W końcu pojedziemy przez Pieczewo [ZDJĘCIA]
2019-05-20 20:35:00(ost. akt: 2019-05-20 19:49:30)
Jutro (21 maja) w południe drogowcy oddadzą do użytku węzeł Pieczewo, który łączy obwodnicę Olsztyna z przedłużeniem ul. Pstrowskiego. Wciąż w budowie jest odcinek Jaroty – Tomaszkowo. Cała obwodnica ma być gotowa przed wakacjami.
Coraz bliżej do finału budowy obwodnicy Olsztyna. Jutro, a więc na trzy tygodnie przed terminem, drogowcy oddadzą do użytku węzeł Pieczewo. — Uruchomimy go we wtorek w południe — mówi Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. — W poniedziałek spotykamy się z przedstawicielami Urzędu Miasta, żeby skoordynować sprawy związane z oznakowaniem, przygotowaniem odcinka miejskiego, jak i węzła do ruchu. W poniedziałek mamy też otrzymać decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o dopuszczeniu drogi do użytku, być może będą drobne uwagi i coś będzie trzeba jeszcze poprawić.
Jednak kierowcy muszą wiedzieć, że z nowo otwartego węzła nie będzie można jeszcze pojechać w kierunku Szczytna, drogą 53. Trwa bowiem jeszcze budowa nowego odcinka drogi 53 do Klewek, bo wraz z węzłem Pieczewo powstaje też obwodnica miejscowości Szczęsne. Do zakończenia prac, co planowane jest na drugą połowę czerwca, wjeżdżając z Olsztyna, na węzeł będzie można pojechać albo w prawo na Jaroty, albo lewo w kierunku Wójtowa.
W drugiej połowie czerwca ma też być gotowy odcinek od Jarot do węzła Południe (Tomaszkowo). Tu z kolei drogowcom życie skomplikował niestabilny grunt w okolicach Bartąga na odcinku kilkudziesięciu metrów. Teren wymagał dodatkowego wzmocnienia palami, co zostało już zrobione, ale znacznie opóźniło prace.
— Zostały już też ułożone warstwy odsączająca i technologiczna — dodaje Karol Głębocki.— W ciągu kilku najbliższych dni zacznie się układanie warstw bitumicznych. I pod koniec czerwca będziemy już śmigać po całej obwodnicy i korzystać w pełni z węzła Pieczewo.
Pierwotnie ten cały, niemal 14-kilometrowy odcinek obwodnicy miał być gotowy 29 kwietnia. Jednak wykonawca powołując się na złą pogodę podczas budowy, chce przedłużenia terminu o 98 dni. Obecnie trwa weryfikacja zasadności tego wniosku.
Obwodnica to nie tylko w sumie prawie 26 km dobrej drogi, która odciąży olsztyńskie ulice, przejmując sporą część ruchu, ale może przyczynić się też do rozwoju gospodarczego podolsztyńskich gmin, przez które przebiega. — Wystarczy tylko spojrzeć na obwodnicę Trójmiasta, w okolicach której wyrosły centra handlowe, logistyczne, budują się wielkie osiedla — mówi dr Waldemar Kozłowski, ekonomista z UWM. —To szansa rozwoju.
Jednak słychać głosy, że teraz turyści np. z Warszawy czy Gdańska ominą Olsztyn i pojadą dalej, prosto na Mazury.
—To wszystko zależy jak się wykorzysta obwodnicę — podkreśla dr Kozłowski. — Żeby nie było tak, jak zostało to wcześniej zrobione w Elblągu, gdzie obudowano obwodnicę nieprzezroczystymi ekranami. Dlatego jadący do Gdańska rosyjscy turyści nawet nie wiedzieli, że przejeżdżają przez Elbląg. Teraz trwa przebudowa tej obwodnicy, miasto chce wykorzystać tereny wokół niej. Myślę, że u nas też obszary przy obwodnicy będą cieszyć się dużym zainteresowaniem inwestorów, co spowoduje oczywiście wzrost ich ceny.
I to zainteresowanie terenami przy obwodnicy już widać. Jak nam powiedziała Teresa Chrostowska, wójt gminy Purda, inwestorzy są zainteresowani budową dużych centrów logistycznych. Jedno z nich, które miałoby powstać w okolicach węzła Pieczewo, ma zatrudniać ok. 500 osób.
Nowe inwestycje to nie są jedyne korzyści. — Dzięki obwodnicy będziemy mieli w Olsztynie czystsze powietrze, będzie mniej wypadków, ulice nie będą tak zatłoczone — wylicza dr Waldemar Kozłowski.
Ale południowa obwodnica tylko w połowie rozwiąże problem z tirami. Żeby ciężkie samochody zniknęły z olsztyńskich ulic, potrzebna jest jeszcze jej północna nitka. Jednak nie ma na nią pieniędzy, ani nie wiadomo, jak miałaby biec nowa droga. A jak tłumaczą urzędnicy z Ministerstwa Infrastruktury, jej budowa to już kwestia kolejnej unijnej perspektywy finansowej, a więc lat 2020-2027.
Dlatego tak ważne jest, żeby przygotować inwestycję od strony formalnej, a przynajmniej uzgodnić przebieg drogi, co wiąże się z nową decyzją środowiskową, bo poprzednia została uchylona siedem lat temu. W 2015 roku GDDKiA zawarła porozumienie z prezydentem Olsztyna w sprawie wytyczenia korytarza, którym miałaby pobiec droga (chodziło o wykonanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego). Niedawno Daniel Zadworny, wójt gminy Dywity, wystąpił do prezydenta Olsztyna i dyrektora olsztyńskiego oddziału GDDKiA o rozpoczęcie prac planistyczno-koncepcyjnych i projektowych. Prezydent Piotr Grzymowicz na swoim profilu FB poinformował, że miasto wyłoży na to 2 mln zł. Dołożyć się chce też gmina Dywity.
Andrzej Mielnicki
Komentarze (38) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Ania22 #2742954 | 37.120.*.* 5 cze 2019 19:33
Chcesz szybkiego seksu na szybko? Zobacz sex randki w twojej okolicy: ***hotprofil.pl***
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz
mm #2736901 | 79.184.*.* 23 maj 2019 09:04
niektórzy marudzą że są tam rond. wolelibyście światła? tam są tereny pod przyszłe inwestycje więc skrzyżowania tego typu są jak najlepsze w tym miejscu
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
EM #2736887 | 217.96.*.* 23 maj 2019 08:33
PIękna droga pod przyszłe inwestycje aż się miło patrzy jak się Olstzyn zmienia. Pięknie!
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz
kumpel Piotrka z Dajtek #2736135 | 90.209.*.* 21 maj 2019 22:56
do Ania 22 mam cię złapać pod tym loginem. Mam pytanie czy masz coć za co mółbym cię złapać.OOOCH!!!
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz
kumpel Piotrka z Dajtek #2736132 | 90.209.*.* 21 maj 2019 22:54
a czy są pasy na taczkę taką co jeździ Piotrek ten od sprzeciwu przeciw kasynie w Olsztynie. To tylko metr szerokości.Ech Aniu 22 to nie ten portal albo idź na wieżę.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz