Pieniądze na remont ul. Krasickiego w Olsztynie. Co z resztą?

2024-04-28 15:00:00(ost. akt: 2024-04-26 15:37:11)
Wydłuża się zakończenie tramwajowego projektu. Skorzystać mają na tym kierowcy.
Budowa nowych linii tramwajowych była nie tylko jednym z największych, ale także najtrudniejszych projektów Olsztyna w ostatnich latach. Związane to było z zakresem i skomplikowanym charakterem inwestycji. Obejmowała ona nie tylko budowę torowisk czy zamówienie pojazdów, ale także przebudowę infrastruktury podziemnej, chodników, dróg i systemów kierowania ruchem. W efekcie wydłużyło to czas inwestycji.

Wpływ na to mają także dodatkowe roboty na ul. Krasickiego, z czego akurat kierowcy powinni się ucieszyć.

Dobre informacje z resortu infrastruktury
— Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało, że Olsztyn otrzyma 2,3 mln zł na „przebudowę konstrukcji nawierzchni jezdni ulicy Krasickiego” w uzupełnieniu projektu „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa” — informuje prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. — To ważna inwestycja i równie ważne pieniądze na jej przeprowadzenie, bo praktycznie pozwolą na remont zniszczonej nawierzchni jezdni, finalizując tym samym realizację II etapu budowy trakcji tramwajowej.

Podobnie udało się pozyskać dodatkowe środki przy budowie pierwszej linii tramwajowej, która połączyła ul. Kanta z centrum Olsztyna. W 2015 r. gmina Olsztyn pozyskała dodatkowe środki z funduszy unijnych, by poprawić nawierzchnię na tych częściach ul. Sikorskiego, których modernizacja nie została pierwotnie sfinansowana podczas realizacji tzw. projektu tramwajowego. Zostały dzięki temu wyremontowane trzy ostatnie fragmenty tej arterii: od skrzyżowania z ulicą Wilczyńskiego do skrzyżowania z ulicą Jarocką, fragment 80 metrów za skrzyżowaniem z ulicą Jarocką i od skrzyżowania z ulicą Tuwima do skrzyżowania z ulicą Dywizjonu 303.

W tym roku Polimex – wykonawca tramwajowej inwestycji – będzie jeszcze realizował za przeszło 12 mln zł dodatkowe prace polegające na remontach dróg wzdłuż linii tramwajowych. Chodzi o przebudowę ul. Synów Pułku i jezdni ul. Krasickiego na odcinku od skrzyżowania ul. Sobocińskiego z ul. Boenigka do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego. Będą też realizowane nasadzenia zieleni.

Teren budowy

Niezależnie od planowanego dodatkowego remontu ul. Krasickiego wykonawca nowych linii tramwajowych musi uporać się z innymi problemami. Na niedokończone roboty uwagę zwracał radny Mirosław Arczak. W odpowiedzi z ratusza dowiedział się, że uzyskano pozwolenie na użytkowanie (stan na marzec) estakady i układu torowego wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania linii tramwajowych oraz Węzeł Przesiadkowy Wysoka Brama, a także „odrębnych obiektów budowlanych”.

— Pozostały obszar, na którym realizowana jest przedmiotowa inwestycja, w dalszym ciągu jest terenem budowy, na którym odpowiedzialność za bezpieczeństwo użytkowników ponosi kierownik budowy, łącznie z poprowadzonym ruchem (użytkowaniem) tymczasowym i obowiązującą na tym obszarze Czasową Organizacją Ruchu — zaznacza prezydent Piotr Grzymowicz.

Tylko czekać, aż wydarzy się tragedia

Do czynienia z placem budowy wykonawca ma m.in. na Pieczewie. Na kłopoty wynikające z tego stanu rzeczy zwraca tym razem radna Zdzisława Tołwińska. Chodzi o odcinek łączący końcówkę ul. Wilczyńskiego z ul. Turkowskiego. Planowany jest tam trakt rowerowo-pieszy bez możliwości ruchu samochodów.

— Na dzień dzisiejszy jest to totalna samowolka, mieszkańcy są zbulwersowani tą niebezpieczną sytuacją, która zagraża życiu. Na początku były znaki zakaz parkowania, interwencje straży miejskiej. Obecnie nie ma nikogo, zero reakcji, każdy robi co chce, kierowcy pojazdów nie liczą się z nikim — twierdzi radna Tołwińska, która w tej sprawie złożyła interpelację w ratuszu. — Tworząc niebezpieczne sytuacje dla matek z dziećmi, dla dzieci, seniorów oraz pozostałych mieszkańców, tylko czekać, aż wydarzy się tragedia.

Władze Olsztyna odpowiadają, że „obecnie trwa procedowanie projektu zmiany stałej organizacji ruchu przygotowanego przez Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie”, który uzyskał już pozytywne opinie zarządcy drogi oraz Komendanta Miejskiego Policji w Olsztynie i został przedłożony do zatwierdzenia w Biurze Miejskiego Inżyniera Ruchu.

— Przedmiotowa droga położona jest na terenie budowy nowej linii tramwajowej, która aktualnie jest na ukończeniu, a tym samym nadal stanowi obszar będący w gestii wykonawcy realizującego inwestycję — zaznacza prezydent Piotr Grzymowicz. — W związku z powyższym oznakowanie przedmiotowej drogi i wyznaczenie w jej ciągu drogi pieszo-rowerowej nastąpi po dokonaniu ostatecznych odbiorów inwestycji tramwajowej oraz przekazaniu terenu w administrację ZDZiT w Olsztynie.

Grzegorz Szydłowski