Na święta wydamy prawie 22 miliardy złotych
2024-12-09 11:09:59(ost. akt: 2024-12-09 11:27:30)
Według najnowszego badania IBRiS tegoroczne wydatki świąteczne przeciętnego gospodarstwa domowego wyniosą 1575,95 zł, co oznacza wzrost o około 8 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. To najwyższy wynik w ostatnich pięciu latach, co w opinii autorów raportu może być efektem inflacji, ale także większej gotowości do świątecznych wydatków. W sumie polscy konsumenci wydadzą na święta Bożego Narodzenia 21,9 mld zł.
Jak zauważono w raporcie, prezenty są dla respondentów mniej ważne niż kiedyś. Chociaż kwota przeznaczana na święta rośnie, zmienia się struktura wydatków. W tym roku Polacy przeznaczą na prezenty 51 proc. świątecznego budżetu, podczas gdy w 2023 roku było to 66 proc. całej sumy. W ocenie autorów powodem tego może być to, że większą część środków pochłaniają inne kategorie, takie jak żywność, dekoracje czy organizacja rodzinnych spotkań.
Ponad połowa (56,7 proc.) badanych zadeklarowała, że wyda na święta tyle samo co rok wcześniej. Zwiększyć wydatki planuje 24 proc. respondentów, a 13 proc. przewiduje zmniejszenie świątecznego budżetu. „To pokazuje, że mimo rosnących kosztów świątecznych Polacy starają się utrzymać swoje finanse w ryzach” — zaznaczono w raporcie.
Z badania wynika, że coraz częściej odkładamy zakupy na ostatnią chwilę. W tym roku 52 proc. badanych wskazało, że zacznie finalizować świąteczne zakupy w drugiej połowie grudnia, czyli tuż przed świętami. To wyraźny wzrost w porównaniu z 2023 rokiem, kiedy tej odpowiedzi udzieliło 38 proc. ankietowanych. Jednocześnie widoczny jest niewielki wzrost grupy osób, które planują wydatki z wyprzedzeniem — zrobienie zakupów już w listopadzie zadeklarowało 14,3 proc. badanych. Rok wcześniej w ten sposób odpowiedziało 11 proc. respondentów.
Większość zakupów spożywczych zostanie zrealizowana w dyskontach, gdzie wiktuały ma zamiar kupić 67,4 proc. badanych. Skorzystanie z oferty hiper- lub supermarketów zadeklarowało 39,9 proc. respondentów. Na bazarach chce żywność kupić 33,6 proc. osób, zaś 33,4 proc. wybierze konkretny sklep (nie dyskont czy hiper- lub supermarket). Zakupić produkty żywnościowe w internecie planuje 15,3 proc. pytanych, a 5,5 proc nie potrafiło wskazać jakiejkolwiek odpowiedzi.
Większość zakupów spożywczych zostanie zrealizowana w dyskontach, gdzie wiktuały ma zamiar kupić 67,4 proc. badanych. Skorzystanie z oferty hiper- lub supermarketów zadeklarowało 39,9 proc. respondentów. Na bazarach chce żywność kupić 33,6 proc. osób, zaś 33,4 proc. wybierze konkretny sklep (nie dyskont czy hiper- lub supermarket). Zakupić produkty żywnościowe w internecie planuje 15,3 proc. pytanych, a 5,5 proc nie potrafiło wskazać jakiejkolwiek odpowiedzi.
Najczęściej pod choinką pojawiać się będą kosmetyki, które jako prezent ma zamiar kupić 38,5 proc. badanych. Zabawki kupi 33,9 proc. ankietowanych, słodycze — 30,8 proc., ubrania — 29,1 proc., a sprzęt elektroniczny (tablet, telefon, komputer, konsola) — 24,2 proc. Z myślą o obdarowaniu książki kupi 21,8 proc. respondentów, 17,5 proc. wyda pieniądze na biżuterię, 10,3 proc. na karty podarunkowe, a 7,8 proc. na gry komputerowe. Z kolei 26,5 proc. respondentów ma zamiar podarować gotówkę. Wreszcie 17,9 proc. badanych nie miało w tej mierze jeszcze sprecyzowanych planów.
(PAP)
(PAP)
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez