Książka Ryszarda Kowalskiego dla miłośników żeglugi

2017-12-31 12:00:00(ost. akt: 2017-12-31 14:12:21)
Książka Ryszarda Kowalskiego została doceniona przez czytelników w Niemczech. W swojej recenzji Bernd Schwarz napisał o niej: książka, jakiej życzą sobie miłośnicy żeglugi.
Pan Uwe Hahnkamp, tłumacz książki Ryszarda Kowalskiego pt. „OSTRÓDA – IŁAWA – ELBLĄG. Z dziejów żeglugi śródlądowej”, wydanej w 2016 r. z inicjatywy Związku Gmin Kanału Ostródzko-Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego, dostarczył nam tłumaczenie recenzji tej książki, zamieszczonej w numerze 2. niemieckiego czasopisma „Navalis” z 2017 roku. Ów półrocznik poświęcony jest historii żeglugi śródlądowej, budowie statków dla tej żeglugi i drogom wodnym. Autorem recenzji jest Pan Bernd Schwarz z Haale, autor wielu książek i publikacji na temat niemieckiej żeglugi śródlądowej.

Recenzja
„Ten tom poprzedziła wydana w 2012 r. publikacja „100 lat żeglugi pasażerskiej: Ostróda – Iława – Elbląg 1912 – 2012”. Nowe opracowanie przynosi niemieckim zainteresowanym jeden decydujący postęp: wszystkie teksty są w równych częściach
sporządzone w językach polskim i niemieckim (tłumaczenie Uwe Hahnkamp).


Na wstępie opisani są Georg Steenke i zaprojektowany przez niego Kanał Elbląski. Następnie jest tak samo dokładny rozdział o żegludze z Elbląga do Ostródy i Iławy. Kolejny rozdział, w którym również wspomniana jest żegluga morska, poświęcony jest żegludze Elbląskiej XIX i XX wieku. Zasługuje na uwagę w nim aktualne zdjęcie byłego budynku administracyjnego firmy Schichau, która była w końcu kiedyś jedną z najbardziej znaczących niemieckich stoczni. Dzisiaj należy do francuskiego koncernu Alstom.

Bardzo szczegółowo omówiono Urząd Budownictwa Wodnego w Ostródzie łącznie ze stocznią i taborem statków. Z państwowego kiedyś małego zakładu stoczniowego rozwinęło się po 1945 r. przedsiębiorstwo szkutnicze, dzisiaj pokaźnej wielkości.
Na wyraz uznania zasługuje Adolf Tetzlaff ze swoim przedsiębiorstwem żeglugowo- pasażerskim w Ostródzie. Przy czym Waldemar Danielewicz wniósł dobrze udokumentowaną listę statków z najważniejszymi danymi technicznymi i dokładnymi losami statków.

Rozwój po 1945 r. zawiera opis usunięcia szkód wojennych i pierwszych prób wznowienia żeglugi. Byłe niemieckie statki remontowano, częściowo przebudowywano i znowu użytkowano. Po latach musiały jednak wyjść z obiegu i zostały zastąpione przez nowo wybudowane polskie. Na szlaku wodnym działali wtedy państwowi armatorzy, których przyporządkowanie i przekształcenia są dobrze przedstawione. Wydarzenia po latach 1989/90 dały w rezultacie powrót prywatnych inicjatyw. To też zostało udokumentowane.

Obszerny wybór zdjęć (wśród nich dużo ówczesnych widokówek), faksymiliów, map, rysunków statków i znaków armatorskich na kominach nie pozostawia prawie nic do życzenia. Imponuje również bardzo obszerna bibliografia.
Reasumując: książka, jakiej życzą sobie miłośnicy żeglugi”.
Bernd Schwarz


Kowalski, Ryszard: OSTRÓDA – IŁAWA – ELBLĄG. Z dziejów żeglugi śródlądowej; OSTERODE – DEUTSCH EYLAU – ELBING. Aus der Geschichte der Binnenschifffahrt,
Edytor „Wers” Olsztyn 2016, ISBN 978-83-60488-61-4; 216 stron; 457 ilustracji; 50 PLN (ok.12 Euro)



Źródło: Gazeta Olsztyńska

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5