Kolejny odcinek S61 w kierunku Warszawy otwarty!

2023-10-16 08:48:05(ost. akt: 2023-10-16 08:53:40)

Autor zdjęcia: Krzysztof Nalewajko/GDDKiA

W ubiegłym tygodniu do ruchu oddano odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa o długości około 19,5 km. W budowie została już tylko 13-kilometrowa obwodnica Łomży.
Oddany do ruchu odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa ma około 19,5 km długości. Odcinek powstał – licząc od dnia otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (8 grudnia 2021 r.) – w niespełna dwa lata.

Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej przystosowana do najcięższego ruchu z dwoma węzłami – Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo (połączenie z drogami wojewódzkimi 627 i 677). Na „esce” powstało 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć stanowiących przejścia dla zwierząt oraz dodatkowo osiem przepustów ekologicznych dla zwierząt małych.

Łatwiejszy dojazd do Łomży

Realizacja tego odcinka wiązała się z dużymi zmianami w organizacji ruchu na wysokości Ostrowi Mazowieckiej. Zlikwidowano dotychczasowy węzeł Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu z ul. Lubiejewską w ciągu drogi wojewódzkiej 627 przez co kierowcy korzystali z objazdu. Wraz z oddaniem nowego węzła na skrzyżowaniu S8 z S61, wyposażonego w łącznice bezpośrednie obsługujące ruch w ciągu Via Baltica, ułatwiony został dojazd do Łomży. Nowy węzeł obsłuży również dojazd do Ostrowi Mazowieckiej od północy i okolicznych miejscowości.

Ruch samochodów ciężarowych w kierunku granicy z Litwą, za sprawą ograniczeń tonażowych na mostach w Łomży wprowadzonych przez władze samorządowe, do czasu uzyskania przejezdności obwodnicy Łomży, będzie się odbywał tak jak dotychczas, przez Białystok.

To nie koniec prac na tym odcinku

Nadal będą kontynuowane prace poza ciągiem głównym oddanego dziś odcinka. Dodatkowo, na jezdni S8 w kierunku Białegostoku, przez kilka miesięcy potrwa jeszcze przebudowa wiaduktu nad linią kolejową oraz układanie nawierzchni na tejże jezdni. Do tego pozostaje do wykonania budowa łącznika od węzła Komorowo do drogi wojewódzkiej DW627 oraz budowa/przebudowa dodatkowych jezdni tzw. dróg bocznych. Ostateczne zakończenie prac planowane jest w przyszłym roku.

Ile kosztował ten odcinek?

Wartość kontraktu realizowanego w systemie Projektuj i buduj to 750 mln zł. Koszt całkowity projektu to około 843 mln zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 433,5 mln zł.


Via Baltica

Droga ekspresowa S61 docelowo będzie miała około 220 km. Przebiega przez trzy województwa – mazowieckie (19,5 km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km).

W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z przeszło 121 km drogi ekspresowej S61. W grudniu 2022 r. oddany został do ruchu przygraniczny odcinek Suwałki – Budzisko, a w czerwcu bieżącego roku węzeł Łomża Zachód wraz z 7-kilometrowym odcinkiem Łomża Południe – Łomża Zachód.

Obecnie trwają jeszcze prace przy budowie ostatniego w województwie podlaskim odcinka S61 – od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,9 km). To obwodnica Łomży. Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu – na zasadzie przejezdności jednej jezdni – w połowie 2024 roku co pozwoli na ruch samochodów ciężarowych po S61 do granicy z Litwą. W połowie 2025 r. obwodnica Łomży na całej długości będzie w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej.

GDDKiA, opr. tom

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5