Web 4.0, światy wirtualne i co na to Komisja Europejska

2023-07-21 09:55:03(ost. akt: 2023-07-25 08:36:31)

Autor zdjęcia: Freepik

Web 4.0 ma stać się „otwartą, bezpieczną, godną zaufania, sprawiedliwą i integracyjną” — tak zakłada Komisja Europejska. I dodaje, że właśnie takie ma być środowisko cyfrowe dla obywateli UE, przedsiębiorstw i administracji publicznej. Środkiem do osiągnięcia takiego celu będzie nowa strategia dotycząca Web 4.0 i wirtualnych światów.

Oto, co warto o niej wiedzieć.

Nazywają to Web 3.0 — tak zwaną trzecią generacją Internetu. w tej chwili Web 3.0 rozwija się i koncentruje na otwartości, decentralizacji i pełnym upodmiotowieniu użytkowników. Jednak Komisja już pracuje nad następną generacją, Web 4.0.

Web 4.0 zintegruje cyfrowe i rzeczywiste obiekty i środowiska oraz poprawi interakcje między ludźmi a maszynami. Jest postrzegana jako główne przejście w kierunku połączonego, inteligentnego i wciągającego świata, a te wirtualne światy jutra będą miały wpływ na codzienne życie każdego z nas. Ponadto oczekuje się, że do 2030 r., czyli zaledwie za siedem lat, te światy będą reprezentować rynek o wartości ponad 800 miliardów euro.

Dlatego Kolegium Komisarzy przyjęło strategię dotyczącą Web 4.0 i światów wirtualnych: aby zapewnić, że Europa i jej obywatele odniosą dzięki nim korzyści, a same wirtualne światy odzwierciedlą wartości i zasady UE, w których w pełni obowiązują prawa ludzi i gdzie europejskie przedsiębiorstwa mogą się rozwijać.


Dziś Europa rzuca niejako rękawicę, by stać się światowym liderem w dziedzinie Web 4.0 i światów wirtualnych. Jak mówi wiceprzewodnicząca wykonawcza Margrethe Vestager: — Web 4.0 i światy wirtualne przyniosą korzyści dla zdrowia, przyczynią się do ekologicznej transformacji i będą lepiej przewidywać klęski żywiołowe. Ale w centrum zainteresowania musimy mieć ludzi i kształtować ich przyszłość zgodnie z naszymi cyfrowymi prawami i zasadami UE, aby przeciwdziałać zagrożeniom dotyczącym prywatności lub dezinformacji. Chcemy mieć pewność, że Web 4.0 stanie się otwartym, bezpiecznym, godnym zaufania, uczciwym i integracyjnym środowiskiem cyfrowym dla wszystkich.

Jedna strategia — cztery filary

Aby strategia była skuteczna, Komisja opiera ją na czterech filarach: umiejętnościach, biznesie, usługach publicznych i sprawowaniu rządów.

Po pierwsze umiejętności. Do końca 2023 r. Komisja będzie promować przewodnie zasady dotyczące wirtualnych światów. Do pierwszego kwartału 2024 r. Komisja opracuje wytyczne dla ogółu społeczeństwa dzięki „zestawowi narzędzi dla obywateli”. Ponieważ niezbędni są specjaliści od światów wirtualnych, Komisja będzie współpracować z państwami członkowskimi w celu utworzenia wykazu specjalistów. Będzie wspierać rozwój umiejętności poprzez projekty finansowane w ramach programu „Cyfrowa Europa” oraz twórców treści cyfrowych w ramach programu „Kreatywna Europa”.

Drugi filar to biznes. Jego głównym celem jest zajęcie się obecną fragmentacją różnych graczy w łańcuchu wartości wirtualnych światów i Web 4.0. Komisja zaproponowała partnerstwo kandydatów na rzecz wirtualnych światów w ramach programu „Horyzont Europa”, które prawdopodobnie rozpocznie się w 2025 r. Jege zadaniem będzie wparcie doskonalenia w badaniach oraz opracowanie przemysłowego i technologicznego planu działania dla wirtualnych światów. Aby zachęcić do innowacji, Komisja będzie również wspierać unijnych twórców i przedsiębiorstwa medialne w testowaniu nowych narzędzi twórczych, skupiać programistów i użytkowników przemysłowych oraz współpracować z państwami członkowskimi w celu opracowania tzw. piaskownic regulacyjnych dla sieci Web 4.0 i światów wirtualnych.

Filar nr 3: wspieranie postępu społecznego i wirtualnych usług publicznych. Oprócz obecnych inicjatyw Komisja uruchamia dwa nowe projekty flagowe: CitiVerse, wciągające środowisko miejskie, który można wykorzystać do planowania miasta i zarządzania nim, oraz europejski wirtualny bliźniak człowieka, który będzie replikował ludzkie ciało w celu wspierania decyzji klinicznych i indywidualnego leczenia.


Czwarty i ostatni filar ma kilka wymiarów: chodzi o kształtowanie standardów dla otwartych i interoperacyjnych światów wirtualnych oraz Web 4.0 tak, by nie zostały one zdominowane przez kilku dużych graczy. Komisja będzie współpracować z podmiotami zainteresowanymi zarządzaniem Internetem na całym świecie i promować standardy Web 4.0 zgodnie z wizją i wartościami UE.

— Dzisiaj Europa rzuca kapelusz na ring, aby stać się światowym liderem w dziedzinie Web 4.0 i światów wirtualnych — mówi komisarz Thierry Breton, odpowiedzialny za rynek wewnętrzny. — Europa ma wszystko, czego potrzeba, aby przewodzić następnej przemianie technologicznej: innowacyjne przedsiębiorstwa typu start-up, bogate kreatywne treści i zastosowania przemysłowe, silną rolę jako podmiot ustanawiający światowe standardy oraz sprzyjające innowacjom i przewidywalne ramy prawne.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Europa dla lokalnych samorządów

Europa dla lokalnych samorządów

Wszystko przemyślane

Aby opracować tę strategię, między lutym a kwietniem 2023 r. Komisja zorganizowała europejski panel obywatelski ds. wirtualnych światów i zaprosiła 150 losowo wybranych obywateli do sformułowania zaleceń dotyczących wizji, zasad i działań mających zapewnić, by światy wirtualne w UE były sprawiedliwe i odpowiednie dla ludzi. Wybrani obywatele przedstawili 23 zalecenia.

— Zalecenia europejskiego panelu obywatelskiego ds. wirtualnych światów miały decydujący wpływ na wynik tej inicjatywy przyjętej dziś przez Komisję” — stwierdziła wiceprzewodnicząca Dubravka Šuica, odpowiedzialna za demokrację i demografię. — Bardzo się cieszę, że praca, którą wykonaliśmy, aby pogłębić zaangażowanie obywateli i nadać mu znaczenie dla naszej pracy, przynosi tak owocne rezultaty.
Oprac. mmb

O czym w ogóle mowa?

Światy wirtualne to trwałe, wciągające środowiska, oparte na technologiach, w tym 3D i rzeczywistości rozszerzonej (XR), które umożliwiają łączenie światów fizycznych i cyfrowych w czasie rzeczywistym. Służą różnym celom: projektowaniu, tworzeniu symulacji, współpracy, nauce, kontaktom towarzyski, przeprowadzaniu transakcji lub zapewnianiu rozrywki.

Web 3.0 to trzecia generacja sieci World Wide Web. Jej główne cechy to otwartość, decentralizacja i pełne upodmiotowienie użytkowników, umożliwiające im kontrolę i realizację wartości ekonomicznej ich danych, zarządzanie tożsamością online oraz udział w zarządzaniu siecią. Możliwości sieci semantycznej umożliwiają łączenie danych między stronami internetowymi, aplikacjami i plikami. Zdecentralizowane technologie i cyfrowe bliźniaki umożliwiają transakcje peer-to-peer, przejrzystość, demokrację wśród danych i innowacje w całych łańcuchach wartości.

Web 4.0 to oczekiwana czwarta generacja sieci World Wide Web. Wykorzystując zaawansowaną sztuczną inteligencję i inteligencję otoczenia, Internet rzeczy, zaufane transakcje blockchain, wirtualne światy i możliwości XR, cyfrowe i rzeczywiste obiekty i środowiska są w pełni zintegrowane i komunikują się ze sobą, umożliwiając prawdziwie intuicyjne, wciągające doświadczenia, płynnie łącząc świat fizyczny i cyfrowy.