a bohater to człowiek anonimowy, o wielu twarzach, uniwersalny. Poeta - główna postać sztuki nie może wyzwolić się ze wspomnień. Dręczą go lęki, koszmary i obsesje związane z różnymi epizodami życia. Zgodnie z poetyką snu - pokój i łóżko, w którym leży dokonując rozrachunków z życiem, stają się we wspomnieniach ulicą, kawiarnią, szkołą, domem. Wyłania się z tego biografia pokolenia boleśnie doświadczonego przeżyciami wojny, a także czasów PRL-u. Spektakl zrealizowany jest w żywym planie z wykorzystaniem sugestywnych masek autorstwa Jadwigi Mydlarskiej-Kowal.
Przedstawienie na scenie dla dorosłych
Przedstawienie na scenie dla dorosłych
*
Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim ( Mikołaj z Wilkowiecka)
miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn
data premiery: 11 maja 1997
Premiera w Katedrze p.w. św. Jakuba w ramach Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej.
Reżyseria i inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
Scenografia: Jerzy Rudzki
przygotowanie wokalne: Włodzimierz Jarmołowicz
data premiery: 11 maja 1997
Premiera w Katedrze p.w. św. Jakuba w ramach Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej.
Reżyseria i inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
Scenografia: Jerzy Rudzki
przygotowanie wokalne: Włodzimierz Jarmołowicz
opis: „Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” to wielkanocne misterium wydane w Krakowie około roku 1580–1582, podpisane nazwiskiem Mikołaja z Wilkowiecka. Ten swoisty scenariusz funkcjonował aż do drugiej połowy XIX wieku, wystawiany często lokalnie, we wsiach. Pierwszą sceniczną inscenizację stworzył w roku 1961 Kazimierz Dejmek korzystając z oryginalnego, dawnego tekstu.
*
Wariat i zakonnica (Stanisław Ignacy Witkiewicz)
Wariat i zakonnica (Stanisław Ignacy Witkiewicz)
miejsce premiery: Olsztyński Teatr Lalek, Olsztyn | Scena dla dorosłych
data premiery: 27 kwietnia 2002
reżyseria i inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
scenografia: Ewa Strebejko
ruch sceniczny: Juliusz Stańda
data premiery: 27 kwietnia 2002
reżyseria i inscenizacja: Krzysztof Rościszewski
scenografia: Ewa Strebejko
ruch sceniczny: Juliusz Stańda
Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w czwartek i piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
W dzisiejszym wydaniu m.in.Poprawka 177 zmienia zasady wyborów
Sejm przyjął w sobotę nad ranem pakiet antykryzysowy, a razem z nim poprawkę 177, która zmienia przepisy kodeksu wyborczego. Przegłosowali go zasypiający nad tabletami posłowie, bo głosowanie było zdalne. Teraz krytykują za nią rząd.Boją się zarazy, ale handlują
Gdyby nie maseczki u części klientów i rękawiczki u sprzedawców, handlowy piątek na olsztyńskim targu przy ul. Grunwaldzkiej wyglądałby jak sprzed koronawirusa. Nawet minister rolnictwa prosi samorządowców, by bazary były nadal otwarte.Dziękuję wszystkim za pomoc
Trudna jest sytuacja pielęgniarek pracujących w domowej opiece — mówi Maria Danielewicz, przewodnicząca Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Olsztynie.
Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Mietek #2899842 | 95.160.*.* 4 kwi 2020 07:36
Boże, co za starocie, zamiast coś z aktualnego repertuaru, jadą z tym co pamiętam z dzieciństwa... cóż za poświęcenie... wyślijcie się bardziej...
odpowiedz na ten komentarz
An #2896508 | 83.5.*.* 30 mar 2020 17:46
brawo kochani brawo badzmy dla siebie w tych ciężkich chwilach
odpowiedz na ten komentarz