Niedziela, 5 kwietnia 2020. Imieniny Ireny, Kleofasa, Wincentego

Parkingi przy sklepach pod lupą UOKiK. Czy klienci są wprowadzani w błąd?

2020-02-25 19:06:13 (ost. akt: 2020-02-25 17:16:41)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Prezes UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. Ze skarg konsumentów wynika, że brakuje rzetelnej informacji o zasadach korzystania z parkingu, w wyniku czego jego zarządca nalicza wysokie opłaty wynoszące 150 zł lub 90 zł. Zarządca parkingu nie uznaje również reklamacji konsumentów, którzy są w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku dotarło ponad sto sygnałów dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. O nieprawidłowościach i negatywnych doświadczeniach klientów sklepów informowali również rzecznicy konsumentów. Parkingami tymi zarządza między innymi spółka TD System. Klienci zwracają uwagę na niejasne zasady korzystania z parkingu, złe oznakowanie, a także skarżą się na to, że firma odmawia uznania reklamacji.

Choć pierwsze 60 lub 90 minut parkowania (w zależności od lokalizacji parkingu) dla klientów sklepu jest bezpłatne, aby z tego skorzystać, trzeba pobrać bilet parkingowy z parkomatu i umieścić go za przednią szybą samochodu w dobrze widocznym miejscu. Jeśli klient sklepu tego nie zrobi, zarządca parkingu nalicza opłatę w wysokości 150 zł albo 90 zł.

Ze skarg konsumentów wynika, że parkingi są niewłaściwie oznakowane, przez co konsumenci nie wiedzą, że należy pobrać bilet. Często zdarza się też, że konsumenci drukują bilet, ale nie umieszczają go we wskazanym miejscu – na przykład zabierają go ze sobą. Ich reklamacja jest później rozpatrywana negatywnie, mimo że przesyłają firmie bilet i paragon ze sklepu. Firma jest nieugięta również w sytuacjach, gdy konsument zostawił bilet w samochodzie, ale ten przy zamykaniu drzwi zsunął się z deski rozdzielczej na podłogę. Zdarza się również, że zanim zdążą pobrać bilet i wrócić z nim do samochodu, obsługa parkingu wystawia wezwanie do zapłaty.

— Konsument nie może być wprowadzani w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi — mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes Urzędu przygląda się działaniom firmy TD System i analizuje, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów, co dałoby podstawy do wszczęcia postępowania właściwego. Na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. Nie wyklucza się kolejnych działań dotyczących także parkingów przy innych sieciach.

Źródło informacji: UOKiK

Tu można uzyskać pomoc:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (23) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Mrągowianin #2877075 | 83.31.*.* 27 lut 2020 21:46

    przede wszystkim parkingi przy takich sklepach jak Biedronka czy Kaufland i inne powinny być darmowe, bo sklepy z tego korzystają bo mają klientów. I jak my mrągowiacy wiemy w Mrągowie parkingi pod takimi sklepami i nikt kierowców nie ściga by płacili kary, a ponadto wszystkie parkingi są darmowe w Mrągowie, pomimo, że tych parkingów jest trochę za mało zwłaszcza w centrum ale ten brak, jakoś sobie kierowcy radzą.I mam tylko jedną prośbę by co niektórzy kierowcy nie zajmowali swuch miejsc parkingowych albo 1,5 mijsca parkingowego.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Andy #2876314 | 81.190.*.* 26 lut 2020 18:00

    Na jakiej podstawie sklepy otrzymują moje dane osobowe do wystawienia mandatu?

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Viki #2876308 | 188.147.*.* 26 lut 2020 17:55

    Skoro biedronka ma sklep to niech zapewnia parking ,a pajac dobrze widzi że ktoś idzie do sklepu i tylko żeruje na nie uwadze innych.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. Real #2876259 | 88.156.*.* 26 lut 2020 16:14

    Odnoszę takie dziwne wrażenie, że wiele osób NIE rozumie istoty rzeczy. Nie wiem z czego to wynika – z jakiegoś przekonania, że WSZYSTKO się im należy, czy z durnego rozumienia swoich praw. Prawda jest brutalna i czas popatrzeć trzeźwo na to wszystko. Primo: NIC, nikomu się NIE należy, bo za wszystko TRZEBA płacić prawdziwą kasą!!!!! Secundo: parkingi pod dyskontami, mają służyć WYŁĄCZNIE, podkreślam – wyłącznie klientom tych dyskontów!!!! Tercio: Polak, to taki przekorny gościu, który ma w d….e wszelkie reguły, zasady i regulacje dlatego IGNORUJE fakt, że pod dyskontem jest miejsce dla klientów DYSKONTU, a nie do parkowania całodobowego swojego grata. Quarto: parkomaty wprowadzono (i słusznie) aby przegonić wszelkiej maści cwaniaczków, a zapewnić miejsce swoim dobroczyńcom, czyli klientom, którzy mają pragnienie zostawienia w dyskoncie swojej kasy i tym samym dawać tym dyskontom zarobek. Quinto: kierowca, który parkuje na parkingu ma z reguły do parkomatu nie więcej jak 30-50 mb, czyli naprawdę niewiele. Wydrukowanie biletu parkingowego i umieszczenie go za przednią szybą, to tak prosta czynność, którą mógłby wykonać nawet pies ogrodnika, gdyby tylko umiał naciskać guzik i otwierać drzwi samochodu. Zatem NIE wymagająca wysiłku intelektualnego i fizycznego. Jeśli ktokolwiek uprawia pieprzoty i robi z tego problem, bo mu się NIE CHCIAŁO czy NIE CHCE wykonać tak prostej czynności, a potem podnosi larum, że ktoś od niego chce stówę „za karę” NIECH kurza twarz płaci. Ja bym ustanowił 2, a może i 3 stówy kary. Wtedy może przestali by mędrkować co niektórzy. W końcu na własnym terenie MOGĘ ustanowić karę jaką mi przyniesie fantazja. Brawo dyskonty!!!!! Chcę zawsze mieć możliwość zaparkować, gdy przyjadę po zakupy – brawo my.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (5)

    1. Taxi #2876128 | 83.28.*.* 26 lut 2020 13:11

      Tymi prywatnymi parkingami zarządza ktoś komu wyłącznie zależy na (bezprawnym) wymuszeniu kary duuużo wyższej niż opłaty. Sposobów jest wiele, najlepszym jest przesłanie Wezwania pół roku później... bezprawnego ale... durny dziadek i kobita płacą.....

      ! - + odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (23)