Nowy wniosek, więcej nowych tramwajów w Olsztynie

2024-04-28 19:00:00(ost. akt: 2024-04-26 15:39:20)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Jest szansa na większą liczbę nowych tramwajów. Do władz Olsztyna zwróciło się Centrum Unijnych Projektów Transportowych, informując, że dysponuje środkami na tę inwestycję. Zakup odbyłby się w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Władze Olsztyna planują kupić sześć nowych tramwajów. Wcześniej mowa była o trzech.

— Uznaliśmy, że w przypadku tylko trzech tramwajów nasza praca przewozowa transportem publicznym i wynikające z tego do osiągnięcia wskaźniki mogą być zagrożone. W związku z tym doszliśmy do wniosku, że musimy zakupić jednak większą liczbę tramwajów. Założyliśmy przy tym zwiększenie częstotliwości kursów oraz zapewnienie – zwłaszcza w przypadkach niespodziewanych sytuacji lub awarii – dostępności taboru na dużym poziomie — mówi prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

Nowe źródło na tramwaje
Zakup ma zostać sfinansowany z projektu dalszej modernizacji transportu publicznego z programu Polska Wschodnia.
Długość pojazdów określono maksymalnie do 34 metrów. Szerokość wskazano w przedziale od 2,4 do 2,5 metra. Jeżeli Olsztyn zdecyduje się na węższe niż dotychczas eksploatowane tramwaje, to będzie wymagał od producenta zastosowania konstrukcji stałego poszerzenia podłogi na wejściach do pojazdu. Wysokość tramwaju, wraz z pantografem, będzie mogła wynosić maksymalnie 3,8 metra.

Pojemność tramwajów ma wynosić co najmniej 200 pasażerów na miejscach stojących oraz minimum 42 na miejscach siedzących.
Stolicy Warmii i Mazur w ramach programu Polska Wschodnia przydzielono 45 mln euro.

— Sytuacja jednak się zmieniła — mówi prezydent Grzymowicz. — Tramwaje zamierzamy zakupić poprzez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które zwróciło się do nas z informacją, że dysponuje ono odpowiednimi środkami. To gwarantuje powodzenie tej transakcji.

Od 2007 roku, jako państwowa jednostka budżetowa, Centrum Unijnych Projektów Transportowych (czyli CUPT) kompleksowo wspiera beneficjentów w przygotowaniu i realizacji m.in. inwestycji drogowych, kolejowych i transportu publicznego.

— W tej sytuacji zakup tramwajów odbyłby się w ramach Krajowego Planu Odbudowy — dodaje Piotr Grzymowicz. — Dotacja jest bardzo wysoka, bo ma wynieść 80 proc. wartości całego zakupu. Chodzi o środki związane z ograniczeniem negatywnego wpływu na klimat, na zero emisyjne środki transportu. Ze swojej strony złożyliśmy deklarację, że kupimy te tramwaje.

Więcej na autobusy elektryczne
Taki rozwój sytuacji powoduje zmianę kolejnych zamierzeń związanych z ekologicznym tramwajem. W planach jest także pozyskanie autobusów elektrycznych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie stoi przed dużym wyzwaniem, aby sprostać wymogom ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, uchwalonej w styczniu 2018 roku. Zgodnie z nią jednostki samorządu terytorialnego powyżej 50 tys. mieszkańców muszą zapewnić, aby do 1 stycznia 2028 roku co najmniej 30 proc. ich floty komunikacyjnej stanowiły autobusy zeroemisyjne.

W pierwszej kolejności władze Olsztyna chcą zakupić 10 takich pojazdów o standardowej długości oraz 10 autobusów przegubowych. Wszystkie mają być zasilane bateryjnie. Wraz z pojazdami zamówione będą ładowarki. Te mają znaleźć się w sześciu lokalizacjach.

— Środki w ramach programu Polska Wschodnia, które zamierzaliśmy wydać na zakup tramwajów, chcemy teraz przeznaczyć na zakup większej liczby autobusów elektrycznych — mówi prezydent Grzymowicz. — Opracowano już wstępnie trasy przebiegu linii, które byłyby obsługiwane pojazdami elektrycznymi. Wzorem innych miast przyjęto założenie, że ten typ transportu w głównej mierze powinien przejeżdżać przez centrum miasta. Elektrobusy miałyby obsługiwać więc przede wszystkim trasy do Kortowa, Dajtek, Gutkowa i Zatorza.

Prezydent dodaje, że sprawa przyznania dotacji powinna rozstrzygnąć się do 26 kwietnia. Przygotowany przez władze Olsztyna propozycje przewidują także przebudowę i budowę przystanków oraz pętli autobusowych. Wśród zadań będzie wyposażenie przystanków w biletomaty i tablice informacji pasażerskiej, montaż kamer przystankowych oraz routerów 5G w pojazdach.

Ponadto przebudowanych ma zostać kilkanaście dojść do przystanków komunikacji miejskiej. Oznakowane zostaną ciągi piesze, zgodnie z Olsztyńskim Systemem Informacji Miejskiej.

Grzegorz Szydłowski

Jest duża szansa na zwiększenie liczby nowych tramwajów i autobusów elektrycznych

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. olsztyniak2024 #3114577 29 kwi 2024 07:12

    I znowu pchaja sie w kolejne zlomy!! Elektryk to porazka przyszlosc to wodor, kiedy wladze tak pieknego miasta to zrozumieja? Jak wyszly testy elektrykow prazka!!!

    odpowiedz na ten komentarz