GazetaOlsztynska.pl
9 czerwca 2025, Poniedziałek
imieniny: Anny-Marii, Felicjana, Sławoja
  • 18°C
    Olsztyn

Unia Europejska
GazetaOlsztynska.pl
    • Dodaj ogłoszenie
    • Porady
    • Firmy - Usługi
    • Jeździmy z Nord Auto!
    • Jeździmy z Honda Daszuta!
GazetaOlsztynska.pl
  • Dodaj ogłoszenie
  • Porady
  • Firmy - Usługi
  • Jeździmy z Nord Auto!
  • Jeździmy z Honda Daszuta!
Dodaj: Artykuł Ogłoszenie
PODZIEL SIĘ

Wiemy gdzie w Polsce działa odcinkowy pomiar prędkości

2016-12-27 18:30:41(ost. akt: 2016-12-27 15:09:06)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Od kilku dni odcinkowy pomiar prędkości działa już we wszystkich zaplanowanych lokalizacjach w Polsce. Na Warmii i Mazurach do takich miejsc należy trasa Gietrzwałd — Naglady oraz odcinek Piecki — Gwiazdowo.

Warto przeczytać

  • Na Warmii i Mazurach nadal nie brakuje nielegalnie zatrudnionych...
  • Ramię w ramię. Wspólny wysiłek terytorialsów z Olsztyna...
  • Miał zawieźć dzieci na wycieczkę szkolną. Był pijany
Pierwotnie odcinkowy pomiar średniej prędkości miał ruszyć w wakacje 2015 roku. Później ten termin przesuwano z różnych przyczyn. W końcu udało się i jeszcze przed świętami — 20 grudnia — 30 odcinków pomiaru prędkości w naszym kraju zostało uruchomionych. W województwie warmińsko-mazurskim działają dwa takie odcinki: na trasie Gietrzwałd — Naglady o długości 5 km oraz na trasie Piecki — Gwiazdowo o długości 5,83 km.

System do odcinkowego pomiaru średniej prędkości samochodów zakłada precyzyjny pomiar czasu od momentu wjazdu na kontrolowany odcinek drogi, aż do czasu jego opuszczenia. Na tej podstawie obliczana jest średnia prędkość pojazdu. Jeśli jest ona wyższa niż dopuszczają przepisy, stanowi podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie o wykroczenie.

Pierwsze urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości rozpoczęły rejestrację naruszeń już w pierwszym kwartale 2015 roku. Do monitorowanych lokalizacji należały wówczas: Łosiów, Łuszczów, Karniewo oraz oraz odcinek Zwierki-Zabłudów. Jeszcze w grudniu tego roku Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego przekazano do wyłącznego użytkowania urządzenie do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, będące własnością Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku. Mowa o odcinku Rekowo Górne — Reda w województwie pomorskim. W naszym kraju funkcjonuje 30 odcinków pomiaru prędkości. Jak to się stało, że wybrano akurat takie lokalizacje?

Otóż Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym wytypowało je z pomocą specjalistów z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Krakowskiej. Były to najbardziej niebezpieczne odcinki dróg krajowych, które następnie zweryfikowano m.in. pod kątem infrastruktury oraz technicznej możliwości instalacji urządzeń.

— Urządzenia te w istotny sposób uzupełniają zasadniczą część infrastruktury kontrolnej, służącej do rejestrowania naruszeń związanych z niedostosowaniem się przez kierujących do obowiązujących limitów prędkości, na którą składa się obecnie 400 stacjonujących urządzeń rejestrujących, czyli tzw. fotoradarów — twierdzi CANARD. — Rozwiązanie to ma charakter pionierski w skali naszego kraju, lecz jego skuteczność została potwierdzona również za granicą. Jako przykład można tu przywołać między innymi włoski system o nazwie "Safety Tutor", który w istotny sposób przyczynił się do redukcji liczby tragicznych zdarzeń na drogach, na których został zamontowany. Przewaga tego typu urządzeń polega miedzy innymi na możliwości wymuszenia na kierowcach przestrzegania dopuszczalnej prędkości na dłuższych odcinkach drogi.

Administrator urządzeń zapewnia, że odcinki pomiaru prędkości przynoszą jeszcze jedną wymierną korzyść... Otóż, jazda ze stałą prędkością bez intensywnego przyspieszania sprawia, iż znacząco ogranicza się zużycie paliwa, a co za tym idzie emisję spalin. Jak to w życiu, nie brakuje osób, które uważają, że takie odcinki nie poprawiają bezpieczeństwa.

— Z praktyki widzę, że kierowcy w takich sytuacjach zamiast skupić się na drodze, skupiają się na prędkościomierzu patrząc co chwilę na niego, a nie na drogę. Rozprasza to kierowcę i może doprowadzić do wypadku — twierdzi jeden z internautów, komentujących odcinkowy pomiar średniej prędkości w województwie warmińsko-mazurskim.

Nie brakuje kierowców, którzy w miejscach, gdzie można jechać z prędkością 90 km/h, zwalniają nawet do prędkości 60-70 km/h, a to z kolei niewiele ma wspólnego z ekonomiczną jazdą. Niestety, praktyka często pokazuje, że po przejechaniu kontrolowanego odcinka ponownie wciskają pedał gazu, przekraczając dopuszczalną prędkość maksymalną. W ten sposób stają się zagrożeniem dla innych kierowców.

Tu funkcjonują odcinkowe pomiary prędkości:
1. Babigoszcz — Gniazdowo
2. Gietrzwałd — Naglady
3. Gwiazdowo — Piecki
4. Łęczna — Turowola
5. Zwierki — Zabłudów
6. Sulechów
7. Szlichtyngowa — Górczyna
8. Lublin
9. Rybitwy — Polesie
10. Pawłowo
11. Szymaki
12. Karniewo
13. Strachówka — Warmiaki
14. Sochaczew
15. Zakręt
16. Regut — Człekówka
17. Złota
18. Tomaszów Mazowiecki
19. Kluki
20. Łosiów
21. Tarnowskie Góry
22. Wilcza — Nieborowice
23. Gorzyce
24. Gorzyce
25. Radlin
26. Łuszczów Pierwszy
27. Kolbuszowa
28. Tarnów — Ładna
29. Krościenko Wyżne — Iskrzynia
30. Reda

woj

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
odcinkowy pomiar prędkości mapa samochód
PODZIEL SIĘ

Komentarze (8)

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Bez ciśnienia #2144576 | 213.76.*.* 28 gru 2016 12:40

    Jeżdżąc ze znacznie większą prędkością niż dozwolona średnia na dłuższej trasie wychodzi pomiędzy 80 a 90 km/h. Na odcinkach gdzie jest pomiar prędkości śmiało można jechać po swojemu a średnia i tak nie będzie większa niż 90 km/h no chyba, że droga jest pusta... spokojnie można wyprzedzać wszystkich, którzy robią w portki i jadą 70 km/h.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. asdf #2144485 | 83.6.*.* 28 gru 2016 08:59

    Komentarz internauty no poprostu pierwsza klasa. Prawda jest taka, że jeżeli ktoś podczas kontrolowania wskazań prędkościomierza powoduje zagrożenie na drodze to jak najszybciej taka osoba powinna przesiąść się na komunikację publiczną a nie jeździć po drodze autem.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Diesel #2144426 | 83.24.*.* 28 gru 2016 02:24

    Skąd czerpie Wypocina Olsztyńska źródła swoich "artykułów"? Z zamieszczonych komentarzy, które stanowią swoistą inspirację do pisania... coś co działa 2 tygodnie jest dopiero opisywane. Żal!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  4. marco #2144305 | 188.146.*.* 27 gru 2016 20:57

    I jaki mam napisać komentarz oprócz tego że jesteście po...ani?

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  5. Domin 81 #2144269 | 37.47.*.* 27 gru 2016 20:02

    Ot odkrycie!

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (8)
GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B

Galindia Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Galindia Spółka z o.o. uzyskała Subwencję Finansową - podmiotem udzielającym wsparcie był PFR.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD