Gimnazjaliści z Rozóg rozwijali swoje umiejętności w Chorwacji
2017-05-21 22:40:07(ost. akt: 2017-05-21 22:42:49)
Podróż 8 uczniów i 3 nauczycieli z Gimnazjum im. ks. Jana Twardowskiego w Rozogach do Chorwacji to kolejne zrealizowane zadanie w ramach projektu ,,Przez zdolności artystyczne do rozwiniętych umiejętności podstawowych” Programu Erasmus +.
Celem wyjazdu były warsztaty międzynarodowe pt. ,,Sztuka regionu – rzeźba ze słomy, drama i tańce wielu kultur”, które zorganizowała Szkoła Podstawowa z Dardy.
Uczniowie, pod czujnym okiem chorwackich nauczycieli, pracując w trzech grupach (teatralnej, muzyczno - tanecznej i plastycznej), przygotowali i przestawili publicznie, dla rodziców i zaproszonych gości, chorwacką sztukę "Las Stribora". Dyscyplina, konsekwencja, profesjonalizm i cierpliwość w pracy zespołu teatralnego i tanecznego oraz pomysłowość i kreatywność nad tworzeniem kostiumów i dekoracji w klubie plastycznym zrobiły wrażenie na nauczycielach z Polski, Grecji i Słowenii.
Uczniowie nauczyli się także, od lokalnego rzeźbiarza, robienia rzeźb ze słomy. Najpierw każdy sam, wzorując się na miejscowym artyście, wykonał własną propozycję, a następnie wszyscy razem pracowali nad wspólnym projektem – kilkumetrowym Jajkiem Wielkanocnym ozdobionym symbolami różnych narodów. Wydarzenie to było na tyle istotne, że relacjonowano je na żywo w ogólnonarodowej chorwackiej telewizji HRT, a wywiadu udzielała koordynatorka projektu – pani Anita Dąbrowska.
W ostatnim dniu odbyła się Konferencja dyrektorów szkół na temat znaczenia projektów unijnych i ich wpływu na uczestniczące w nich szkoły.
Podczas pobytu w Chorwacji, wszyscy uczestnicy warsztatów, mieli okazję poznać historię, kulturę i atrakcje turystyczne regionu Osijecko – Barańskiego, w którym leży miasto Darda, znane głównie ze szczątków Mostu Sulejmana - niemal ośmiokilometrowego mostu nad rzeką Drawą łączącego Dardę z Osijekiem, który został wybudowany przez Turków w XVI w.
W programie znalazły się min. Osijek - stolica Baranii, czwarta co do wielkości aglomeracja Chorwacji, a w niej: Muzeum Archeologiczne i Muzeum Slawonii, Górne miasto – jedna z najbardziej cenionych starówek Chorwacji, kościół św. Piotra i Pawła a także skansen w Karanac, Batina – wioska nad Dunajem, na granicy z Serbią i Węgrami, gdzie znajduje się pomnik z czasów II wojny światowej jako masowy grób po jednej z najkrwawszych bitew II wojny światowej na ziemi jugosłowiańskiej, Kopaćki rit – największy i najatrakcyjniejszy, naturalny teren bagienny w Europie, Belje – największe przedsiębiorstwo w okolicy Darda, na które składa się 650 hektarów winnic, najnowocześniejsze w Europie zakłady winiarskie oraz 500 – letnie piwnice, gdzie dojrzewają wina.
Uczestnicy wyjazdu podzielili się wrażeniami z pobytu w Chorwacji z rodzicami podczas kwietniowej wywiadówki, na którą zaproszono również władze gminy, miejscowych radnych oraz przedstawicieli instytucji. Wszyscy zwrócili uwagę na gościnność Chorwatów, wsparcie, życzliwość i troskę rodzin, u których mieszkali uczniowie a także praktyczne wykorzystanie języka angielskiego w codziennych kontaktach.
Uczniowie podkreślali też, że nie warto obawiać się nowych rzeczy i każdy powinien chętnie brać udział w tego typu projektach, gdyż jest to bardzo ciekawe i niepowtarzalne przeżycie.
Uczniowie, pod czujnym okiem chorwackich nauczycieli, pracując w trzech grupach (teatralnej, muzyczno - tanecznej i plastycznej), przygotowali i przestawili publicznie, dla rodziców i zaproszonych gości, chorwacką sztukę "Las Stribora". Dyscyplina, konsekwencja, profesjonalizm i cierpliwość w pracy zespołu teatralnego i tanecznego oraz pomysłowość i kreatywność nad tworzeniem kostiumów i dekoracji w klubie plastycznym zrobiły wrażenie na nauczycielach z Polski, Grecji i Słowenii.
Uczniowie nauczyli się także, od lokalnego rzeźbiarza, robienia rzeźb ze słomy. Najpierw każdy sam, wzorując się na miejscowym artyście, wykonał własną propozycję, a następnie wszyscy razem pracowali nad wspólnym projektem – kilkumetrowym Jajkiem Wielkanocnym ozdobionym symbolami różnych narodów. Wydarzenie to było na tyle istotne, że relacjonowano je na żywo w ogólnonarodowej chorwackiej telewizji HRT, a wywiadu udzielała koordynatorka projektu – pani Anita Dąbrowska.
W ostatnim dniu odbyła się Konferencja dyrektorów szkół na temat znaczenia projektów unijnych i ich wpływu na uczestniczące w nich szkoły.
Podczas pobytu w Chorwacji, wszyscy uczestnicy warsztatów, mieli okazję poznać historię, kulturę i atrakcje turystyczne regionu Osijecko – Barańskiego, w którym leży miasto Darda, znane głównie ze szczątków Mostu Sulejmana - niemal ośmiokilometrowego mostu nad rzeką Drawą łączącego Dardę z Osijekiem, który został wybudowany przez Turków w XVI w.
W programie znalazły się min. Osijek - stolica Baranii, czwarta co do wielkości aglomeracja Chorwacji, a w niej: Muzeum Archeologiczne i Muzeum Slawonii, Górne miasto – jedna z najbardziej cenionych starówek Chorwacji, kościół św. Piotra i Pawła a także skansen w Karanac, Batina – wioska nad Dunajem, na granicy z Serbią i Węgrami, gdzie znajduje się pomnik z czasów II wojny światowej jako masowy grób po jednej z najkrwawszych bitew II wojny światowej na ziemi jugosłowiańskiej, Kopaćki rit – największy i najatrakcyjniejszy, naturalny teren bagienny w Europie, Belje – największe przedsiębiorstwo w okolicy Darda, na które składa się 650 hektarów winnic, najnowocześniejsze w Europie zakłady winiarskie oraz 500 – letnie piwnice, gdzie dojrzewają wina.
Uczestnicy wyjazdu podzielili się wrażeniami z pobytu w Chorwacji z rodzicami podczas kwietniowej wywiadówki, na którą zaproszono również władze gminy, miejscowych radnych oraz przedstawicieli instytucji. Wszyscy zwrócili uwagę na gościnność Chorwatów, wsparcie, życzliwość i troskę rodzin, u których mieszkali uczniowie a także praktyczne wykorzystanie języka angielskiego w codziennych kontaktach.
Uczniowie podkreślali też, że nie warto obawiać się nowych rzeczy i każdy powinien chętnie brać udział w tego typu projektach, gdyż jest to bardzo ciekawe i niepowtarzalne przeżycie.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez