Sygnalizacja świetlna na al. Piłsudskiego w Olsztynie? Czy to potrzebne?

2024-01-12 17:24:03(ost. akt: 2024-01-16 19:50:12)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Niedawno zakończona inwestycja tramwajowa rozwinęła sieć komunikacyjną Olsztyna. Od teraz, dzięki uruchomieniu linii 4 oraz 5 mieszkańcy Pieczewa oraz południowych osiedli mają ułatwiony dojazd m.in do centrum. Zmiany wprowadzone na trasie al. Piłsudskiego nie podobają się jednak niektórym kierowcom.
Powszechnie wiadomo, że inwestycja tramwajowa na al. Piłsudskiego wprowadziła spore zmiany komunikacyjne. Ograniczenie prędkości pojazdów do 30 km/h to tylko jeden z elementów całej inwestycji. Władze Olsztyna chcąc realnie wpłynąć na prędkość kierowców wprowadzili szereg ograniczeń takich jak wyniesione tarcze skrzyżowań, szykany wymuszające złamanie toru jazdy, wyniesione przejścia dla pieszych, zwężenia jezdni czy progi wyspowe. Dzięki temu jedna z najbardziej charakterystycznych ulic w Olsztynie miała stać się o wiele bardziej przyjazna dla pieszych i ograniczać ruch samochodów w ścisłym centrum miasta.

Na al. Piłsudskiego od początku skrzyżowania ul. 1. Maja i Pieniężnego, do stadionu Stomilu znajdują się aż 4 przystanki tramwajowo-autobusowe. Przy każdym z nich znajduje się oznakowane przejście dla pieszych, które są pozbawione sygnalizacji świetlnej.

Jak się okazuje w niektórych miejscach jest to duży problem dla kierowców. Na przystanku "Centrum", zaraz na przeciwko galerii handlowej, znajduje się jedno z najczęściej używanych przejść dla pieszych w całym Olsztynie. Nasi zmotoryzowani czytelnicy zwrócili uwagę, że podczas godzin szczytu przejechanie samochodem w tym miejscu graniczy z cudem.

Fot. Zbigniew Woźniak

Jak dobrze wiadomo ruch na przystankach w centrum jest bardzo duży. Nie tylko tam, ale i na przystankach "Hala Urania" i "Stadion Stomil" w niektóre dni również może być wzmożony, zwłaszcza że mieszczą się przy nich dwa popularne obiekty sportowe czy szkoły.

Czy na tych przystankach, pomimo ułatwień dla pieszych, powinna jednak powstać sygnalizacja świetlna, która ułatwi życie kierowcom?

Zapytaliśmy o to radnego Pawła Klonowskiego (KO).

— Absolutnie wykluczam zbudowanie na tak krótkim odcinku sygnalizacji świetlnej. Uspokojenie ruchu na al. Piłsudskiego było główną ideą podczas budowania inwestycji tramwajowej. Przejścia miały być naziemne i dające możliwość ze swobodnego korzystania z komunikacji miejskiej. Nie widzę żadnej potrzeby, aby taka sygnalizacja miałaby powstać na całym odcinku tej trasy. Sam jestem kierowcą i mogą stwierdzić, że wprowadzenie sygnalizacji świetlnej jeszcze bardziej utrudniłaby przejazd — mówi radny Klonowski.

Fot. Zbigniew Woźniak

Dokładnie takie samo pytanie zadaliśmy radnemu Mirosławowi Arczakowi, który po jego usłyszeniu... zaśmiał się:

— W 2016 roku w ścisłym centrum zostały wprowadzone zmiany, których celem jest ograniczenie nadmiernego ruchu samochodowego, a polepszenie warunków dla pieszych i pasażerów komunikacji miejskiej. Duże i licznie uczęszczane przejście przy Dukacie jest tego najlepszym przykładem. Obecny układ w tym miejscu uważam za optymalny. Gdybyśmy nawet wydali kilkadziesiąt tysięcy złotych na nową sygnalizację świetlną w centrum, to zapewniam kierowców, że zielone dla samochodów byłoby bardzo krótkie, bo priorytetem wciąż byłby ruch pieszych i dojścia do przystanków. Piesi w tej okolicy zawsze będą najliczniejsi z uwagi na galerię handlową, liczne urzędy, sąd oraz szkoły. Wspomnieć też należy o sezonowym, ale jednak zauważalnym ruchu turystów, którzy zwiedzają nasze śródmieście. Mając to wszystko na uwadze, zdecydowanie nie jestem zwolennikiem nowych sygnalizacji w centrum — zauważa radny Arczak.

Dojazd do centrum Olsztyna przez al. Piłsudskiego jest oczywiście najłatwiejszą drogą. Istnieje jednak jeszcze kilka innych alternatywnych tras, które pozwolą dotrzeć do centrum w bardziej komfortowy sposób.

Janusz Siennicki

Fot. Zbigniew Woźniak

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Grzes #3113250 18 sty 2024 10:45

    Łatwiej byłoby zamknąć ulicę dla ruchu samochodowego.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. und #3113226 16 sty 2024 17:46

    Teraz to już rzeczywiście nic nie pomoże. A korki w centrum będą coraz większe niezależnie od tego co mówią i robią urzędnicy. A wszystko zaczęło się prawie 20 lat temu jak nie zrobiono(czy aby nie odbyło się to bez pomocy) przejścia podziemnego dając wtedy pozwolenie na budowę kompleksu handlowego. Późniejsze próby ratowanie już nic nie dały i nie dadzą. Tu już nie ma rozsądnego rozwiązania. Olsztyn takim po prostu(nieprzejezdnym) miastem już pozostanie na wiele pokoleń. I nie piszę tego złośliwie bo nie mam żadnego już interesu a historię znam.

    Ocena komentarza: warty uwagi (33) odpowiedz na ten komentarz