Nowa metoda testowana przez drogowców z Olsztyna. Asfalt odejdzie do lamusa? [ZDJĘCIA]

2019-05-14 12:27:32(ost. akt: 2019-05-14 12:39:27)

Autor zdjęcia: GDDKiA Olsztyn

Po raz pierwszy w rejonie Olsztyna, na jednej z dróg dojazdowych powstałych przy okazji budowy obwodnicy miasta, zastosowano nawierzchnię wykonaną w technologii betonu wałowanego RCC (ang. Roller Compacted Concrete).
Na czym polega ta nowatorska technologia? Jak przekonują drogowcy, może mieć zastosowanie do budowy dróg lokalnych, placów postojowych, a także parkingów. Na obwodnicy Olsztyna wykorzystano ją w celu sprawdzenia możliwości użycia tej technologii w warunkach lokalnych. Dodatkowo, żeby nawierzchnia osiągnęła optymalny współczynnik tarcia zastosowano różne metody wykończenia betonu:
— „na gładko” po walcu
— teksturowanie za pomocą maty jutowej
— teksturowanie poprzez szczotkowanie

Beton wałowany RCC to odmiana mieszanki betonowej o optymalnej wilgotności, zbliżonej do wilgotności gruntu. Do wbudowania stosuje się mieszanki o konsystencji wilgotnej z optymalną zawartością wody. Zbyt mała zawartość wody powoduje, że mieszanka nie zostanie prawidłowo zagęszczona, a zbyt duża prowadzi do nierówności poprzez nadmierne zagłębianie się walca w mieszance betonowej. Beton wałowany RCC układany jest standardowym rozściełaczem asfaltowym i zagęszczany przy użyciu walców drogowych.

W celu dokładnego sprawdzenia jakości tego rozwiązania, wykonany w technologii betonu wałowanego odcinek będzie podlegał specjalnemu programowi badań w laboratoriach wykonawcy, dostawcy betonu oraz GDDKiA. W przypadku sprawdzenia się tej technologii, beton wałowany może stać się alternatywną metodą budowy dróg lokalnych, będąc konkurencją dla technologii nawierzchni asfaltowych.

***
Przypomnijmy, że to nie jedyne, nowe rozwiązanie drogowe, które zostało wprowadzone w naszym województwie. Kilka lat temu burmistrz Kisielic wyłożył jedną z gminnych dróg kauczukiem, przez co Goryń stał się jedną z najpopularniejszych miejscowości w Polsce. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj


Równie przełomowym rozwiązaniem była... ścieżka rowerowa świecąca w ciemności. Pierwsza taka ścieżka w Polsce powstała w pobliżu Lidzbarka Warmińskiego, na szlaku prowadzącym nad Jezioro Wielochowskie. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.










Komentarze (22) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. buq #2732044 | 31.6.*.* 14 maj 2019 13:10

    Studzienki się nauczcie k..a klaść najpierw równo, niedojdy

    Ocena komentarza: warty uwagi (28) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Pioter #2732031 | 83.5.*.* 14 maj 2019 12:52

      a kto ma betoniarnie ? No Pioter powiedz - kto ma ? Ano rodzinka ma. Już można świętować, będą drogi z betonu, będzie i hajs.

      Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

      1. pez #2732509 | 83.9.*.* 15 maj 2019 07:23

        "Beton wałowany został po raz pierwszy użyty na początku lat osiemdziesiątych przy budowie zapór Shimajigawa w Japonii i Willow Creek (Oregon) w USA. " Ale nowość! Sprzed 40 lat

        Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

      2. Pioter #2732041 | 213.19.*.* 14 maj 2019 13:05

        kielbasa nie wedlina szwagier nie rodzina ale zyc tysz musi :)

        Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. On #2732103 | 185.138.*.* 14 maj 2019 14:22

          Hahaha za granicą już dawno takie drogi robią.

          Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

        Pokaż wszystkie komentarze (22)