Wtorek, 21 maja 2019. Imieniny Jana, Moniki, Wiktora

Nowa metoda testowana przez drogowców z Olsztyna. Asfalt odejdzie do lamusa? [ZDJĘCIA]

2019-05-14 12:27:32 (ost. akt: 2019-05-14 12:39:27)

Autor zdjęcia: GDDKiA Olsztyn

Po raz pierwszy w rejonie Olsztyna, na jednej z dróg dojazdowych powstałych przy okazji budowy obwodnicy miasta, zastosowano nawierzchnię wykonaną w technologii betonu wałowanego RCC (ang. Roller Compacted Concrete).

Na czym polega ta nowatorska technologia? Jak przekonują drogowcy, może mieć zastosowanie do budowy dróg lokalnych, placów postojowych, a także parkingów. Na obwodnicy Olsztyna wykorzystano ją w celu sprawdzenia możliwości użycia tej technologii w warunkach lokalnych. Dodatkowo, żeby nawierzchnia osiągnęła optymalny współczynnik tarcia zastosowano różne metody wykończenia betonu:
— „na gładko” po walcu
— teksturowanie za pomocą maty jutowej
— teksturowanie poprzez szczotkowanie

Beton wałowany RCC to odmiana mieszanki betonowej o optymalnej wilgotności, zbliżonej do wilgotności gruntu. Do wbudowania stosuje się mieszanki o konsystencji wilgotnej z optymalną zawartością wody. Zbyt mała zawartość wody powoduje, że mieszanka nie zostanie prawidłowo zagęszczona, a zbyt duża prowadzi do nierówności poprzez nadmierne zagłębianie się walca w mieszance betonowej. Beton wałowany RCC układany jest standardowym rozściełaczem asfaltowym i zagęszczany przy użyciu walców drogowych.

W celu dokładnego sprawdzenia jakości tego rozwiązania, wykonany w technologii betonu wałowanego odcinek będzie podlegał specjalnemu programowi badań w laboratoriach wykonawcy, dostawcy betonu oraz GDDKiA. W przypadku sprawdzenia się tej technologii, beton wałowany może stać się alternatywną metodą budowy dróg lokalnych, będąc konkurencją dla technologii nawierzchni asfaltowych.

***
Przypomnijmy, że to nie jedyne, nowe rozwiązanie drogowe, które zostało wprowadzone w naszym województwie. Kilka lat temu burmistrz Kisielic wyłożył jedną z gminnych dróg kauczukiem, przez co Goryń stał się jedną z najpopularniejszych miejscowości w Polsce. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj


Równie przełomowym rozwiązaniem była... ścieżka rowerowa świecąca w ciemności. Pierwsza taka ścieżka w Polsce powstała w pobliżu Lidzbarka Warmińskiego, na szlaku prowadzącym nad Jezioro Wielochowskie. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.










Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (21) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Lxx #2733655 | 79.190.*.* 17 maj 2019 13:52

    Jak zwykle trzeba narzekać. Skoro wszyscy wiedzą wszystko na ten temat, dziwić się można, dlaczego nigdy wcześniej o tym nie pisali.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. taka prawda #2733400 | 176.221.*.* 16 maj 2019 22:25

    dziury najlepiej łata się gównem, te w zębach też

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Luft #2733147 | 83.9.*.* 16 maj 2019 12:44

    Czego to już uczeni amerykańscy nie wynaleźli, ponoć to oni pierwsi odkryli ze muchomor jest niejadalny.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. Jadwiga_Misiak #2732598 | 217.99.*.* 15 maj 2019 10:48

    Sporo dawnych autostrad we wschodnich Niemczech posiadało nawierzchnię wykonaną z betonu. Jazda po niej była wyczuwalna poprzez cykliczny stukot. Dobrze, że testują. Stojąc w miejscu daleko nie zajdziemy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. Janushek #2732529 | 79.185.*.* 15 maj 2019 08:02

    Przy naszych amplitudatch temperaturowych ta droga się rozpadnie lada moment.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (21)