Wielki powrót marki Alpine
2017-03-22 07:00:00(ost. akt: 2017-03-23 10:13:55)
Symbol A110 należy do kompaktowego i zwinnego francuskiego sportowego coupe. Marka Alpine zaprezentowała nowy model A110. Pierwsze egzemplarze z inauguracyjnej serii trafią do nabywców z Europy już pod koniec 2017 roku.
Samochód ten już niedługo ma wejść do seryjnej produkcji. Znaki szczególne alpine to nisko poprowadzona masa, zwrotność oraz imponujące osiągi. Dwuosobowe coupe o symbolu A110 jest napędzane przez centralnie umieszczony silnik z tyłu. Samochód jest godnym następcą wcześniejszych modeli alpine, a zwłaszcza kultowego protoplasty A100 „Berlinette”.
Auto to było produkowane przez koncern Renault w latach 1963-1974. Nadwozie z włókna szklanego zaprojektował Marcel Hubert. Samochód miał udaną sylwetkę, a napędzał go silnik umieszczony z tyłu. Najmocniejsza jednostka o poj. 1,6 l rozwijała moc 125 KM. Auto to miało kilka znaczących sukcesów na swoim koncie. W latach 1971 oraz 1973 zasiadający za jego kierownicą szwedzki rajdowiec Ove Andersson wygrywał Rajd Monte Carlo.
Nowy A110 będzie montowany w zakładzie Alpine w Dieppe. Pierwsze egzemplarze z inauguracyjnej serii trafią do nabywców z Europy już pod koniec 2017 roku. Dostawy w Wielkiej Brytanii i Japonii rozpoczną się w 2018 roku.
Aluminiowa płyta podłogowa i karoseria są łączone, nitowane oraz spawane i tworzą wyjątkowo sztywną i jednocześnie lekką konstrukcję. A110 ma niewielką masę, bo waży zaledwie 1080 kg. Kolejnym atutem są kompaktowe wymiary (długość 4198 mm, szerokość 1798 i wysokość 1252 mm), optymalne rozłożenie masy (44 proc. na przód i 56 proc. na tył) i nisko położony środek ciężkości. To gwarantuje niezwykłą zwrotność tego auta, szczególnie na krętych górskich drogach, która zapewniła marce kultowy status w latach 60. i 70.
Aluminiowa płyta podłogowa i karoseria są łączone, nitowane oraz spawane i tworzą wyjątkowo sztywną i jednocześnie lekką konstrukcję. A110 ma niewielką masę, bo waży zaledwie 1080 kg. Kolejnym atutem są kompaktowe wymiary (długość 4198 mm, szerokość 1798 i wysokość 1252 mm), optymalne rozłożenie masy (44 proc. na przód i 56 proc. na tył) i nisko położony środek ciężkości. To gwarantuje niezwykłą zwrotność tego auta, szczególnie na krętych górskich drogach, która zapewniła marce kultowy status w latach 60. i 70.
Zarówno zbiornik paliwa i silnik rozmieszczono po dwóch przeciwstawnych stronach tylnej osi, by zapewnić kierowcy doskonałe wyczucie samochodu.
Model A110 jest wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra z turbosprężarką, który powstał w biurze projektowym Aliansu Renault-Nissan. Inżynierowie marek Alpine i Renault Sport przeprojektowali silnik na potrzeby nowego modelu, dodając do niego charakterystyczne wloty powietrza, turbodoładowanie, układ wydechowy, zmienili również mapę wtrysków. Nowa jednostka napędowa ma maksymalną moc 185 kW/252 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. W połączeniu z niewielką masą własną (1080 kg) oznacza to optymalny stosunek mocy do wagi na poziomie 4,3 kg/KM, co sprawia, że samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy.
Jednostka napędowa współpracuje z 7-biegową skrzynią DTC Getrag z mokrym sprzęgłem. Przełożenia w nowym modelu alpine zostały tak zestopniowane, aby zapewnić optymalne osiągi w każdych warunkach.
Model A110 jest wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra z turbosprężarką, który powstał w biurze projektowym Aliansu Renault-Nissan. Inżynierowie marek Alpine i Renault Sport przeprojektowali silnik na potrzeby nowego modelu, dodając do niego charakterystyczne wloty powietrza, turbodoładowanie, układ wydechowy, zmienili również mapę wtrysków. Nowa jednostka napędowa ma maksymalną moc 185 kW/252 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. W połączeniu z niewielką masą własną (1080 kg) oznacza to optymalny stosunek mocy do wagi na poziomie 4,3 kg/KM, co sprawia, że samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy.
Jednostka napędowa współpracuje z 7-biegową skrzynią DTC Getrag z mokrym sprzęgłem. Przełożenia w nowym modelu alpine zostały tak zestopniowane, aby zapewnić optymalne osiągi w każdych warunkach.
Opracowany na podstawie symulacji zjawisk z zakresu mechaniki płynów, aktywny i sportowy układ wydechowy o obniżonej masie z pojedynczym wydechem zapewnia bardzo dobre osiągi, a przy okazji rasowy, sportowy dźwięk.
Kierowca, zgodnie ze swoim nastrojem i chęcią, może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: normal, sport i track. W ten sposób zmienia ustawienia silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, systemu ESC oraz dźwięku pracy układu wydechowego.
Kierowca, zgodnie ze swoim nastrojem i chęcią, może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: normal, sport i track. W ten sposób zmienia ustawienia silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, systemu ESC oraz dźwięku pracy układu wydechowego.
Na koniec kilka słów na temat aerodynamiki. Płaska podłoga zapożyczona z wyścigowego bolidu była wielokrotnie poddawana testom w tunelu aerodynamicznym.W ten sposób inżynierowie marki Alpine szukali optymalnego połączenia opływowych kształtów z imponującymi osiągami. Starając się opracować odpowiednie właściwości aerodynamiczne inspirację odnaleźli w świecie wyścigów samochodowych. Idealnie płaska podłoga oraz praktyczny dyfuzor schowany pod tylnym zderzakiem zapewniają doskonałą siłę docisku i niski współczynnik oporu powietrza. Model A110 jest jedynym samochodem w swoim segmencie, który rozwija maksymalną prędkość 250 km/h bez tylnego spoilera.
Komentarze (0)
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez