S16 przez Mazury najwcześniej za 6 lat

2025-07-23 07:48:15(ost. akt: 2025-07-23 09:58:29)

Autor zdjęcia: GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie złożyła aktualizację raportu o oddziaływaniu na środowisko dla wariantu C (północnego) odcinka S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk. To kolejny etap działań związanych z uzyskiwaniem decyzji środowiskowej. Sprawą zajmuje się teraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie.
Postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej na ten odcinek drogi ekspresowej S16 prowadzone jest od 22 grudnia 2022 r. W trakcie postępowania RDOŚ uznał, że realizacja inwestycji we wskazanym przez GDDKiA (preferowanym) wariancie B jest niemożliwa, ponieważ przy tym przebiegu drogi nie ma możliwości uniknięcia znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko. Chodziło w szczególności o żółwia błotnego w obszarze Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo. 

RDOŚ zwrócił się do nas z pytaniem, czy wyrażamy zgodę na realizację inwestycji w wariancie C. W odpowiedzi wskazaliśmy, że jesteśmy zainteresowani realizacją tego odcinka S16 w racjonalnym wariancie alternatywnym. To północny przebieg trasy, powyżej miejscowości Użranek i poniżej miasta Ryn — wyjaśnia Elżbieta Mildner z olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

W związku z przedłużającym się postępowaniem o wydanie decyzji środowiskowej, RDOŚ wskazał na konieczność przeprowadzenia m.in. weryfikacji zagospodarowania terenu objętego przedsięwzięciem oraz ponownych obliczeń i analiz w zakresie emisji. Potrzebna była również weryfikacja inwentaryzacji przyrodniczej w celu określenia, jakie ewentualne zmiany zaszły w siedliskach.

Obecnie, po złożeniu zaktualizowanego raportu o oddziaływaniu na środowisko, zakładamy, że wydanie decyzji środowiskowej możliwe będzie jeszcze w tym roku — dodaje Elżbieta Mildner.

Kolejnym etapem prac będzie opracowanie szczegółowych rozwiązań technicznych. W tym celu GDDKiA ogłosi przetarg na wykonanie koncepcji programowej. Opracowanie zawierać będzie m.in. rozwiązania w zakresie obiektów inżynierskich, wykonane zostaną także badania geologiczne. Powyższe materiały są konieczne do ogłoszenia przetargu na realizację robót, który planowany jest na 2030 r. Jeśli tak się stanie, realizacja inwestycji możliwa będzie w latach 2031-2033.

GDDKiA, opr. tom

2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B