PKP chce tunelu, a wy?

2020-03-24 20:08:04(ost. akt: 2020-03-24 20:43:40)
Dworzec Kolejowy

Dworzec Kolejowy

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Wygląda na to, że do końca marca nie poznamy projektu nowego olsztyńskiego dworca. Znamy jednak kilka ważnych szczegółów dotyczących tej jakże ważnej nie tylko dla mieszkańców miasta inwestycji.
Najważniejszy z nich jest taki, że część przestrzeni związanej z obsługa pasażerów zejdzie do podziemia. Dlaczego? Bo PKP chce połączyć Zatorze z dworcem za pomocą tunelu, a nie zadaszonej kładki. Tunel będzie jednak zbudowany od nowa.

– Przestrzeń przeznaczona na potrzeby związane z obsługą pasażerów będzie częściowo ulokowana na poziomie -1, a częściowo na poziomie 0. Dzięki temu podróżni – w zależności od lokalizacji środka lokomocji – będą mogli skorzystać także z usług towarzyszących – powiedział Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. dla portalu transport-publiczny.pl.

Ile będzie kosztować budowa nowego dowrca, tego dokładnie nie wiadomo. — Mamy zagwarantowane około 30 mln zł środków z funduszy unijnych, ale zamierzamy wykorzystać także środki własne — tłumaczył nam w lutym Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. — Całościowy koszt będziemy mogli określić po zakończeniu prac projektowych i przygotowaniu kosztorysu inwestorskiego. Ostateczna kwota przeznaczona na budowę nowego dworca w Olsztynie będzie określona po zakończeniu postępowania przetargowego na realizację prac budowlanych.

PKP zakłada, że budowa nowego dworca zakończy w połowie 2023 roku, bo wtedy też PKP PLK planują zakończyć przebudowę układu torowo-peronowego na olsztyńskim dworcu. Tu prace przygotowawcze też trwają, a same roboty powinny się zacząć na początku 2021 roku i zakończyć właśnie w połowie 2023 roku.

Przypomnijmy, że budynek nowego dworca PKP ma być połączony z nowym dworcem autobusowym. Ten z kolei ma się stać jednym z elementów galerii handlowej, którą w miejscu dotychczasowego dworca chce zbudować prywatna spółka. W grudniu Spółka Retial Provider kupiła od Przewozów Regionalnych wieżowiec koło dworca PKP.

Biurowiec zostanie wyburzony, a na tym terenie powstanie galeria handlowa oraz hotel. — Najpierw musimy uzyskać pozwolenie na rozebranie budynku, potem pozwolenie na budowę — mówił nam niedawno Rafał Twarowski, prezes spółki Retial Provider. — Powstanie nowa dominanta. Będzie to hotel. Ilu piętrowy, tego jeszcze nie wiadomo. Jednak architektonicznie nic się nie zmieni, kontekst tego miejsca zostanie zachowany.

oprac. Igor Hrywna
facebook.com/hrywna



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl

Co powinno połączyć dworzec z Zatorzem?
Zadaszona kładka
20.9%
Tunel
79.1%





Komentarze (23) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Real #2917054 | 88.156.*.* 6 maj 2020 22:28

    Zapomniałem zakończyć nieco sarkastycznie. Wielu tutaj płakało w rękaw, żeby wyburzać stary dworzec, takie dno i tak dalej, ale jak wam wybudują psią budę godną jakiegoś Makaronowa czy Bąków Wlk, to może paru oprzytomnieje. Tyle, że wtedy możecie sobie......wiecie, co?

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. Real #2917052 | 88.156.*.* 6 maj 2020 22:24

    Śmierdzi mi tu strasznie za dużo. No bo PKP przewiduje termin zakończenia realizacji ale ni jak nie potrafi określić - chociaż w przybliżeniu spodziewanych kosztów. Czyli co, NIE zakładają ILE mogą i chcą przeznaczyć? Po drugie, tunel i to jeszcze pełen podziemnej infrastruktury będzie drogi jak jasna d....., a do tego jak już ktoś zauważył "na wyjściu" na wysokość 3-go piętra trzeba będzie zaginać z bagażami. Podejrzewam zatem, że skoro chcą upychać w tunelu część infrastruktury obsługi pasażerów, to dworzec będzie kurduplowaty albo będzie galerią (z mnóstwem sklepów i salonów) udającej zaledwie dworzec. Stąd jakaś mało zrozumiała niemożność określenia kosztów, chociaż w założeniach. Oj śmierdzi mi tutaj jakimś gnojem na odległość!!!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. A MY CHCEMY WIADUKT #2906354 | 88.156.*.* 15 kwi 2020 08:21

    POŁACZYŁ ZATORZE , BYŁ PRZEJEZDNY DLA SAMOCHODOW , CHODNIK DLA PIESZYCH SCIEZKA ROWEROWA , ROZŁADUJE KORKI , KUMACIE NIEPOCZYTALNI

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. - #2894778 | 188.147.*.* 27 mar 2020 13:18

    Może kładkę i tunel zrobić z dużą windą i schodami ruchomymi. Mały budynek po stronie Zientary Malewskiej. Windy na każdy peron i schody ruchome.

    odpowiedz na ten komentarz

  5. klękajcie narody #2893438 | 80.48.*.* 25 mar 2020 14:00

    chciałbym tylko zauważyć że różnica poziomów pomiędzy dworcem a zientary- malewskiej to jakieś 12m czyli na wyjściu z tunelu trzeba będzie wejść po schodach na trzecie piętro z walizką :D z czego się cieszycie bezmózgi? a to tylko początek chójni jaką chce nam zgotować PKP do spółki z retialem.

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (23)