Jak kupić bilet na tramwaj i autobus po ataku hakerskim w Olsztynie?
2023-07-01 08:09:26(ost. akt: 2023-07-01 08:36:34)
Z uwagi na skutki cyberataku, na czas przywrócenia sprawności systemu informatycznego, ZDZiT wprowadza tymczasowe zasady sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.
W nocy z 24 na 25 czerwca 2023 roku nastąpiła awaria systemu informatycznego ZDZiT w Olsztynie. Powodem była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. O cyberataku powiadomione zostały odpowiednie służby, które prowadzą czynności w tej sprawie.
Atak został zgłoszony na policję, do właściwych służb związanych z bezpieczeństwem internetu (m.in. CERT NASK) oraz ochroną danych osobowych. W działania mające na celu przywrócenie funkcjonalności systemu ITS zaangażowane zostały także zespoły miejskich informatyków, w tym Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna (CIUWO).
Tak
1.76%
|
To trwa za długo
66.96%
|
Nie znam się na tym
5.29%
|
Atak nie powinien się zdarzyć
25.99%
|
Na tę chwilę priorytetem jest przywrócenie funkcjonalności systemu, co w przypadku utworzeniem nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej, wymaga czasochłonnych prac.
W wyniku ingerencji osób trzecich w infrastrukturę IT, czasowo nie działa centralny system sterowania ruchem, nie działają także biletomaty mobilne i stacjonarne, ograniczony jest również dostęp do informacji pasażerskiej.
Jak kupić bilet?
Aktualnie osoby korzystające z komunikacji miejskiej mogą kupić bilety w formie papierowej w kioskach lub sklepach.
Od soboty (1 lipca 2023) w trybie specjalnym zostanie także uruchomiona sprzedaż papierowych biletów, w tym papierowych biletów okresowych (30-dniowych, miesięcznych) w Punktach Obsługi ZDZiT w Olsztynie (POK Centrum przy al. Piłsudskiego oraz POK Jaroty przy skrzyżowaniu ulic Witosa/Kanta). Punkty czynne będą w sobotę w godz. 9.30 do 15. PŁATNOŚĆ BĘDZIE MOŻLIWA WYŁĄCZNIE GOTÓWKĄ.
Zakup biletów miesięcznych za pośrednictwem Olsztyńskiej Karty Miejskiej jest wstrzymany do odwołania.
Od poniedziałku (3 lipca 2023) bilety w wersji papierowej i opłacane wyłącznie gotówką będą dostępne w POK Knosały (godz. 8-15.30), POK Centrum (godz. 10-17) oraz POK Jaroty (godz. 10-17).
Ponadto bilety w pełnym zakresie dostępne są poprzez aplikacje mobilne, takie jak MoBilet, Zbiletem.pl, SkyCash czy mPay.
Jednocześnie informujemy, że w związku z awarią ITS elektroniczne tablice informacji pasażerskiej mogą wyświetlać nieaktualne dane. Zachęcamy do korzystania z najbardziej aktualnych rozkładów jazdy wywieszonych w formie tradycyjnej na wiatach przystankowych oraz dostępnych na stronie jakdojade.pl. Przypominamy, że w okresie wakacyjnym, w dni robocze obowiązuje rozkład jazdy "Dni robocze wolne od nauki szkolnej".
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu apeluje do wszystkich mieszkańców o cierpliwość. Aktualnie nie jest prowadzona bieżąca obsługa interesanta. Lista spraw, które można załatwić w ZDZiT jest znacznie ograniczona, a czas obsługi się wydłuży. W razie pozyskania kolejnych istotnych informacji będziemy przekazywać je na bieżąco.
Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
dis #3110179 1 lip 2023 11:09
To jakiś kabaret jest. Najpierw mówili że naprawia do czwartku. Jest sobota i dalej nic. Bilety można kupić w 3 punktach w mieście w krótkim przedziale godzin. Super. Nie zapominajmy też o kioskach, których w mieście nie ma.
Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz