Rzecznik Praw Konsumenta w Olsztynie ma coraz więcej pracy. Zmniejsza się liczba spraw, ale olsztynianie zgłaszają się na konsultacje

2024-03-17 09:00:31(ost. akt: 2024-03-15 14:47:22)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: pixabay.com

Od momentu, kiedy zmierzyliśmy się z pandemią zmniejszyła się liczba spraw, za to mamy więcej konsultacji. Po nich konsumenci, z czego się bardzo cieszę, potrafią samodzielnie poprowadzić swoją sprawę – mówi Jadwiga Urbańska, Miejski Rzecznik Konsumentów w Olsztynie.
15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Po raz pierwszy obchody odbyły się w 1983 roku, w rocznicę słynnego wystąpienia Johna F. Kennedy’ego. Prezydent USA w 1962 roku, przed Kongresem Stanów Zjednoczonych, wypowiedział sentencję: „Consumers, by definition, include us all” (z jęz. angielskiego: Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami). I zaprezentował projekt ustawy o prawach konsumentów.

W jakich sytuacjach można udać się po wsparcie Rzecznika Praw Konsumenta?

— W sytuacjach sporu między sprzedającym a kupującym, którym jest konsument. Za takiego uważamy osobę, która dokonuje zakupu towaru lub usług dla prywatnych potrzeb, a nie działalności zawodowej bądź gospodarczej — mówi Jadwiga Urbańska.

Jak wspomina rzeczniczka od momentu zmierzenia się z pandemią zmniejszyła się liczba spraw, za to wzrosła liczba konsultacji. Po nich konsumenci, mogą już samodzielnie poprowadzić własne sprawy.

— To praca bardzo wyczerpująca, bo nikt nie przychodzi do mnie pochwalić, jak świetnie zachował się sprzedawca. Przychodzą do mnie osoby będące już w poważnym konflikcie z przedsiębiorcą. Często są to sprawy, gdzie już nie da się nic zrobić. Trochę jak u lekarza, który nie jest w stanie wyleczyć niektórych chorób. Z takimi tematami też się mierzymy, a trzeba wiedzieć, że rzecznik nie ma uprawnień władczych, czyli nie może decydować, że np. to konsument ma rację. Rzecznik poszukuje drogi, korzystając z przepisów prawa. Wskazuje przedsiębiorcy, gdzie doszło do naruszenia, gdzie jest stosowana nieuczciwa praktyka rynkowa — tłumaczy rzeczniczka.

Do Miejskiego Rzeczniczka Konsumentów można zgłaszać się w Urzędzie Miasta przy pl. Jana Pawła II 1. Można też to zrobić telefonicznie pod nr telefonu 89 527 31 11.