Dziesięć lat od dostarczenia do Olsztyna pierwszego tramwaju
2025-06-20 20:00:00(ost. akt: 2025-06-20 14:15:41)
Właśnie minęło 10 lat, kiedy do Olsztyna dostarczono pierwszy tramwaj. Czy władze miasta zamierzają kupić kolejne takie pojazdy?
Pierwszy tramwaj został przetransportowany z fabryki spod Poznania do Olsztyna dokładnie w piątek, 12 czerwca 2015 roku. Do miasta został przywieziony we wczesnych godzinach porannych (około godziny 4) od strony Butryn. To było wielkie wydarzenie zarówno dla miłośników komunikacji publicznej, jak i mieszkańców.
Mimo wczesnej pory właśnie przy wlotówce do miasta na przyjazd oczekiwała spora grupa osób, które chciały wykonać pamiątkowe zdjęcia i nakręcić filmiki. Część z nich towarzyszyła transportowi na trasie do zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Towarowej. Przejazd wywarł również bardzo duże wrażenie na mieszkańcach Olsztyna, którzy akurat jechali do pracy. Mimo że został przywieziony do Olsztyna w piątek nad ranem, to przez następne godziny nadal znajdował się na specjalnej lawecie zaparkowanej na terenie zajezdni przy ul. Towarowej. Zjechał do zajezdni około godziny 14. W tym celu do Olsztyna przyjechała specjalna ekipa z Poznania. Potrzebny osprzęt przywieziony został wraz z tramwajem. Trasa, którą musiał pokonać, to aż 650 kilometrów.
– To specyficzny transport i dlatego zamiast niespełna 350 kilometrów konwój jedzie znacznie dłuższą trasą. Nie każda droga nadaje się do takiego przejazdu. Laweta ma około 40 metrów długości, nie wszędzie więc uda się jej wjechać, poza tym powoduje znaczne utrudnienia w ruchu – mówił wtedy Andrzej Karwowski, kierownik jednostki realizującej projekt V, czyli odpowiedzialnej za tramwajową inwestycję.
Podróż zajęła półtorej doby, bo mająca 40 metrów długości laweta mogła poruszać się tylko w nocy. Wszystkie nowe tramwaje oficjalnie ruszyły w trasy 19 grudnia 2015 roku. Przez ostatnie lata władze miasta inwestowały w rozwój transportu tramwajowego. Efektem była budowa kolejnych linii, co umożliwiło uruchomienie w 2024 roku dwóch połączeń z Pieczewa do Śródmieścia i dworca głównego PKP. Przy okazji przebudowano układ drogowy i postawiono przystanki autobusowe. Obecnie tabor liczy 27 składów tramwajowych. Czy władze Olsztyna planują zakup kolejnych takich pojazdów?
– W tej chwili nie będziemy kupować nowych tramwajów. W ostatniej dekadzie
zainwestowaliśmy w transport tramwajowy grubo ponad miliard złotych. Oczywiście z ogromnym wsparciem unijnym, ale także trudno nie dostrzec finansowego wysiłku samorządu – stwierdził Patryk Pulikowski, rzecznik ratusza, i dodał: – Z jednej strony nie mamy wyjścia i musimy dać odsapnąć naszemu budżetowi po ogromnych i kosztownych inwestycjach ostatnich lat, jednocześnie z drugiej musimy spojrzeć w kierunku tych obszarów funkcjonowania miasta, które nie były widoczne zbyt wyraźnie.
zainwestowaliśmy w transport tramwajowy grubo ponad miliard złotych. Oczywiście z ogromnym wsparciem unijnym, ale także trudno nie dostrzec finansowego wysiłku samorządu – stwierdził Patryk Pulikowski, rzecznik ratusza, i dodał: – Z jednej strony nie mamy wyjścia i musimy dać odsapnąć naszemu budżetowi po ogromnych i kosztownych inwestycjach ostatnich lat, jednocześnie z drugiej musimy spojrzeć w kierunku tych obszarów funkcjonowania miasta, które nie były widoczne zbyt wyraźnie.
Niezależnie od rozbudowy sieci tramwajowej ratusz pozyskał środki na realizację projektu ekomobilności. Planowano m.in. zakup autobusów elektrycznych, rozbudowę zajezdni przy ul. Sikorskiego czy budowę nowych pętli autobusowych z ładowarkami i przystanków. Wartość całego projektu to około 300 milionów złotych. Jak już pisała „Gazeta Olsztyńska”, zamierzenia te czekają głębokie cięcia, które mają sprowadzić wydatki do kwoty około 100 milionów złotych.
gs
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez