Olsztyn w TOP10...najbardziej kolizyjnych i wypadkowych miast

2023-09-01 08:30:00(ost. akt: 2023-08-31 15:57:58)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Dariusz Dopierała

W ubiegłym roku w Olsztynie doszło do 2655 kolizji i wypadków. Oznacza to, że na 1000 mieszkańców tego miasta przypadło 15,8 zdarzenia drogowego. Najczęstszą ich przyczyną było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Z takim wynikiem Olsztyn wypadł bardzo niekorzystnie na tle całej Polski, zajmując 10. miejsce w zestawieniu 84 miast.
Eksperci przygotowali listę 84 największych miast w Polsce i następnie porównali, ile kolizji oraz wypadków przypadło w nich na 1000 mieszkańców.

Olsztyn zajął na niej niechlubne 10. miejsce. W badanym okresie rezultat ten był najgorszy spośród wszystkich uwzględnionych w zestawieniu miast województwa warmińsko-mazurskiego. W tym regionie najlepiej prezentował się wynik Ełku, który zajął 65. miejsce w tabeli. Do przygotowania listy wykorzystano dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji.

Fot. rankomat.pl

W 2655 kolizjach i wypadkach, jakie miały miejsce w 2022 roku w Olsztynie, nie zginęła żadna osoba, ale 113 osób zostało rannych. W rezultacie stolica województwa warmińsko-mazurskiego zajęła 10. miejsce (15,8 zdarzenia na 1000 mieszkańców) na liście 84 największych miast w Polsce uszeregowanych pod względem liczby zdarzeń drogowych przypadających na 1000 mieszkańców.

Kierowcy w Olsztynie spowodowali najwięcej kolizji i wypadków w wyniku niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami (takich zdarzeń było 388 – 14,6 proc. wszystkich kolizji i wypadków w tym mieście) oraz nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu (383 – 14,4 proc. zdarzeń).

Najbardziej niebezpiecznym punktem Olsztyna okazała się Aleja Generała Władysława Sikorskiego (192 kolizje i wypadki).

Dla porównania, w stolicy województwa warmińsko-mazurskiego odnotowano ponad cztery razy więcej kolizji i wypadków drogowych niż w Ełku. Spośród wszystkich uwzględnionych na liście miast w województwie warmińsko-mazurskim najlepszy wynik uzyskał Ełk, który zajął 65. miejsce.

Statystyki, które dotyczą kolizji i wypadków drogowych wpływają na to, ile za OC muszą zapłacić mieszkańcy danego miasta. Nie jest to jednak jedyny decydujący czynnik.

W 2022 roku w Olsztynie średnia składka OC wyniosła 532 złote i była wyższa o 5,3 proc. od średniej dla całego kraju. W województwie warmińsko-mazurskim za obowiązkową polisę komunikacyjną więcej niż mieszkańcy Olsztyna płacili kierowcy z Elbląga, a mniej z Ełku.

— Do najważniejszych czynników branych pod uwagę przez ubezpieczyciela podczas wyceny składki OC należą dane właściciela pojazdu oraz samego pojazdu. Na maksymalne zniżki mogą liczyć przede wszystkim bezszkodowi kierowcy w średnim wieku. Firmy ubezpieczeniowe uwzględniają wprawdzie informacje dotyczące kolizji i wypadków, sieci dróg czy natężenia ruchu w danym mieście, by na tej podstawie ocenić ryzyko wystąpienia szkody, ale zazwyczaj statystyka ma mniejsze znaczenie niż indywidualne dane klienta —wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

Jak się okazuje, Olsztyn wypadł korzystnie na tle danych o kolizjach i wypadkach z całego województwa. Na 1000 mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego przypadło 17,5 zdarzenia, natomiast w Olsztynie współczynnik ten był niższy – wyniósł on 15,8.

Zestawienie najbardziej kolizyjnych i wypadkowych regionów Polski zamyka województwo śląskie. Najgorszy wynik uzyskały województwa: świętokrzyskie, opolskie oraz kujawsko-pomorskie i lubelskie.

Gdy uwzględni się całkowitą liczbę kolizji i wypadków drogowych, to okaże się, że najgorzej na tle całej Polski wypadło województwo mazowieckie (58388 zdarzeń), gdzie w 2022 roku zginęło 289 osób, a 3398 osób zostało rannych.

W omawianym okresie najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków w skali całej Polski była nieostrożność kierowców: niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.

źródło: rankomat.p


W czwartkowym (31 sierpnia) wydaniu Gazety Olsztyńskiej m.in.

 Obecnie w budowie jest odcinek S16 Borki Wielkie – Mrągowo, który ma być gotowy w pierwszym półroczu 2024 roku.   Co z rozbudową S16? Jest najlepsza oferta
Drogowcy dokonali oceny ofert, które wpłynęły na rozbudowę jednego z dwóch odcinków „szesnastki” od Olsztyna do Biskupca. Wiadomo też, że wystąpią o zwiększenie środków na tę inwestycję. Ale co dalej z S16 od Mrągowa do Ełku?

Nauczyciel potrzebny od zaraz
Przed nami trudny powrót do szkoły? W Olsztynie brakuje ponad 150 nauczycieli, a w województwie — ponad 800. Cały czas są oferty pracy dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, anglistów i matematyków. Z brakiem kadry borykają się też przedszkola. Ale najbardziej potrzeba pedagogów i psychologów.

„Solidarność” – to brzmi dumnie!
31 sierpnia obchodzimy Dzień Solidarności i Wolności, który przypomina o wydarzeniach sprzed 43 lat, gdy w Gdańsku doszło do podpisania historycznego porozumienia pomiędzy władzami PRL a komitetem strajkowym. Porozumienia, na podstawie którego powstała „Solidarność”.

Z wielką przyjemnością oddajemy w Państwa ręce najnowsze wydanie Magazynu Turystycznego Warmia&Mazury.

Już jest! Najnowszy numer Rolniczego ABC już w sprzedaży

Jak kupić e-wydanie? Wystarczy kliknąć w zdjęcie jedynki poniżej, lub wejść na kupgazete.pl