Czy tramwaje obniżą ceny nieruchomości w Olsztynie?
2015-05-02 08:30:00(ost. akt: 2015-05-01 15:49:06)
Obecność linii tramwajowej bez wątpienia poważnie przemebluje krajobraz Olsztyna, ale nie będzie to tylko nowy porządek w ruchu drogowym. Czy obecność tramwaju wpłynie na spadek lub wzrost cen nieruchomości? To pytanie zadaliśmy ekspertom.
Opinie mieszkańców na ten temat od początku są jednak podzielone. Najgłośniej protestowała grupa mieszkańców ul. Kościuszki, bo to ulica, przy której mieści się najwięcej budynków mieszkalnych, a linia tramwajowa będzie przebiegała na niemal całej jej długości: od skrzyżowania z ul. Żołnierską aż do dworca. Drugą okolicą mieszkaniową jest ul. Witosa. Tam jednak problem wydaje się mniejszy, bo odległość do bloków jest większa, kiedy na ul. Kościuszki tramwaj będzie jechał prawie pod oknami. A to może mieć wpływ na ceny nieruchomości. Jak będzie? Nawet eksperci różnią się w swoich prognozach.
Dr Tomasz Wierzejski, ekonomista z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego: — Różnie może to wyglądać. Inaczej na ul. Witosa, inaczej na Kościuszki. W przypadku ul. Witosa obecność tramwaju może nawet podbić cenę, ponieważ chodzi tutaj o kwestie komunikacyjne. Tamta okolica od zawsze była daleko, bo osiedla rozwijają się w Olsztynie coraz dalej i dzięki tramwajom to miejsce będzie lepiej skomunikowane z centrum, tym samym przybliży do niego mieszkańców. Mam znajomych, którzy ostatnio oglądali mieszkania i ul. Witosa była dla nich atrakcyjna właśnie z tego względu. Im więcej osób tak pomyśli, tym większy będzie popyt, a to może windować cenę do góry. Ale to tylko moje zdanie.
Natomiast ulica Kościuszki to trochę inna sprawa, bo jesteśmy w centrum i sam słyszałem głosy osób, które były przeciwne puszczaniu tam tramwaju. W tym miejscu tramwaj nie da nam już takiej przewagi jak na Jarotach, dlatego tutaj może to być różnie odbierane przez rynek nieruchomości. Trudno prognozować jakiś wielki spadek cen. Trzeba jeszcze poczekać, bo zapewniania, że tramwaj będzie cichy i bezkonfliktowy, są na razie jedynie na papierze.
erbe
Komentarze (30) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
git_człowiek #1968569 | 81.190.*.* 4 kwi 2016 23:00
jaki mądry puszcza torowisko przez środek osiedla ????? na Nagórkach widziałem w planach torowisko pomiędzy blokami, nawet na dzikim zachodzi puszczali tory za miastem (kolej) a w Olsztynie ludzie chcą wchodzić do tramwaju z klatki schodowej.......kto to projektował, ale przy kościele przejechał na drugą stronę pewnie proboszcz go zganił......to samo przy Lidlu wychodzisz z Lidla i ....tramwaj......
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
lot #1859357 | 195.136.*.* 17 lis 2015 10:20
nie porównujcie warszawy do olsztyna tam tramwaje mają miejsce a olsztyn jest za wąski za mały będzie fajnie jak rusza porażka
odpowiedz na ten komentarz
polik #1859353 | 195.136.*.* 17 lis 2015 10:18
tramwaje inwestycja grzymowicza jak teraz wygląda olsztyn torowiska beton wąsko zakazy bus pasy a samochody po jednym pasie staniesz przy aura parking był bezpłatny wychodzę mandat obok policja nakłada mandat kierowcy koparki blokują wyjazd w centrum fajnie jest kosciuszki aura jeden pas a srodek torowisko porazka olsztyna panie grzymowicz a nie chluba olsztyna zakorkowaliscie te miasto i teraz uśmiechy komunikacja tramwaje będą jeżdzic puste grzymowicz odejdzie zadłuży miasto a problem zostanie na pewno sa zadowoleni co mają torowiska pod oknem
odpowiedz na ten komentarz
aweq #1859347 | 195.136.*.* 17 lis 2015 10:11
jak tramwaj jedzie pod balkonem ciekawe czy ktoś by tak chciał mieszkac a tramwaj specjalnie grzymowicz chcą wyeliminować wjazd do centrum korki wąsko po jednym pasie tylko chodzii straż miejska policja cała polska z ludzi zrobić idiotów dalej będą ryc olsztyn bo tramwaj i tak te tramwaje będą porażką a obwodnica lepiej postawić biedronke i tory
odpowiedz na ten komentarz
ksut #1728227 | 82.214.*.* 4 maj 2015 13:52
Rzeczywiście to jest artykuł o niczym - ot tak, żeby zabić nudę. Ale tak na poważnie to wszystkie miejsca oddalone od centrum zyskają na atrakcyjności z powodu bliskości linii tramwajowej - ulica Kościuszki z tego tytułu ani nie zyska ani nie straci. Dlaczego ? Z jednej strony stanie się nowoczesna ulicą o ograniczonym ruchu samochodowym a z drugiej strony linia tramwajowa nie ma żadnego znaczenia dla jej mieszkańców - oni nie podróżują na Jaroty - tym bardziej nie będą jeździć na dworzec. Plus to remont ulicy i mniejszy ruch samochodowy - minus : tramwaj pod oknami.
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz