Tunel kolejowy w Bartoszycach. Kolejny przystanek.

2021-02-18 13:00:00(ost. akt: 2021-10-22 08:41:00)
Zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców wejście do tunelu zostało otwarte.

Zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców wejście do tunelu zostało otwarte.

Autor zdjęcia: Dariusz Dopierała

Kilkukrotnie poruszaliśmy temat dworca kolejowego oraz tunelu łączącego dwie części miasta. Otrzymaliśmy odpowiedź z Urzędu Miasta, którą przedstawiliśmy osobie zgłaszającej nam temat. Pociąg do poprawy sytuacji zatrzymał się na stacji.
Na łamach i stronie internetowej Gońca Bartoszyckiego opublikowaliśmy materiały dotyczące zagrożenia odcięciem gazu mieszkańcom budynku dworca kolejowego oraz zamknięcia tunelu.

Prośbę o odpowiedź na nasze pytania wysłaliśmy za pośrednictwem poczty elektronicznej 25 oraz 27 stycznia. Urząd uznał, że właściwą drogą jest wysłanie zapytania z redakcji przez profil zaufany. Ponowiliśmy pytania za pomocą platformy ePUAP. Zbiorcza odpowiedź na oba pisma wpłynęła 16 lutego. Sprawę ogrzewania gazowego Urząd uznał za zamkniętą. Zaproponował również rozwiązanie dotyczące tunelu. Przede wszystkim wejście do tunelu, na co oczekiwało wielu mieszkańców, zostało otwarte. Cytujemy fragment odpowiedzi.

„W odpowiedzi na Pańskie wystąpienie o udzielenie informacji publicznej informuję, że Plac Dworcowy został protokólarnie przekazany Wykonawcy i obecnie stanowi plac budowy, za który odpowiada Kierownik budowy w osobie inż. Tomasza Sikorskiego.
Fot. Google Maps

Wraz z przejęciem terenu budowy Wykonawca przejął odpowiedzialność z tytułu szkód oraz odpowiedzialność cywilną od następstw nieszczęśliwych wypadków dotyczących pracowników i osób trzecich, które to wypadki mogą powstać w związku z prowadzonymi robotami budowlanymi.
Zgodnie z przedłożonym przez Wykonawcę Planem Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców konieczne było wygrodzenie terenu budowy, gdzie obecnie trwają roboty sieciowe. Wygrodzenie placu spowodowane było głębokimi wykopami i ruchem maszyn budowlanych.
Wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców Inwestor wyraził zgodę na przekierowanie ruchu pieszego przez peron znajdujący się bezpośrednio za budynkiem byłego dworca kolejowego (w załączeniu mapka).
Zastępca Burmistrza Miasta Bartoszyce Krzysztof Hećman”

Przesłana odpowiedź zawierała mapkę, która wskazuje wejście do tunelu.

Jedocześnie skontaktował się z nami mieszkaniec budynku dworca kolejowego, obecnie emerytowany pracownik kolei, który ma ogromną wiedzę o budynku, tunelu i torach znajdujących się w Bartoszycach.

Zgłosił się do nas w tej samej sprawie, czyli otwarcia przez Wykonawcę tunelu. Jednocześnie twierdził, że jest to niebezpieczne dla mieszkańców. Był świadkiem przewrócenia się kobiety przy wejściu do tunelu. Zapoznał się z przesłaną przez urząd mapką i napisał list, który obrazuje wszystkie związane z tunelem błędne – jego zdaniem – decyzje. Przytaczamy fragmenty listu.

Ktoś wpadł na koszmarny pomysł, żeby otworzyć wejście i wyjście do tunelu z peronu nr.1.

Wejście na peron 1.
Fot. Dariusz Dopierała
Wejście na peron 1.

Gdy zobaczyłem na własne oczy karygodne kierowanie osób wychodzących z tunelu wprost na tor nr.1. Nie mogłem wyjść ze zdumienia i zaskoczenia. Jest to czynny tor przeznaczony do przyjmowania pociągów towarowych i pojazdów pomocniczych (drezyny) ze stacji Korsze.
Jest zima i sporo śniegu na międzytorzu, leżący śnieg skutecznie tłumi przejazd taboru kolejowego. Żeby dostać się na peron i do wejścia do tunelu trzeba dodatkowo pokonać tor nr. 2. Kto otworzył bramkę tunelową i skierował ludzi wprost na czynny tor, jest człowiekiem pozbawionym wyobraźni i najmniejszego rozeznania.
(...) Żeby było jeszcze większe zdziwienie i zaskoczenie w tunelu założono ogrodzenie, które uniemożliwia korzystania schodów w wiacie tunelowej przy budynku. Byłem w posiadaniu mapki, na której wyraźnie jest zaznaczone strzałką koloru czerwonego, że do użytku są wyznaczone schody przy budynku byłego dworca. (...) Nie ma możliwości skorzystać z wyznaczonych schodów przy budynku, bo bramka jest zamknięta na klucz, a dodatkowo " zabezpieczono" wejście siatką.

Zamknięte bezpieczne wejście do tunelu.
Fot. Dariusz Dopierała
Zamknięte bezpieczne wejście do tunelu.

Przejście obok budynku jest bezpieczne, ponieważ ludzie nie muszą przechodzić przez żadne tory. (...) Burmistrzowie powinni już dawno przewidzieć, że budynek od strony torów, będzie również remontowany (...) Będą do tego celu ustawione rusztowania i przejście obok budynku - zabronione. I co wtedy? Chyba, że do tego czasu prace budowy kanalizacji na placu zostaną zakończone. To problem rozwiąże się sam.
Istnieje jeszcze jedno wyjście, mam nadzieję, że pan burmistrz wystąpił do Polskich Linii Kolejowych w Olsztynie o pomoc w zakresie bezpieczeństwa mieszkańców korzystających z tunelu.
Obsługa st. Bartoszyce przez wjazdy i odjazdy pociągów odbywa się na zasadzie obsługi bocznicy. Kolej może zamknąć na czas określony tor nr. 1. a do wjazdów pociągów wyznaczyć tor nr. 3, objazd lokomotywy po torze nr. 5. Wówczas ludzie mogą bezpiecznie przechodzić, tak jak to robią obecnie.
(...) bezpieczeństwo jest rzeczą najważniejszą. Jest obecnie mała "drobnostka" schody z których ludzie są nie odśnieżone od trzech dni, i ludzie zamiast na nogach, pokonują je na plecach. Podobnie peron cały w śniegu, co utrudnia przechodzenie po nim. Bo gdy wydarzy się nieszczęście, będzie za późno na ostrożność.
Henryk Zapolnik.

Skorzystaliśmy z zaproszenia i odwiedziliśmy bartoszycki dworzec kolejowy, dokumentując sytuację.

Obecnie jest możliwość skorzystania z wejścia do tunelu, jednak niezbędne jest pokonanie pierwszego z torów, na którym odbywa się wspomniany przez czytelnika ruch pociągów. Dodatkowo w zimie przejście jest zasypane śniegiem, stąd dostanie się do otwartego wejścia do tunelu jest utrudnione. Otworzenie pierwszego wejścia rozwiązałoby problem.

Otworzenie pierwszego wejścia do tunelu rozwiązałoby problem.
Fot. Google Maps
Otworzenie pierwszego wejścia do tunelu rozwiązałoby problem.

W ramach remontu budynku dworca olejowego zaplanowana jest modernizacja elewacji oraz prace związane z wykopami. Prace jednak nie rozpoczną się prawdopodobnie przed wiosną. Do tego czasu – o ile miasto wystąpi do PKP o przekierowanie ruchu z pierwszego toru na inny – przejście do drugiego wejścia do tunelu nie będzie stanowiło problemu. Zdaniem naszego rozmówcy nie wymaga to wielkiego nakładu pracy, ale podjęcie decyzji trwa.

Odblokowanie przejścia nie stanowi większego problemu. Jak widać na zdjęciach, wystarczy zdemontowanie kraty, podobnie jak to zrobiono obecnie przy drugim wejściu do tunelu.

Mamy nadzieję, że opisana sytuacja jest wyłącznie kolejnym przystankiem w drodze do otworzenia tunelu i pogodzenia potrzeb inwestora, wykonawcy i mieszkańców.

Dariusz Dopierała
d.dopierala@gazetaolsztynska.pl



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5