Parkingi przy sklepach pod lupą UOKiK. Czy klienci są wprowadzani w błąd?

2020-02-25 19:06:13(ost. akt: 2020-02-25 17:16:41)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Prezes UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. Ze skarg konsumentów wynika, że brakuje rzetelnej informacji o zasadach korzystania z parkingu, w wyniku czego jego zarządca nalicza wysokie opłaty wynoszące 150 zł lub 90 zł. Zarządca parkingu nie uznaje również reklamacji konsumentów, którzy są w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku dotarło ponad sto sygnałów dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. O nieprawidłowościach i negatywnych doświadczeniach klientów sklepów informowali również rzecznicy konsumentów. Parkingami tymi zarządza między innymi spółka TD System. Klienci zwracają uwagę na niejasne zasady korzystania z parkingu, złe oznakowanie, a także skarżą się na to, że firma odmawia uznania reklamacji.

Choć pierwsze 60 lub 90 minut parkowania (w zależności od lokalizacji parkingu) dla klientów sklepu jest bezpłatne, aby z tego skorzystać, trzeba pobrać bilet parkingowy z parkomatu i umieścić go za przednią szybą samochodu w dobrze widocznym miejscu. Jeśli klient sklepu tego nie zrobi, zarządca parkingu nalicza opłatę w wysokości 150 zł albo 90 zł.

Ze skarg konsumentów wynika, że parkingi są niewłaściwie oznakowane, przez co konsumenci nie wiedzą, że należy pobrać bilet. Często zdarza się też, że konsumenci drukują bilet, ale nie umieszczają go we wskazanym miejscu – na przykład zabierają go ze sobą. Ich reklamacja jest później rozpatrywana negatywnie, mimo że przesyłają firmie bilet i paragon ze sklepu. Firma jest nieugięta również w sytuacjach, gdy konsument zostawił bilet w samochodzie, ale ten przy zamykaniu drzwi zsunął się z deski rozdzielczej na podłogę. Zdarza się również, że zanim zdążą pobrać bilet i wrócić z nim do samochodu, obsługa parkingu wystawia wezwanie do zapłaty.

— Konsument nie może być wprowadzani w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi — mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes Urzędu przygląda się działaniom firmy TD System i analizuje, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów, co dałoby podstawy do wszczęcia postępowania właściwego. Na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. Nie wyklucza się kolejnych działań dotyczących także parkingów przy innych sieciach.

Źródło informacji: UOKiK


Komentarze (23) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Eee #2875788 | 88.156.*.* 25 lut 2020 19:59

    Parking Lidla na bałtyckiej jest świetnie oznakowany ale większości się nie chce po ten bilecik pójść. Takie leniwe społeczeństwo mamy że nie dość że podjada po sklep to jeszcze nie zrobią kilku kroków aby zanieść bilet za szybę. Później rosną takie roszczeniowe sebixy i karyny bo rodzice też o wszystko się kłócili że źle oznakowane itd. Zachecam przyjrzeć się ile osób olewa owe bilety pod Lidlem, ale gdyby dostali mandat to by dzwonili od razu po telewizje no bo przecież jako to

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Ox #2875798 | 5.173.*.* 25 lut 2020 20:16

      Taka prosta zasada.Jak na wyjezdzie jest szlaban bilet mozna zabrać.Np w Galeriach Handlowych i pod szpitalami.Jak nie ma jak pod marketami czy na terenie strefy parkowania bilet za szybę.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    2. Real #2875802 | 88.156.*.* 25 lut 2020 20:34

      No własnie, już tu ktoś zauważył. Nie chce się wydrukować bileciku a potem jazgot. Takie to ignoranckie, malkontenckie i niekiedy aroganckie. Masakra. Polacy zrobili się jacyś tacy dziwni. Bo jak wyjadą do bardziej cywilizowanego kraju, to naprawdę dziw bierze, jak oni wszystko DOBRZE rozumieją. Ale tu u siebie, w Polsce olewka większa od Niagary, a żądania to mają że ho, ho!!!!! To naprawdę dziwni ludzie.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. Jaa #2875818 | 83.5.*.* 25 lut 2020 21:11

        Ja jestem zadowolona, 2x w roznych miastach uznano mi reklamacje.

        odpowiedz na ten komentarz

      2. zastanawiam się #2875823 | 37.248.*.* 25 lut 2020 21:20

        Po co komu bilecik staje na parkingu tylko po to aby zrobić zakupy po zakupach wyjeżdżam i mnie nie ma po co bilecik i w jakim to jest celu

        odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

        Pokaż wszystkie komentarze (23)