Skodą na Śnieżkę, czyli historia skody popular
2017-01-19 08:00:00(ost. akt: 2017-01-17 14:54:43)
W latach 30. XX wieku Skoda udowodniła, że potrafi produkować auta, które doskonale radzą sobie z trudnymi warunkami na drogach. Jednym z dowodów na to okazał się model popular, któremu niestraszne były srogie zimy.
W 1930 roku Skoda rozpoczęła produkcję pojazdów opartą na liniach montażowych, co znacznie obniżyło jej koszty. Marka z Mladá Boleslav już w 1936 roku zyskała już miano największego producenta aut w całej Czechosłowacji, a to za sprawą świetnych wyników sprzedaży, które wynikały właśnie z niskich cen samochodów. Kluczowymi modelami Skody były wówczas rapid i popular. Oba auta miały zastosowane przemyślane rozwiązania, a stosunek ich jakości do ceny prezentował się bardzo korzystnie.
Pierwsza seria skody popular równomiernie napędzała obydwa tylne koła, zachowując dobrą przyczepność do mokrej, niestabilnej i luźnej nawierzchni. Sprawność i niezawodność auta udowodniono niejednokrotnie, wysyłając je w szczególnie trudne trasy.
W 1934 roku załoga czterech modeli popular wyruszyła na niecodzienną ekspedycję z Pragi, przez Turcję, Iran i Afganistan, aż do Kalkuty. Rok później Břetislav J. Procházka wjechał popularem na sam szczyt Śnieżki. Także w 1935 roku specjalny model skody popular testowano w ośrodku narciarskim w Szpindlerowym Młynie.
Miał on za zadanie pomagać w dostarczaniu zapasów do chat górskich zimą. Ów eksperymentalny egzemplarz był wyposażony w metalowe narty na przednich kołach i w łańcuchy na tylnych. Jazda na pierwszym biegu pozwalała silnikowi o mocy 20 KM wykorzystać pełnię swojego momentu obrotowego, co umożliwiało holowanie paru narciarzy. Takim rozwiązaniem zainteresowały się także policja i straż graniczna, które do tej pory do patrolowania terenów górskich musiały używać nart lub zaprzęgów konnych.
jm
jm
Komentarze (0)
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez