Szkoła z Prątnicy uczestniczy w programie "Mali - wielcy ratownicy"
2017-02-23 06:00:00(ost. akt: 2017-02-22 15:47:30)
W Zespole Szkół w Prątnicy odbyły się pierwsze zajęcia z cyklu pt.”Mali Wielcy ratownicy”. Cały program liczy 5 spotkań.
Celem pierwszych zajęć było:
• Nabycie elementarnych informacji na temat zawodu ratownika medycznego
• Zaprezentowanie stroju ratownika medycznego, uświadomienie dzieciom celowości umieszczania odblasków w umundurowaniu ratownika
• Rozbudzenie zainteresowania tematyką pierwszej pomocy
• Rozwijanie umiejętności manualnych (plakat z elementami wyposażenia karetki czy wozu ratownictwa, kolorowanka).
Na dzisiejszym spotkaniu gościli strażacy ratownicy z Ochotniczej Straży Pożarnej w Lubawie. Dzięki nim dzieciaki obejrzały wóz ratowniczy i jego wyposażenie. Ponadto zapoznali dzieci z fantomem treningowym oraz zaprezentowali zawartość apteczki pierwszej pomocy.
Zajęcia w ZS w Prątnicy organizuje i prowadzi Iwona Fidora.
• Nabycie elementarnych informacji na temat zawodu ratownika medycznego
• Zaprezentowanie stroju ratownika medycznego, uświadomienie dzieciom celowości umieszczania odblasków w umundurowaniu ratownika
• Rozbudzenie zainteresowania tematyką pierwszej pomocy
• Rozwijanie umiejętności manualnych (plakat z elementami wyposażenia karetki czy wozu ratownictwa, kolorowanka).
Na dzisiejszym spotkaniu gościli strażacy ratownicy z Ochotniczej Straży Pożarnej w Lubawie. Dzięki nim dzieciaki obejrzały wóz ratowniczy i jego wyposażenie. Ponadto zapoznali dzieci z fantomem treningowym oraz zaprezentowali zawartość apteczki pierwszej pomocy.
Zajęcia w ZS w Prątnicy organizuje i prowadzi Iwona Fidora.
Pomysłodawcą programu jest Bartłomiej Chilmanowicz – ratownik medyczny i strażak z Bartoszyc. Szerzej o całym przedsięwzięciu można przeczytać poniżej
(źródło: https://www.facebook.com/Stowarzyszenie-mali-Wielcy-ratownicy-150260978817652/?fref=ts)
Ten, kto ratuje życie jednego człowieka ratuje cały świat” Thomas Keneally
Program Edukacyjny „mali WIELCY ratownicy”
(źródło: https://www.facebook.com/Stowarzyszenie-mali-Wielcy-ratownicy-150260978817652/?fref=ts)
Ten, kto ratuje życie jednego człowieka ratuje cały świat” Thomas Keneally
Program Edukacyjny „mali WIELCY ratownicy”
1.Wstęp.
Kto z nas choć raz nie spotkał się sytuacją zagrażającą zdrowia lub życiu i nie był świadkiem takiego zdarzenia? Zastanawiamy się wówczas co robić? Przecież pomoc w pierwszych minutach zwiększa szanse na przeżycie i to od naszej reakcji w dużej mierze zależy życie osoby potrzebującej pomocy! Każdy z nas powinien znać zasady udzielania pierwszej pomocy, każdy z nas powinien wiedzieć w jakich sytuacjach wezwać odpowiednie służby.
„Mali WIELCY ratownicy” to program skierowany do dzieci w wieku 6-7lat, podczas którego dzieci przyswajają podstawową wiedzę na temat pierwszej pomocy. Nie oznacza to, że dzieci staną się ratownikami, ale jest to dla nich okazja na przyswojenie odpowiedniego kanonu zachowań w sytuacjach zagrożenia życia.
Kilkunastoletnie doświadczenie uzmysłowiło nam , że dzieci w wieku przedszkolnym powinny być uczone pierwszej pomocy. Ratownicy medyczni zgodnie podkreślają, że prowadzenie zajęć dotyczących pierwszej pomocy z dziećmi w przedszkolu jest niezbędne. Jest to także szansa na to, że jako dorośli, będą potrafili uratować to co najcenniejsze- ŻYCIE.
Kto z nas choć raz nie spotkał się sytuacją zagrażającą zdrowia lub życiu i nie był świadkiem takiego zdarzenia? Zastanawiamy się wówczas co robić? Przecież pomoc w pierwszych minutach zwiększa szanse na przeżycie i to od naszej reakcji w dużej mierze zależy życie osoby potrzebującej pomocy! Każdy z nas powinien znać zasady udzielania pierwszej pomocy, każdy z nas powinien wiedzieć w jakich sytuacjach wezwać odpowiednie służby.
„Mali WIELCY ratownicy” to program skierowany do dzieci w wieku 6-7lat, podczas którego dzieci przyswajają podstawową wiedzę na temat pierwszej pomocy. Nie oznacza to, że dzieci staną się ratownikami, ale jest to dla nich okazja na przyswojenie odpowiedniego kanonu zachowań w sytuacjach zagrożenia życia.
Kilkunastoletnie doświadczenie uzmysłowiło nam , że dzieci w wieku przedszkolnym powinny być uczone pierwszej pomocy. Ratownicy medyczni zgodnie podkreślają, że prowadzenie zajęć dotyczących pierwszej pomocy z dziećmi w przedszkolu jest niezbędne. Jest to także szansa na to, że jako dorośli, będą potrafili uratować to co najcenniejsze- ŻYCIE.
2. Cele
Chcemy żeby dzieci od najmłodszych lat potrafiły zachować odpowiednie postawy w stosunku do osób potrzebujących pomocy.
Jednym z głównych celów jakie chcieliśmy osiągnąć to to, żeby dzieci w sytuacji traumatycznej miały większe zaufanie do Strażak, Policjanta i Ratownika Medycznego i dały sobie pomóc.
Podczas pięciu spotkań byliśmy stale zaskakiwani przez dzieci ich wiedzą, chęcią zdobywania nowych umiejętności i empatią, jaką wykazywali.
Po pierwszym roku programu stwierdziliśmy , że osiągnęliśmy dużo więcej. Okazało się że dziecko w wieku 6 lat bez problemy potrafi ocenić prawidłowo oddech i zabezpieczyć dorosłą osobę nieprzytomną układając ją w pozycji bezpiecznej! Dzieci potrafią bez problemy użyć i opisać do czego służy automatyczny defibrylator AED.
W żartach zawsze powtarzamy ,że robimy to ze względów egoistycznych, te dzieci za 10 lat z powodzeniem uratują nam życie, być może my będziemy potrzebowali ich pomocy. A tak całkiem poważnie to chcieliśmy pokazać dorosłym, że pierwsza pomoc jest dziecinnie prosta. Skoro dziecko potrafi uratować życie -to dorosły tym bardziej.
Chcemy żeby dzieci od najmłodszych lat potrafiły zachować odpowiednie postawy w stosunku do osób potrzebujących pomocy.
Jednym z głównych celów jakie chcieliśmy osiągnąć to to, żeby dzieci w sytuacji traumatycznej miały większe zaufanie do Strażak, Policjanta i Ratownika Medycznego i dały sobie pomóc.
Podczas pięciu spotkań byliśmy stale zaskakiwani przez dzieci ich wiedzą, chęcią zdobywania nowych umiejętności i empatią, jaką wykazywali.
Po pierwszym roku programu stwierdziliśmy , że osiągnęliśmy dużo więcej. Okazało się że dziecko w wieku 6 lat bez problemy potrafi ocenić prawidłowo oddech i zabezpieczyć dorosłą osobę nieprzytomną układając ją w pozycji bezpiecznej! Dzieci potrafią bez problemy użyć i opisać do czego służy automatyczny defibrylator AED.
W żartach zawsze powtarzamy ,że robimy to ze względów egoistycznych, te dzieci za 10 lat z powodzeniem uratują nam życie, być może my będziemy potrzebowali ich pomocy. A tak całkiem poważnie to chcieliśmy pokazać dorosłym, że pierwsza pomoc jest dziecinnie prosta. Skoro dziecko potrafi uratować życie -to dorosły tym bardziej.
3.Opis Programu.
Cały program podzielony jest na pięć spotkań, które odbywają się co dwa miesiące w roku szkolnym.
1.
Podczas pierwszego spotkania dzieci zapoznają się z zawodem Ratownika Medycznego. Przedszkolaki zwiedzają prawdziwą karetkę, poznają wyposażenie, mogą położyć się na desce ortopedycznej. Następnie udajemy się do sali i tam dzieci opowiadaj nam co widziały. Na koniec zostawiamy wycinankę z której dzieci muszą wyciąć przedmioty związane z ratownictwem.
2.
Na drugie spotkanie do dzieci przychodzą przedstawiciele Straży Pożarnej, Policji i Ratownictwa Medycznego. Podczas zabawy dzieci poznają i identyfikują numery alarmowe przypisane do danej służby. Dzieci po przez zabawy uczą się prawidłowego wezwania służb i identyfikowania zagrożeń. Podczas zabawy w głuchy telefon dzieci uczą się, że trzeba dokładnie powiadamiać służby.
3.
Trzecie spotkanie to rozpoznawanie zagrożeń w domu i na podwórku. Uczymy dzieci jakie przedmioty są niebezpieczne, zwracamy uwagę na bezpieczną zabawę np. jazda na rowerze w kasku. Dzieci również poznają podstawowe materiały opatrunkowe i uczą się zaopatrywania prostych ran. Na koniec dzieci dostają do domu bandaż i praca domowa to „zawijanie” miśka.
4.
Podczas czwartego spotkania dzieci wchodzą w podstawy pierwszej pomocy. Uczymy dzieci rozpoznawania osoby która nie oddycha. Dzieci podczas zabawy sprawdzają na sobie oddech. Następnie naprowadzamy dzieci na „trop” pozycji bezpiecznej. Pytamy się czy osobę nieprzytomną można zostawić w pozycji na plecach. W końcu przechodzimy do nauki układania w pozycji bezpiecznej, dzieci najpierw na dorosłym, a potem na sobie uczą się prawidłowe zabezpieczenie poszkodowanego.
5.
Resuscytacja Krążeniowo-Oddechowa i nauka obsługi automatycznego defibrylatora AED to ostatnie zajęcia w ramach programu mali WIELCY ratownicy. Dzieci na specjalnych fantomach w małych grupach uczą się RKO.
W pierwszym roku w programie uczestniczyły 4 przedszkola, w następnym roku było już 9 przeszkoli, a w roku obecnym programem objęte jest 12 przedszkoli z województwa Warmińsko-mazurskiego i cały czas dołączają kolejne placówki.
Wielki finał akcji odbył się po raz drugi w Bartoszycach. Dzieci z przedszkoli prezentowały zdobyte umiejętności podczas krótkich scenek. Zaproszeni goście min przedstawiciele Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej i Policji zgodnie stwierdzili, że program jest wspaniałą inicjatywą, która powinna być realizowana na terenie całej Polski. Zainteresowanie ogólnopolskich mediów sprawiło, że liczymy, iż nasza inicjatywa zostanie rozpropagowana na terenie całej Polski.
Cały program podzielony jest na pięć spotkań, które odbywają się co dwa miesiące w roku szkolnym.
1.
Podczas pierwszego spotkania dzieci zapoznają się z zawodem Ratownika Medycznego. Przedszkolaki zwiedzają prawdziwą karetkę, poznają wyposażenie, mogą położyć się na desce ortopedycznej. Następnie udajemy się do sali i tam dzieci opowiadaj nam co widziały. Na koniec zostawiamy wycinankę z której dzieci muszą wyciąć przedmioty związane z ratownictwem.
2.
Na drugie spotkanie do dzieci przychodzą przedstawiciele Straży Pożarnej, Policji i Ratownictwa Medycznego. Podczas zabawy dzieci poznają i identyfikują numery alarmowe przypisane do danej służby. Dzieci po przez zabawy uczą się prawidłowego wezwania służb i identyfikowania zagrożeń. Podczas zabawy w głuchy telefon dzieci uczą się, że trzeba dokładnie powiadamiać służby.
3.
Trzecie spotkanie to rozpoznawanie zagrożeń w domu i na podwórku. Uczymy dzieci jakie przedmioty są niebezpieczne, zwracamy uwagę na bezpieczną zabawę np. jazda na rowerze w kasku. Dzieci również poznają podstawowe materiały opatrunkowe i uczą się zaopatrywania prostych ran. Na koniec dzieci dostają do domu bandaż i praca domowa to „zawijanie” miśka.
4.
Podczas czwartego spotkania dzieci wchodzą w podstawy pierwszej pomocy. Uczymy dzieci rozpoznawania osoby która nie oddycha. Dzieci podczas zabawy sprawdzają na sobie oddech. Następnie naprowadzamy dzieci na „trop” pozycji bezpiecznej. Pytamy się czy osobę nieprzytomną można zostawić w pozycji na plecach. W końcu przechodzimy do nauki układania w pozycji bezpiecznej, dzieci najpierw na dorosłym, a potem na sobie uczą się prawidłowe zabezpieczenie poszkodowanego.
5.
Resuscytacja Krążeniowo-Oddechowa i nauka obsługi automatycznego defibrylatora AED to ostatnie zajęcia w ramach programu mali WIELCY ratownicy. Dzieci na specjalnych fantomach w małych grupach uczą się RKO.
W pierwszym roku w programie uczestniczyły 4 przedszkola, w następnym roku było już 9 przeszkoli, a w roku obecnym programem objęte jest 12 przedszkoli z województwa Warmińsko-mazurskiego i cały czas dołączają kolejne placówki.
Wielki finał akcji odbył się po raz drugi w Bartoszycach. Dzieci z przedszkoli prezentowały zdobyte umiejętności podczas krótkich scenek. Zaproszeni goście min przedstawiciele Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej i Policji zgodnie stwierdzili, że program jest wspaniałą inicjatywą, która powinna być realizowana na terenie całej Polski. Zainteresowanie ogólnopolskich mediów sprawiło, że liczymy, iż nasza inicjatywa zostanie rozpropagowana na terenie całej Polski.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez