Firmy walczą o budowę ul. Nowobałtyckiej w Olsztynie. Oferty z zagranicy

2025-07-15 16:00:00(ost. akt: 2025-07-15 14:59:16)
Tędy ma przebiegać planowana ul. Nowobałtycka

Tędy ma przebiegać planowana ul. Nowobałtycka

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

W przetargu na budowę ulicy Nowobałtyckiej w Olsztynie wpłynęło aż dziesięć ofert od firm z Polski i zagranicy. Ratusz zaciera ręce nie tylko z tego powodu.
Ulica Nowobałtycka będzie miała około 5 kilometrów długości. Zakres prac jest bardzo duży. Obejmuje on choćby budowę wiaduktu drogowego nad linią kolejową oraz podziemnego przejścia w ciągu ul. Kanarkowej. Inwestycja oznacza również ustawienie akustycznych ekranów. Pojawi się także zupełna nowość drogowa w Olsztynie. To przeciwolśnieniowe ekrany, czyli specjalne urządzenia, które służą do ograniczania negatywnych skutków odbijania się słonecznego światła. Przy okazji budowy ul. Nowobałtyckiej powstaną m.in. ścieżki rowerowe, nowe skrzyżowania, zatoki autobusowe, sygnalizacje świetlne, a nawet miejsca kontroli pojazdów dla policji i innych służb.

Na planowaną od dawna ul. Nowobałtycką z niecierpliwością czekają kierowcy, którzy korzystają z ul. Bałtyckiej. Jest ona dwupasmowa tylko na odcinku od ronda OKS do okolic skrzyżowania z ul. Rybaki. Nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 527 ma znacząco wpłynąć na miasto i jego obszar funkcjonalny także ze względu na wyprowadzenie lokalnego i ponadlokalnego ruchu w kierunku węzła obwodnicy miasta Olsztyn-Południe, który usprawnia dojazd do drogi ekspresowej S7. Miastu potrzebna jest więc nowa ulica, która ma biec równolegle do ul. Bałtyckiej, po drugiej stronie torów. Będzie to swego rodzaju zachodnia obwodnica Olsztyna.

Wartość inwestycji szacowana jest na około 240 milionów złotych, z czego dofinansowanie wyniesie 176 milionów złotych. 15 lipca minął termin składania ofert przez firmy zainteresowane tym zleceniem. Na budowę ulicy Nowobałtyckiej w Olsztynie wpłynęło aż dziesięć ofert od firm z Polski i zagranicy. Najniższą cenę zaproponowała firma Budimex Budownictwo z Warszawy – 184 miliony 310 tysięcy złotych. Nieco droższa była oferta spółki Mirbud ze Skierniewic, która opiewała na 188 milionów 740 tysięcy złotych. Firma INTOP z Warszawy zaproponowała wykonanie inwestycji za 199 milionów 568 tysięcy złotych, a konsorcjum firm Aldesa z Warszawy i Madrytu – za 196 milionów 94 tysiące złotych. Mostostal Warszawa wycenił swoje prace na ponad 206 milionów 659 tysięcy złotych, natomiast Trakcja S.A., również z Warszawy, zaproponowała cenę 208 milionów 975 tysięcy złotych.

Wśród ofert znalazła się też propozycja firmy UNIBEP z Bielska Podlaskiego i jej oddziału z Białegostoku – 225 milionów 670 tysięcy złotych, a także oferta firmy Strabag z Pruszkowa – 226 milionów 620 tysięcy złotych. Konsorcjum Roverpol z Warszawy i hiszpańskiej firmy Rover Infraestrucuras z Walencji wyceniło inwestycję na 262 miliony 236 tysięcy złotych. Najwyższą ofertę złożyła firma Eurobet z Olsztynka, która zaproponowała kwotę aż 357 milionów 23 tysięcy złotych. Miasto planuje przeznaczyć na realizację tego zadania 259 milionów 896 tysięcy złotych, co oznacza, że większość złożonych propozycji mieści się w planowanym budżecie. - Nowa Bałtycka ma przede wszystkim wyprowadzić ruch z tej części miasta, w tym ciężki transport i autobusy, które dziś wciąż przeciskają się przez lokalne ulice — mówi Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna. - Ale to tylko część korzyści. To przedsięwzięcie otwiera także nowe możliwości rozwoju, inwestycje w nowe osiedla mieszkalne i zwiększenie atrakcyjności miasta zarówno wśród mieszkańców, turystów, jak i przedsiębiorców.

Grzegorz Szydłowski

Budowa ul. Nowobałtyckiej jest jedną z trzech inwestycji w regionie o strategicznym charakterze, które otrzymały finansowanie poza konkursem. Ratusz już w 2017 roku był bliski realizacji tej inwestycji. Projekt został pozytywnie oceniony w konkursie ogłoszonym w ramach programu Polska Wschodnia. Jednak ze względu na wyczerpanie puli pieniędzy nie doszło do podpisania umowy.