Policjanci z Olsztyna przestrzegają przed cyberprzestępcami, którzy zaczną działać w okresie Black Friday

2023-11-18 20:04:43(ost. akt: 2023-11-17 17:13:49)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: pixaby

Już niedługo gorący czas wyprzedaży i różnych promocji związanych ze zbliżającym się dniem określanym jako „Black Friday”. Strony internetowe i reklamy w social – mediach będą kusiły nas niskimi cenami produktów i innymi korzystnymi ofertami. Pamiętajmy, aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku, nie dać się nabrać na fałszywe oferty i nie stracić pieniędzy.
Zbliżający się czas promocji i wyprzedaży, również tych w Internecie, to okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców.

Wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć aby znaleźć super okazję, dostosowują swoje działania i przygotowują więcej fałszywych ofert. Jak je rozpoznać? Jak nie dać się nabrać? Jak nie stracić pieniędzy i bezpiecznie dokonać zakupów? Stosując się do wskazówek przygotowanych przez policjantów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości można zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci.

Fałszywe sklepy internetowe:

— szczególną uwagę należy zwracać na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna - oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną;
— powinno się pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line;
— lepiej wybierać te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów;
— powinno się zweryfikować adres strony internetowej, bywa że występują w nim dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy;
— należy sprawdzić datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większa pewność, że jest bezpieczny);
— lepiej sprawdzić czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem,
dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform.

Portale aukcyjne:

— za zakupy, jeśli to możliwe należy wybrać opcję płatności za pobraniem;
— lepiej przejrzeć fora internetowe i zapoznać się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego;
— korespondencję w sprawie sprzedaży/zakupu można postarać się prowadzić na danym portalu aukcyjnym. Przestępcy często komunikują się w sprawie zakupu/ sprzedaży jakiejś rzeczy wykorzystując szyfrowane komunikatory;
— dokładnie należy sprawdzić wiadomości jakie otrzyma się w toku płatności mobilnych i czytać na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew się potwierdza,
nikomu i nigdy nie powinno się udostępniać haseł i loginów do bankowości internetowej.

Reklama w social-mediach:

Cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników. W związku z tym przygotowują atrakcyjnie wyglądające i bardzo korzystne cenowo oferty, zamieszczając je w social – mediach. Oferta jest tak przygotowana aby zachęcić do kliknięcia w nią, a w dalszych krokach podania swoich poufnych danych do logowania w tym do bankowości internetowej, podania danych karty płatniczej. Należy pamiętać, że przekazanie takich danych na spreparowanej stronie powoduje, że przekazuje się je przestępcy.

Oszustwo metodą na tzw. „BLIK”-a:

Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest włamanie na konto na portalu społecznościowym i podszywając się pod właściciela profilu, masowe rozsyłanie do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK. Oszuści internetowi, podszywając się pod naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, żeby nie przeszkadzać, że oddzwonią za jakiś czas. Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony.

Dlatego jeśli otrzyma się wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, trzeba upewnić się komu go wysyłamy dzwoniąc do tej osoby a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji.