Powstanie cała trasa Via Baltica!

2016-10-25 12:35:28(ost. akt: 2016-10-25 10:41:57)

Autor zdjęcia: mat. GDDKiA

Ostatni odcinek drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna wraz z obwodnicą Łomży został skierowany do realizacji. 91-kilometrowy fragment Via Baltica powstanie w technologii betonowej w latach 2018-2021. Łączna, szacunkowa wartość inwestycji to ok. 3,5 mld zł.
S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna zostanie wybudowana jako dwujezdniowa droga ekspresowa, praktycznie w całości po nowym śladzie. Będzie dostosowana do nośności 115 kN/oś i prędkości projektowej 110 km/h. W ramach inwestycji powstanie również infrastruktura towarzysząca – obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Budowa drogi ekspresowej zostanie podzielona na 6 odcinków, które zostaną zrealizowane w systemie Projektuj i Buduj:

>> węzeł Podborze (z węzłem) - węzeł Śniadowo (bez węzła) - długość 19,5 km
>> węzeł Śniadowo (z węzłem) - węzeł Łomża Południe (bez węzła) - długość 17 km
>> węzeł Łomża Południe (z węzłem) – węzeł Łomża Zachód (bez węzła) - długość 7,2 km
>> węzeł Łomża Zachód (z węzłem) – węzeł Kolno (bez węzła) - długość 13,35 km
>> węzeł Kolno (z węzłem) - węzeł Stawiski (bez węzła) - długość 16 km
>> węzeł Stawiski (bez węzła) - obwodnica Szczuczyna - długość 18 km

Podczas realizacji trasy S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn wybudowana zostanie również II jezdnia obwodnicy Stawisk. Ogłoszenie postępowań przetargowych przewidywane jest na IV kwartał 2016 r. i I kwartał 2017 r.

Mapa S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn


— Międzynarodowa trasa Via Baltica ma istotny charakter tranzytowy i bardzo duże znaczenie dla systemu transportowego Polski i Europy. Dlatego polski rząd podjął decyzję o jak najszybszej budowie całego ciągu — powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

24 października w Łomży odbyła się konferencja poświęcona budowie Via Baltica w Polsce, w której obok Adamczyka wzięła udział premier Beata Szydło, a także wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz, prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski, parlamentarzyści i samorządowcy.


***
Via Baltica to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.

Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.

Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin – Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna, obwodnica Augustowa.

Obecnie w budowie jest odcinek drogi S8 Marki – Radzymin (15,4 km), którego ukończenie jest planowane w listopadzie 2017 r. oraz S8 Wyszków – obwodnica Ostrowi Mazowieckiej (29,1 km), oddanie do ruchu tego odcinka planowane w lipcu 2018 r. W realizacji jest obwodnica Suwałk o długości 13,9 km. Planowany termin oddania do ruchu to II kw. 2019 r.

Ogłoszone zostało także postępowanie przetargowe dla odcinków S61 Szczuczyn – Augustów oraz od Suwałk do granicy państwa w Budzisku. Zadania te uzyskały dofinansowanie z unijnego funduszu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).


Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Pożyjemy #2097226 | 83.31.*.* 25 paź 2016 12:48

    zobaczymy

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Do Pożyjemy #2097238 | 46.112.*.* 25 paź 2016 12:56

      Dobre podejście do sprawy :) Ciekawe czy jeszcze będziemy żyć, chociaż mam 35 lat :)

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    2. podatnik #2097249 | 79.188.*.* 25 paź 2016 13:06

      Fajna wiadomość, choć wolałbym aby zdecydowali o budowie całości drogi S16

      Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

    3. Inwestycje PO, a PIS #2097272 | 95.90.*.* 25 paź 2016 13:33

      Inwestycje PO dotyczyły głównie na zlecenie Merkel terenów dawnych Niemiec. I mamy sytuację taką, że zachód Polski żyje jeśli chodzi o infrastrukturę drogową jak Niemcy, zaś wschód Polski jak zupełnie inny kraj, zapuszczony i niedofinansowany. PIS może się komuś nie podobać, ale to Oni przyśpieszają poprzez inwestycje rozwój Polski Wschodniej. I chwała im za to. Oczywiście bez "16" leżymy i kwiczymy jako region. Dlatego ta inwestycja jest dla nas absolutnie niezbędna.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. edek #2097338 | 91.245.*.* 25 paź 2016 14:26

        Jednak PiS, działa. Za co się weźmie, to sprawy ruszają "z kopyta". Oby tylko mniej było tych , którzy przeszkadzają i prowokują do agresji. PiS rządzi w realu i w przenośni. PO, Nowoczesna i ich kundle są nędznym tłem. PiS może niezagrożone śmiało patrzeć w przyszłość, a to dzięki takim pazernym hienom jak "bufetowa" i inni pazerniacy i szmalcownicy , których należy umiejętnie grillować jeszcze kilka lat. Pozdrawiam wszystkis PiSuarków - trzymanko :))

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

        Pokaż wszystkie komentarze (16)