Powstanie cała trasa Via Baltica!

2016-10-25 12:35:28(ost. akt: 2016-10-25 10:41:57)

Autor zdjęcia: mat. GDDKiA

Ostatni odcinek drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna wraz z obwodnicą Łomży został skierowany do realizacji. 91-kilometrowy fragment Via Baltica powstanie w technologii betonowej w latach 2018-2021. Łączna, szacunkowa wartość inwestycji to ok. 3,5 mld zł.
S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna zostanie wybudowana jako dwujezdniowa droga ekspresowa, praktycznie w całości po nowym śladzie. Będzie dostosowana do nośności 115 kN/oś i prędkości projektowej 110 km/h. W ramach inwestycji powstanie również infrastruktura towarzysząca – obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Budowa drogi ekspresowej zostanie podzielona na 6 odcinków, które zostaną zrealizowane w systemie Projektuj i Buduj:

>> węzeł Podborze (z węzłem) - węzeł Śniadowo (bez węzła) - długość 19,5 km
>> węzeł Śniadowo (z węzłem) - węzeł Łomża Południe (bez węzła) - długość 17 km
>> węzeł Łomża Południe (z węzłem) – węzeł Łomża Zachód (bez węzła) - długość 7,2 km
>> węzeł Łomża Zachód (z węzłem) – węzeł Kolno (bez węzła) - długość 13,35 km
>> węzeł Kolno (z węzłem) - węzeł Stawiski (bez węzła) - długość 16 km
>> węzeł Stawiski (bez węzła) - obwodnica Szczuczyna - długość 18 km

Podczas realizacji trasy S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn wybudowana zostanie również II jezdnia obwodnicy Stawisk. Ogłoszenie postępowań przetargowych przewidywane jest na IV kwartał 2016 r. i I kwartał 2017 r.

Mapa S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn


— Międzynarodowa trasa Via Baltica ma istotny charakter tranzytowy i bardzo duże znaczenie dla systemu transportowego Polski i Europy. Dlatego polski rząd podjął decyzję o jak najszybszej budowie całego ciągu — powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

24 października w Łomży odbyła się konferencja poświęcona budowie Via Baltica w Polsce, w której obok Adamczyka wzięła udział premier Beata Szydło, a także wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz, prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski, parlamentarzyści i samorządowcy.


***
Via Baltica to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.

Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.

Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin – Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna, obwodnica Augustowa.

Obecnie w budowie jest odcinek drogi S8 Marki – Radzymin (15,4 km), którego ukończenie jest planowane w listopadzie 2017 r. oraz S8 Wyszków – obwodnica Ostrowi Mazowieckiej (29,1 km), oddanie do ruchu tego odcinka planowane w lipcu 2018 r. W realizacji jest obwodnica Suwałk o długości 13,9 km. Planowany termin oddania do ruchu to II kw. 2019 r.

Ogłoszone zostało także postępowanie przetargowe dla odcinków S61 Szczuczyn – Augustów oraz od Suwałk do granicy państwa w Budzisku. Zadania te uzyskały dofinansowanie z unijnego funduszu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).


Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. espero #2099611 | 31.130.*.* 27 paź 2016 16:33

    Do wszystkich mieszkańców miejscowości obok których przebiegać będzie ta droga. Musicie mieć świadomość, że obecne zbyt łagodne (dla inwestorów) normy hałasu nie zapewniają skutecznej ochrony przed hałasem drogowym. Jeżeli nic nie zostanie zmienione, to na pewno obok Waszych terenów nie będzie takich ekranów akustycznych jakie wcześniej stawiano w celu odseparowania mieszkańców od hałasu z drogi. Więcej na ten temat znajdziecie na stronie Stowarzyszenia WiR Kopernik http://www.wirkopernik.pl które to stowarzyszenie jest inicjatorem Ogólnopolskiej Obywatelskiej Inicjatywy Ustawodawczej „Stop hałasowi od autostrady” Zbieramy podpisy obywateli popierających projekt nowelizacji niektórych ustaw w celu wzmocnienia narzędzi prawnych dla skutecznej ochrony obywateli przed nadmiernym hałasem drogowym.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. adam #2099261 | 83.9.*.* 27 paź 2016 10:36

      Nie Andrukiewicz a pan Posel Kosakowski walczył o Ełk. Ten pierwszy pan walczył owszem ale o parkingi i ołtarze dla kleru.

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      1. Do lyck #2097817 | 37.47.*.* 25 paź 2016 22:15

        KOLEGO ODCINEK SZCZUCZYN -GRANICA PANSTWA ( W TYM ELK) WCZESNIEJ ZOSTAL SKIEROWANY DO REALIZACJI. JEST PO PIERWSZYM ETAPIE PRZETARGU - DOSINANFOWANIE Z CEF. Ostrow - Szczuczyn to byl brakujacy odcinek

        Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

        1. usu #2097808 | 89.228.*.* 25 paź 2016 22:11

          Cała trasa S61? A gdzie odcinek Szczuczyn - Ełk - Raczki ???? Coś znowu Beci pop...ło, chyba że gazetka tak elegancko relacjonuje.

          Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. Lyck #2097776 | 176.221.*.* 25 paź 2016 21:27

            Czyli z czego mamy sie cieszyć? Bo wnioskuje że trasa Augustów\Szczuczyn nie bedzie przebiegac przez Ełk tylko predzej przez Gejewo.

            Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

            Pokaż wszystkie komentarze (16)