To ważna linia dla mieszkańców i turystów. Czasu na modernizację coraz mniej
2022-01-27 08:40:32(ost. akt: 2022-01-27 01:09:31)
Wykluczenie komunikacyjne na Warmii i Mazurach. Co nas czeka w najbliższych latach?
27 stycznia 2021 r. zostało podpisane porozumienie, dzięki któremu w przyszłości zmodernizowana zostanie linia kolejowa nr 223* z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki.. Projekt wpisuje się w plany budowy tzw. szprychy nr 3 w ramach Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Kwota dofinansowania przedsięwzięcia ze strony CPK wyniesie do 20 mln zł.
W Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie 12.08.2021 podpisana została umowa na wykonanie Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego dla linii kolejowej nr 223 w ramach programu Kolej Plus.
W Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie 12.08.2021 podpisana została umowa na wykonanie Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego dla linii kolejowej nr 223 w ramach programu Kolej Plus.
W wyniku ogłoszonego w czerwcu przetargu wybrany został wykonawca Koltech Inwestor. 11 sierpnia podpisano z nim umowę wartą 858 tys. złotych. Czas na przygotowanie dokumentów mija 5 listopada.
Tymczasem, jak informuje Radio Olsztyn „zegar tyka, a uruchomienie linii kolejowej nr 223 łączącej stację Czerwonka z Ełkiem, wciąż wisi na włosku. Przedstawiciele lokalnych struktur Prawa i Sprawiedliwości wraz z samorządowcami z Mrągowa zorganizowali w tej sprawie konferencję prasową.
Jerzy Szmit, szef olsztyńskich struktur Prawa i Sprawiedliwości podkreślał, że zostało niewiele czasu, by samorząd województwa zadeklarował chęć wpłaty wkładu własnego na poziomie 15 procent.
Jesteśmy w takiej sytuacji, że by ten nasz projekt mógł być rozpatrywany, brany pod uwagę, potrzebna jest deklaracja samorządu województwa o dofinansowaniu w postaci wkładu własnego. Niestety, ciągle takiej deklaracji nie ma...
Samorząd województwa tłumaczy, że z partycypacji do wkładu własnego wycofały się samorządy, przez które przechodziłaby linia kolejowa. Jednym z nich jest burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski”
Jerzy Szmit, szef olsztyńskich struktur Prawa i Sprawiedliwości podkreślał, że zostało niewiele czasu, by samorząd województwa zadeklarował chęć wpłaty wkładu własnego na poziomie 15 procent.
Jesteśmy w takiej sytuacji, że by ten nasz projekt mógł być rozpatrywany, brany pod uwagę, potrzebna jest deklaracja samorządu województwa o dofinansowaniu w postaci wkładu własnego. Niestety, ciągle takiej deklaracji nie ma...
Samorząd województwa tłumaczy, że z partycypacji do wkładu własnego wycofały się samorządy, przez które przechodziłaby linia kolejowa. Jednym z nich jest burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski”
W tej sytuacji niejako automatycznie nasuwa się szereg pytań
Czy władze lokalne nie zdają sobie sprawy, ze jedną z priorytetowych gałęzi przemysłu naszego województwa jest turystyka?
Mazury to jedno z ulubionych miejsc wypoczynku Polaków, jednocześnie region wykluczony komunikacyjnie. (wakacyjne korki na drogach). Ważnym aspektem jest wkluczenie pod względem „dróg żelaznych”. Turysta nie ma możliwości wybory transportu, środka komunikacji do jednego najpiękniejszych miejsc w Polsce i Europie. Brak połączeń kolejowych oznacza zwiększony ruch na drogach
Czy władze lokalne nie zdają sobie sprawy, ze jedną z priorytetowych gałęzi przemysłu naszego województwa jest turystyka?
Mazury to jedno z ulubionych miejsc wypoczynku Polaków, jednocześnie region wykluczony komunikacyjnie. (wakacyjne korki na drogach). Ważnym aspektem jest wkluczenie pod względem „dróg żelaznych”. Turysta nie ma możliwości wybory transportu, środka komunikacji do jednego najpiękniejszych miejsc w Polsce i Europie. Brak połączeń kolejowych oznacza zwiększony ruch na drogach
Czy władze lokalne wiedzą, że polityka klimatyczna Unii Europejskiej, dąży do minimalizacji transportu drogowego na rzecz transportu kolejowego, jako najbardziej ekologicznego, w związku z czym należy się spodziewać szybkiego wprowadzenie opłat za emisję dwutlenku węgla w sektorze transportu-kogo będzie stać na silniki spalinowe gdy koszt paliwa zostanie podwojony a nawet potrojony ?
Biorąc pod uwagę dzisiejsze koszty zakupu dostępnych samochodów ekologicznych(praktycznie są tylko elektryczne) nie ma złudzeń, na taki zakup stać nielicznych. Czy władze samorządowe odmawiające partycypacji w kosztach kolei chcą swoim wyborcom powiedzieć -kupujcie konie? ( konie są eko) Jeśli tak, to należałoby wziąć pod uwagę, że koń to nie samochód, pod chmurką nocować nie może, czy samorządowcy planują budowę piętrowych stajni dla koni? Czy przewidują w planach inwestycyjnych budowę składowiska dla końskich odpadów? dobrze zagospodarowane mogły by być niezłym źródłem dochodów do gminnego budżetu-na końskim nawozie nieźle rosną pieczarki,
Tak czy owak do sprawy jeszcze wrócimy
Biorąc pod uwagę dzisiejsze koszty zakupu dostępnych samochodów ekologicznych(praktycznie są tylko elektryczne) nie ma złudzeń, na taki zakup stać nielicznych. Czy władze samorządowe odmawiające partycypacji w kosztach kolei chcą swoim wyborcom powiedzieć -kupujcie konie? ( konie są eko) Jeśli tak, to należałoby wziąć pod uwagę, że koń to nie samochód, pod chmurką nocować nie może, czy samorządowcy planują budowę piętrowych stajni dla koni? Czy przewidują w planach inwestycyjnych budowę składowiska dla końskich odpadów? dobrze zagospodarowane mogły by być niezłym źródłem dochodów do gminnego budżetu-na końskim nawozie nieźle rosną pieczarki,
Tak czy owak do sprawy jeszcze wrócimy
*Linia kolejowa nr 223 – linia kolejowa łącząca stację Czerwonka ze stacją Ełk. Przebiega przez Biskupiec Reszelski, Mrągowo, Mikołajki i Orzysz. Od 1 września 2009 odcinek Mrągowo – Ełk został zamknięty dla ruchu pasażerskiego. W rozkładzie 2009/2010 kursowała tylko jedna para pociągów Mrągowo – Olsztyn Główny, a od 2010 linia jest całkowicie zamknięta dla ruchu pasażerskiego. W 2016 roku odcinek Mrągowo - Orzysz został całkowicie zamknięty dla ruchu towarowego, w związku z czym jest jedynym odcinkiem wyłączonym całkowicie z ruchu.
Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Zdzisław Dyrman zasadniczo #3089404 27 sty 2022 19:15
Ciekawy artykuł - bez autora, pisany jak na zamówienie pana Szmita, bez stanowiska strony samorządowej. A samorządowcy mówią prosto - nakłada się na nich coraz więcej zadań, obcinając jednocześnie fundusze i subwencje, ale wymaga się wkładu własnego do rządowych inwestycji - nie odpowiadając do tego na istotne pytania, np. takie, kto po modernizacji tej linii będzie ją utrzymywał (i czy samorządy do tego też będą się musiały dorzucać i w jakiej wysokości). Panie redaktorze Hrywna, dlaczego artykuł nie został oznaczony jako sponsorowany? A może nie jest sponsorowany, tylko po prostu nierzetelny?
Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz
Dorota #3089377 27 sty 2022 18:36
Specjaliści mówią, oczywiście nie w telewizji, że osoby zaszczepione częściej chorują na srovida niż foliarze.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-19) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)